Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) nałożyła na firmę ML System karę w wysokości 600 tysięcy złotych.
Taki komunikat pojawił się dzisiaj na stronie internetowej KNF.
Decyzja ta wynika z nieprzekazania informacji poufnych o nawiązaniu współpracy z Centrum Medycznym Medyk do wiadomości publicznej.
KNF stwierdziła, iż brak takiego powiadomienia spowodował zaburzenie równowagi informacyjnej na rynku poprzez pozbawienie inwestorów istotnych informacji dotyczących postępów w pracach nad urządzeniem „Covid Detector”.
Decyzja KNF nie jest ostateczna, co oznacza, iż ML System ma możliwość złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Komisję lub złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie bez wcześniejszego skorzystania z prawa do zwrócenia się z wnioskiem do KNF.
Poniżej prezentujemy pełny komunikat ze strony KNF
Komisja Nadzoru Finansowego („Komisja”) 23 sierpnia 2024 roku wydała decyzję nakładającą na ML System SA z siedzibą w Zaczerniu – KRS: 0000565236 („Spółka”)
- karę pieniężną w wysokości 600 000 zł
za nieprzekazanie do wiadomości publicznej informacji poufnej:
1) powstałej 16 stycznia 2021 roku, o nawiązaniu współpracy z Centrum Medycznym Medyk Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Rzeszowie (KRS: 0000610346), której celem było złożenie wniosku do Komisji Bioetycznej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Rzeszowie o wydanie opinii dotyczącej przeprowadzenia jednoośrodkowego ewaluacyjnego badania klinicznego „Ocena przydatności klinicznej, czułości i specyficzności urządzenia Covid Detector do bezinwazyjnej diagnostyki w czasie rzeczywistym zakażeń wywołanych przez wirus SARS-CoV-2 potwierdzonej badaniami genetycznymi przy wykorzystaniu metody SARS-CoV-2 (COVID-19) RT-PCR firmy GSD NowaPrime” oraz mającej na celu przeprowadzenie przez wspomnianą spółkę tego badania klinicznego, pod warunkiem uprzedniego wydania pozytywnej opinii w tym zakresie przez Komisję Bioetyczną przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Rzeszowie,
2) powstałej 3 lutego 2021 roku, o złożeniu wniosku do Komisji Bioetycznej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Rzeszowie na przeprowadzenie jednoośrodkowego ewaluacyjnego badania klinicznego „Ocena przydatności klinicznej, czułości i specyficzności urządzenia Covid Detector do bezinwazyjnej diagnostyki w czasie rzeczywistym zakażeń wywołanych przez wirus SARS-CoV-2 potwierdzonej badaniami genetycznymi przy wykorzystaniu metody SARS-CoV-2 (COVID-19) RT-PCR firmy GSD NowaPrime”,
co stanowiło naruszenia obowiązku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 w zw. z art. 7 rozporządzenia MAR1. Skutkiem braku podania do publicznej wiadomości wymienionych informacji poufnych było zachwianie równowagi informacyjnej na rynku, polegające na pozbawieniu inwestorów przez Spółkę wiedzy o istotnych etapach prac dotyczących urządzenia „Covid Detector”.
Decyzja nie jest ostateczna. Spółka może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na tę decyzję, bez uprzedniego skorzystania z prawa do zwrócenia się z wnioskiem do Komisji.
______________________
1
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (Rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014 r., str. 1, ze zm.)