Słowo wstępu:
Lekcja edukacji wczesnoszkolnej w klasie trzeciej (klasa specjalna dla czterech uczniów z autyzmem). Blok tematyczny tygodnia: Otuleni ciepłym kocem.
1. Temat dnia: Chrońmy się przed zimnem.
Zapis tematu lekcji w dzienniku elektronicznym:
Przewodnik prawdziwych tropicieli – zima. Wysłuchanie tekstu Adama Wajraka Zmarzluch, czyli mors. Odpowiedzi na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanego tekstu oraz ustalenie tematu dnia. Leksykon – wyjaśnienie znaczenia wyrazu „hartowanie„. Zabawa z tablicą interaktywną – odpowiedni ubiór dostosowany do pogody. Wypowiedzi uczniów na temat poszczególnych części garderoby w kontekście wybranych pór roku oraz zjawisk atmosferycznych. Zabawa matematyczna z wykorzystaniem robota edukacyjnego Dot – obliczanie i wskazywanie wyników mnożenia znajdujących się na częściach garderoby.
2. Cele lekcji
Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości dotyczących pór roku
- nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla pór roku
- zapoznanie z nową terminologią
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- dostosowanie ubioru do pogody
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi wysłuchać tekstu
- potrafi odpowiedzieć na zadane mu pytania
- umie zapamiętać wyjaśnienie terminu „hartowanie”
- nazywa odpowiednio pory roku
- różnicuje części garderoby
- potrafi dobrać strój do pogody
- potrafi pracować w grupie
- potrafi przedstawić wyniki pracy w grupie
- zapamiętuje wyniki mnożenia
- umie korzystać w odpowiedni sposób z tablicy interaktywnej oraz robota Dot
* Uczeń zna i nazywa pory roku oraz wybrane części garderoby.
Po lekcji będzie potrafił w odpowiedni sposób dobrać swój strój do panujących warunków atmosferycznych.
3. Organizacja lekcji
Przebieg:
Metody:
- słowna
- oglądowa
- pokaz
- dyskusja
- burza mózgów
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Tematem wykładu będą zjawiska atmosferyczne i zmiany pogody w trakcie poszczególnych pór roku (przypomnienie ich w oparciu o barwne plansze).
Tematem dyskusji będzie dobór odpowiednich części garderoby do pór roku. Uczniowie zostaną podzieleni na 2 grupy (z racji niewielkiej ilości uczniów w klasie specjalnej). Każda z grup wylosuje 2 etykietki z nazwami pór roku oraz schowane w kopertach przejrzyste ilustracje dotyczące części garderoby. Następnie każda z grup, w obrębie własnej, dokona nazwania wylosowanych części garderoby i przyporządkuje je do wylosowanej pory roku. Nauczyciel kierujący dyskusją zada dodatkowe pytania w przypadku wylosowania części garderoby niepasujących do wylosowanych pór roku. Rozpocznie się burza mózgów i próba wymiany części garderoby pomiędzy grupami. Pod koniec tej części lekcji nauczyciel zawiesi wszystkie ilustracje na tablicy, prosząc uczniów o sprawdzanie poprawności dopinanych do pór roku ilustracji.
4. Materiały:
- plansze z porami roku
- etykietki z nazwami pór roku
- ilustracje części garderoby
- tekst Adama Wajraka Zmarzluch, czyli mors
- tablica interaktywna
- (zadanie na stronie internetowej: https://wordwall.net/pl/resource/1653004/dopasuj-ubranie-do-pory-roku)
- robot edukacyjny Dot
- kubeczki z wynikami mnożenia, do których podjeżdża Dot
- karty pracy z zadaniem domowym
- zeszyt
5. Ewaluacja:
- Zorientuję się, iż założone cele lekcji zostaną przeze mnie osiągnięte wówczas, kiedy uczniowie odpowiednio nazwą ilustracje z poszczególnymi porami roku, częściami garderoby oraz dopasują je w odpowiedni sposób do siebie. jeżeli zabawa z tablicą interaktywną sprawi im trudność, praca w grupie oraz przypinanie przez nauczyciela do tablicy ilustracji utrwali wiadomości z lekcji. Przez cały czas będę obserwowała swoich uczniów i prowadziła rozmowę kierowaną dostosowaną do potrzeb każdego z nich.
- Uczniowie będą pytani podczas lekcji oraz nagradzani za każdą adekwatną odpowiedź czy aktywność w znanym im już systemie żetonowym. Uzyskają także słowną pochwałę. jeżeli uzbierają 5 radosnych uśmiechów, będą mogli wymienić je na atrakcyjną dla nich nagrodę, np. wybór ulubionej piosenki na tablicy interaktywnej, grę z klasowej półki czy też możliwość odpoczynku na materacu. Dopuszczam również wybór jeszcze innej nagrody (będę uczniów do tego wręcz namawiać), aby poszerzać ich zainteresowania.
- Uczniowie nie będą rozwiązywali testu pod koniec lekcji. Zamiast tego będą „pomagali” nauczycielowi odpowiednio zawiesić wykonaną przez siebie w grupach pracę, utrwalając przy tym swoje wiadomości.
- Zadam praktyczną pracę domową, tj. sprawdzenie przez uczniów pogody po powrocie do domu oraz narysowanie jej w zeszycie. Na tej bazie powtórzymy materiał kolejnego dnia.
Wnioski:
- należy utrwalać poznane wiadomości i umiejętności
- należy kontynuować pracę w oparciu o materiał obrazowy
- warto wykorzystywać na zajęciach tablicę interaktywną oraz robota Dot, który jest urozmaiceniem lekcji oraz dodatkowo motywuje do pracy
- materiał przekazywany uczniom musi być zawsze przejrzysty i prosty
- należy pracować nad wydłużaniem czasu koncentracji uczniów
- należy pracować nad komunikacją pomiędzy uczniami (np. w trakcie przerw czy kolejnej pracy w grupach)
- należy zwracać uwagę na poprawność wypowiedzi uczniów
- muszę zadbać o przyjazną atmosferę oraz możliwość wypowiedzi i aktywności każdego z uczniów bez względu na jego specjalne potrzeby edukacyjne.
Autor: Katarzyna Witek – Czytelniczka Portalu