Konkurs matematyczny pt. „Mistrz matematyki”.
Prowadzący:
Klasa: 4 – 5 – 6 sp
Czas trwania:
Data:
Cele konkursu:
- utrwalenie pojęć związanych z matematyką,
- rozwijanie myślenia matematycznego,
- rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia,
- budzenie nawyku zdrowego współzawodnictwa.
Cele operacyjne:
1. Wiadomości
Uczeń:
- zna pojęcia matematyczne: suma, różnica, iloczyn, iloraz,
- zna własności mnożenia: przemienność mnożenia,
- zna rzymski system zapisywania liczb,
- wie, jak obliczyć zadanie tekstowe.
2. Umiejętności
Uczeń umie:
- dodawać oraz odejmować liczby naturalne w zakresie 10000 sposobem pisemnym,
- dokonać obliczeń w zakresie tabliczki mnożenia w zakresie 100,
- dzielić liczby naturalne w zakresie 40,
- zapisać liczby w systemie rzymskim,
- rozwiązać zadanie tekstowe.
3. Postawy:
Uczeń:
- aktywnie pracuje na lekcji zdobywając i utrwalając wiadomości i umiejętności.
- prezentuje opracowane zadania.
Formy pracy:
- praca indywidualna – rozwiązywanie zadań konkursowych
Metody pracy:
- metoda praktyczna – ćwiczenia
- uczenie się przez przyswajanie
- uczenie się przez działanie
Przebieg konkursu:
- Powitanie uczestników konkursu i jury konkursu.
- Przedstawienie zasad konkursu.
- Przydzielenie uczniów do odpowiednich stanowisk.
- Nauczyciel przedstawia kolejno zadania, uczniowie pracując indywidualnie rozwiązują zadania, po czym prezentują rozwiązania.
- Rozwiązywanie zadań.
- Podsumowanie konkursu. Przeliczenie punktów.
- Ogłoszenie wyniku konkursu i wręczenie dyplomów oraz nagród.
Zadanie 1. Dokończ zdania.
- Wynik dodawania to ………………………………..
- Wynik odejmowania to …………………………….
- Wynik mnożenia to …………………………………
- Wynik dzielenia to ………………………………….
Maksymalna liczba punktów do uzyskania – 4 punkty.
Zadanie 2. Wykonaj działania.
Uczniowie otrzymują 10 małych kartek, na każdej kartce jest jedno działanie do rozwiązania:
1 kartka – dodawanie liczb naturalnych w zakresie 10000 sposobem pisemnym:
1476 + 2844 = 4320, 2396 + 2805 = 5201, 6988 + 2467 = 9455, 3749 + 2262 = 6011, 4782 + 2239 = 7021, 3987 + 4659 = 8646, 5794 + 2438 = 8232, 6979 + 2458 = 9437, 2658 + 3297 = 5955, 1738 + 3272 = 5010
1 kartka – odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10000 sposobem pisemnym:
752 – 537 = 215, 5183 – 2945 = 2238, 8263 – 5948 = 2315, 3470 – 1745 = 1725,
8074 – 4758 = 3316, 4074 – 2835 = 1239, 6297 – 4678 = 1619, 7062 – 3849 = 3213, 3240 – 1725 = 1515, 2593 – 1675 = 918
7 kartek – działania z tabliczki mnożenia: 2 • 8 = 16, 3 • 3 = 9, 3 • 5 = 15, 3 • 9 =27,
4 • 4 = 16, 5 • 5 = 25, 6 • 6 = 36, 2 • 7 = 14, 3 • 4 = 12, 7 • 10 = 70, 4 • 7 = 28,
5 • 9 = 45, 6 • 7 = 42, 7 • 7 = 49, 7 • 9 = 63, 8 • 8 = 64, 2 • 9 = 18, 3 • 6 = 18,
5 • 6 = 30, 9 • 9 = 81, 4 • 6 = 24, 3 • 8 = 24, 5 • 7 = 35, 6 • 8 = 48, 4 • 9 = 36,
5 • 8 = 40, 7 • 8 = 56, 8 • 9 = 72, 3 • 7 = 21, 4 • 8 = 32, 6 • 9 = 54, 2 • 6 = 12,
4 • 5 = 20, 4 • 10 = 40
1 kartka – dzielenie liczb w zakresie 40: 18 : 6 = 3, 21 : 3 = 7, 27 : 3 = 9, 24 : 4 = 6,
24 : 3 = 8, 24 : 6 = 4, 28 : 4 = 7, 32 : 4 = 8, 16 : 4 = 4
Zadaniem uczniów jest obliczenie działania i wpisanie odpowiedniego wyniku.
Maksymalna liczba punktów do uzyskania – 10 punktów.
Zadanie 3. Uzupełnij odpowiednie liczby używając znaków rzymskich.
1 – I 11 –
2 – 12 – XII
3 – III 13 – XIII
4 – 14 –
5 – V 15 –
6 – 16 – XVI
7 – VII 17 –
8 – VIII 18 – XVIII
9 – 19 –
10 – X 20 –
Maksymalna liczba punktów do uzyskania – 10 punktów.
Zadanie 4. Rozwiąż zadanie tekstowe.
Uczniowie otrzymują kartkę z treścią zadania. Zadaniem uczniów jest obliczenie zadania oraz udzielenie odpowiedzi.
Ola ma 32 znaczki. Tomek ma 4 razy mniej znaczków od Oli. Ile znaczków ma Tomek?
1 punkt – wybranie odpowiedniego działania arytmetycznego
1 punkt – rozwiązanie działania
1 punkt – odpowiedź
Maksymalna liczba punktów do uzyskania – 3 punkty.
Łącznie w konkursie można zdobyć 27 punktów.
W przypadku remisu przewidziane jest następujące zadanie dodatkowe:
1. Dodawanie, odejmowanie oraz mnożenie liczb w rachunku pamięciowym.
Przykłady:
- 7 + 8 d) 14 – 7 g) 3 x 9
- 9 + 6 e) 16 – 9 h) 4 x 7
- 5 + 9 f) 15 – 8 i ) 6 x 8
Konspekt konkursu matematycznego opracowała: Joanna Wolicka-Singh – Czytelniczka Portalu