Dominika i Patryk Bartnik postanowili uruchomić swój projekt pod nazwą “Farmaceuci w sieci”. Poprzez niego oferują pacjentom świadczenie różnorodnych usług farmaceutycznych, takich jak konsultacje, usługa “Nowy Lek” czy całkowicie autorskie propozycje, takie jak porada farmaceutyczna “Pierwsza Pomoc” oraz usługa “Leki na nadciśnienie”. Zapytaliśmy parę farmaceutów, co ich skłoniło do wyboru takiej drogi zawodowej oraz jak na ich działalność reagują pacjenci i lekarze.
Skąd pomysł na komercyjne świadczenie usług farmaceutycznych?
Pomysł na komercyjne świadczenie usług farmaceutycznych przyszedł Dominice i Patrykowi już po pierwszych miesiącach pracy w aptece. Zauważyli, iż potrzeby pacjentów są większe, niż samo wydawanie leków. Brakowało im wiedzy na temat tego, jak one działają, w jaki sposób je prawidłowo stosować i jakie interakcje oraz działania niepożądane mogą wywoływać.
– Codzienny kontakt z pacjentami w aptece uświadomił nam, jak ważne jest zrozumienie przez nich zaleceń terapeutycznych i prawidłowego stosowania leków. Często spotykamy się z sytuacjami, w których pacjenci nie wiedzą, w jakim celu przyjmują dane leki ani jak one dokładnie działają. Pojawiają się także problemy z samym przyjmowaniem leków. Niewłaściwe pory stosowania czy brak odpowiedniej samokontroli, np. regularnego i adekwatnego pomiaru ciśnienia tętniczego lub poziomu glukozy. – mówią o swoim doświadczeniu zawodowym farmaceuci.
Wiedza zdobyta na studiach znacząco wykracza poza samo wydawanie leków
Dominika i Patryk podkreślają, iż wiedza nabyta zarówno na studiach magisterskich, jak i podyplomowych znacząco wykracza poza samo tradycyjne wydawanie leków. To właśnie ten fakt skłonił ich do uruchomienia własnego gabinetu.
– Dzięki wiedzy i doświadczeniu chcemy wspierać pacjentów w świadomej, bezpiecznej i efektywnej farmakoterapii. Zależy nam, aby pacjenci współpracujący z nami czuli się pewnie i mieli pełne zaufanie do procesu leczenia. – tłumaczą farmaceuci.
Po pandemii COVID-19 dotarcie do pacjentów za pośrednictwem internetu stało się łatwiejsze. Ponadto, doświadczenia innych farmaceutów wskazują, iż takie usługi są wśród pacjentów pożądane.
– W szybkim tempie życia ludzie poszukują rozwiązań, które pozwalają na uzyskanie informacji i pomocy niemal natychmiast. Dlatego chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom pacjentów, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie w wygodny sposób, bez konieczności wychodzenia z domu, czy czekania w kolejkach (…). Powyższe aspekty i obecny stan prawny, a także pierwsze doświadczenia innych farmaceutów zachęciły nas do podjęcia tego kroku i otworzenia gabinetu. – tłumaczą swój kierunek drogi zawodowej farmaceuci.
Skąd czerpać wiedzę?
Patryk Bartnik podkreśla, iż wiedzę niezbędną do świadczenia usług farmaceutycznych na wysokim poziomie zaczął zdobywać już podczas studiów.
– W trakcie pisania pracy magisterskiej przeprowadziłem przeglądy lekowe kilkunastu pacjentów powyżej 60 r.ż. Większość z nich wymagała interwencji. Z tego powodu w kilku przypadkach przygotowaliśmy informacje dla lekarza z propozycjami rozwiązania problemów lekowych. Z odpowiedzi jakie otrzymałem, większość z nich została pozytywnie rozpatrzona. – mówi farmaceuta.
Dodatkowym wsparciem dla niezbędnej wiedzy może być ukończenie dodatkowych studiów podyplomowych.
– Ukończyłam studia podyplomowe „Opieka farmaceutyczna w geriatrii – teoria i praktyka” na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Był to niezwykle cenny czas, który pozwolił mi zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie przeglądów lekowych, prowadzeniu rozmów z pacjentami i pracy nad ich indywidualnymi potrzebami zdrowotnymi. Zdobyte umiejętności w znacznym stopniu ułatwiają mi realizację konsultacji farmaceutycznych. – podkreśla Dominika Greniuk-Bartnik.
Farmaceuci wskazują także, iż warto zacząć od wsparcia bliskich – rodziny oraz znajomych. Taka forma praktyki jest mniej stresująca i pozwala oswoić się z problemami, które mogą zgłaszać pacjenci.
– (…) wspieramy naszych bliskich i znajomych, wykonując przeglądy lekowe i udzielając konsultacji. Ich pozytywne opinie i zadowolenie utwierdziły nas w przekonaniu, iż nasze kompetencje mogą przynieść realną wartość także szerszemu gronu pacjentów. – tłumaczą Dominika i Patryk
Świadczenie usług farmaceutycznych online “krok po kroku”
Świadczenie usług farmaceutycznych online jest specyficzną formą kontaktu z pacjentem. Z jednej strony jest ono ułatwione i szybkie, z drugiej jednak nie ma pewności, czy pacjent wszystko odpowiednio zrozumiał. Dominika i Patryk praktykują wysyłanie do pacjenta odpowiedniej dla danej usługi ankiety na początku współpracy. jeżeli konieczne jest zgłębienie jakiegoś problemu, zadają dodatkowe pytania. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi przygotowują i wysyłają pacjentowi spersonalizowany dokument będący efektem przeprowadzonej konsultacji farmaceutycznej. W razie konieczności przekazują również informację do lekarza prowadzącego. Następnie jest przestrzeń na zadawanie dodatkowych pytań w celu rozwiania wszelkich wątpliwości.
– Większość lekarzy, z którymi mieliśmy kontakt nie wiedziała, iż farmaceuci wykonują takie usługi. Dlatego warto z nimi rozmawiać i rozpowszechniać tę wiedzę w środowisku medycznym. – mówią o ważnym aspekcie Dominika i Patryk.
Czy do świadczenia usług farmaceutycznych konieczne jest założenie własnej działalności gospodarczej?
Farmaceuci na początek rozwoju swojego projektu zdecydowali się działać na zasadach działalności nierejestrowanej.
– Dużo zastanawialiśmy się na ten temat i konsultowaliśmy tę kwestię z wieloma osobami (…). Jest to optymalne rozwiązanie, ponieważ nie generuje w zasadzie żadnych kosztów związanych z naszymi działaniami. Należy jedynie pamiętać, aby przychód z naszej działalności nie przekroczył 75% minimalnego wynagrodzenia w danym miesiącu. Inaczej będziemy musieli założyć jednoosobową działalność gospodarczą, bądź inną formę działalności. – tłumaczą farmaceuci.
Podkreślają, iż kluczowa dla prowadzenia usług farmaceutycznych online jest strona internetowa, a także odpowiedni regulamin, który zabezpieczy zarówno interesy pacjenta jak i świadczącego usługi. Nie należy również zapominać o ubezpieczeniu swojej działalności.
– W naszym przypadku polisa posiadana w ramach przynależności do Lubuskiej Izby Aptekarskiej wydaje się być wystarczająca. W wielu kwestiach pomogła nam Karolina Morze, która w swoich webinarach opisuje krok po kroku, jak otworzyć swój gabinet. – mówią farmaceuci.
©MGR.FARM