Niemal 200 mld zł
Jak mówiła minister zdrowia Izabela Leszczyna, przedstawiając rządowy projekt ustawy budżetowej w części 46. – Zdrowie, publiczne nakłady na ochronę zdrowia w roku 2024 wyniosą ponad 195 miliardów i są o prawie 30 miliardów wyższe niż nakłady zaplanowane w roku poprzednim – są również o ponad 4 miliardy 200 milionów wyższe od minimalnego poziomu nakładów, jaki wynika z ustawy.
– Zawsze ubolewałam jednak nad tym – i to się nie zmieni – iż w tej ustawie odnosimy relacje nakładów do PKB sprzed 2 lat. To z naszej strony nie jest uczciwe, bo troszeczkę mieszamy w głowach opinii publicznej. Wszyscy myślą, iż już jest tak fajnie, iż mamy 6 proc., a w porywach choćby 7 proc. PKB, ale w rzeczywistości tak nie jest. Chciałabym też podkreślić, iż wartość nakładów na ochronę zdrowia w 2024 roku uwzględnia zmiany wprowadzone w ustawie budżetowej przez poprzedni rząd pomiędzy wrześniem a grudniem. W części 46. budżetu – Zdrowie – nakłady będą wyższe o 458,5 mln zł, w części 83. – Rezerwy celowe – o ponad 433 mln. Natomiast w części dotyczącej finansów Rzecznika Praw Pacjenta o ponad 202 mln – mówiła minister Leszczyna.
Jak podkreślała, wydatki w części 46., której dysponentem jest minister zdrowia, zostały określone na poziomie 27 mld 362 mln – to o 13 mld więcej niż w ustawie budżetowej 2023 roku.
– Te środki pozwalają nam na dotację podmiotową dla Narodowego Funduszu Zdrowia, która wyniesie 8 miliardów 798 mln zł. Zwiększone zostały też nakłady na szkolenia specjalizacyjne, o mniej więcej 2 mld zł w stosunku do roku poprzedniego. Większe także będą wydatki na szkolnictwo wyższe i podwyżkę wynagrodzeń – o 30 proc., zgodnie z zapowiedzią premiera. Zwiększamy też koszty finansowania inwestycyjnych programów wieloletnich – będziemy kontynuować osiem takich inwestycji. Rosną również wydatki na inne inwestycje budowlane, zakupy inwestycyjne. W mniejszym zakresie różnych inwestycji będziemy kontynuować 20 i wprowadzimy nowe – dodała szefowa resortu zdrowia.
W projekcie budżetu, jak mówiła minister, zostało zabezpieczonych finansowo 11 programów polityki zdrowotnej, w tym trzy, które realizowane są w formule programów wieloletnich 2022–2032 – Narodowa Strategia Onkologiczna, Narodowy Program Transplantacyjny oraz Narodowy Program Chorób Układu Krążenia. Wskazała również, iż w projekcie uwzględniono także rezerwy celowe: na zadania w obszarze zdrowia (ponad 1,3 mld zł) oraz pogram polityki zdrowotnej leczenia niepłodności (500 mln zł).
RPP zadowolony z projektu
Jak podkreślał rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, projekt budżetu z punktu widzenia RPP jest bardzo dobrą propozycją.
– Po pierwsze gwarantuje stabilizację zatrudnienia, bo przewidziano w nim wzrost wynagrodzeń o 20 proc. wszystkim pracownikom Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Po drugie gwarantuje realizację tych zadań, które zostały przewidziane w ramach ustawowych. Przypomnę, iż są to trzy fundusze – mówił.
Przekazał, iż z Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych, utworzonego w celu wypłacenia świadczeń kompensacyjnych związanych z ciężkimi niepożądanymi odczynami poszczepiennymi, do tej pory dokonano wypłat dla ponad 220 osób na łączną kwotę prawie 5 milionów złotych.
– Dwa kolejne fundusze to Fundusz Kompensacyjny Badań Klinicznych i Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. w tej chwili są procedowane w ich ramach wnioski i niedługo zostaną podjęte pierwsze decyzje co do przyznania bądź odmowy przyznania odpowiedniego świadczenia. Powiem tylko, iż jeżeli chodzi o ten ostatni fundusz, do tej pory wpłynęło ponad 100 wniosków ze strony pacjentów i wniosków ciągle przybywa. Każdego miesiąca jest ich proporcjonalnie więcej niż w miesiącu poprzedzającym – mówił rzecznik praw pacjenta, rekomendując sejmowej Komisji Zdrowia pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej.
Skąd różnica pomiędzy 192 a 195 miliardami?
Wśród wielu pytań, jakie posłowie zadawali minister Leszczynie, najczęstsze dotyczyło różnicy pomiędzy kwotą 192 mld, jaką mieli posłowie w swoich dokumentach, a kwotą ponad 195 mld, o której mówiła szefowa resortu.
– Budżet, z jakim przychodzimy dzisiaj do państwa na komisję, jest budżetem poprzedniego rządu. Zmieniliśmy w nim adekwatnie tylko tyle, iż dołożyliśmy rezerwę celową, 500 mln zł na in vitro, 10 mln na telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Dołożyliśmy też 3 mld zł, o które państwo pytali kilkukrotnie, dlaczego ich nie ma w budżecie. Mówiąc o finansach, o nakładach na ochronę zdrowia, mówię o pieniądzach, które są w budżecie, ale przecież one są niewielką częścią tego, co wydajemy na zdrowie, bo de facto system ochrony zdrowia finansują składki zdrowotne – stwierdziła minister.
– Te 3 miliardy złotych są i będą przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia, niestety w formie obligacji skarbowych. Co też mnie nie cieszy, ale sytuacja finansów publicznych i budżetu jest taka, iż nie mogliśmy sobie pozwolić na powiększenie deficytu, przede wszystkim oczywiście ze względu na określone zasady fiskalne Unii Europejskiej. Te pieniądze są i zapewniam, iż prezes Nowak z nich skrzętnie skorzysta. Są one w ustawie okołobudżetowej, która została przesłana do Sejmu. To pieniądze na dotację celową, która jest ściśle określona. Prezes NFZ będzie mógł je wydać nie tylko na leczenie onkologiczne pacjentów do osiemnastego roku życia, na psychiatrię dziecięcą i młodzieżową, na leczenie chorób rzadkich, ale także dla pacjentów do osiemnastego roku życia i pozostałych świadczeniobiorców onkologicznych – wyjaśniła Izabela Leszczyna.
Sejmowa Komisja Zdrowia w dwóch głosowaniach jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej zarówno w części 46., jak i 66., a posłem sprawozdawcą została wybrana posłanka Krystyna Skowrońska.