Kim są Japończycy? Naukowcy byli zdumieni wynikami japońskiego badania DNA

biegowelove.pl 6 godzin temu
Pionierskie badanie genomów prawie 3200 osób w całej Japonii na nowo definiuje nasz pogląd na pochodzenie tego kraju. Badanie to pokazuje, iż podłoże genetyczne Japończyków jest bardziej złożone, niż wcześniej sądzono.
Nowe spojrzenie na pochodzenie
Tradycyjnie uważano, iż ludność Japonii wywodzi się z dwóch głównych grup: imigrantów uprawiających ryż z Azji Wschodniej i rdzennej ludności Jomon – łowców-zbieraczy. Jednak to ostatnie badanie, prowadzone przez naukowców z RickenaCentrum Integracyjnych Nauk Medycznych identyfikuje trzecią grupę przodków powiązaną w szczególności z Azją Północno-Wschodnią Ludzie Emishi. Odkrycie to potwierdza teorię „potrójnego pochodzenia” zaproponowaną w 2021 roku.
„Nasza analiza ujawniła w bardzo dokładnej skali subdemografię Japonii, która została bardzo ładnie sklasyfikowana według położenia geograficznego kraju” – mówi Chikashi Terao, główny badacz badania.
Kim są Emiszeci?
Emishi to starożytny lud żyjący w północnym Honsiu w Japonii, szczególnie w regionie Tohoku. W chińskich źródłach historycznych często nazywa się ich „ludźmi włochatymi”. Uważa się, iż Emishi są potomkami ludu Jomon i są uważani za przodków Ainu. Opierali się japońskim rządom w okresie Asuka, Nara i wczesnego Heian (VII-X w. n.e.). Z biegiem czasu byli stopniowo podbijani i asymilowani w kulturze japońskiej. Dziedzictwo Emishiego jest przez cały czas obecne w dziedzictwie kulturowym i genetycznym współczesnej Japonii
Kompleksowa analiza genetyczna
Zespół badawczy przeprowadził jedno z największych badań genetycznych populacji pozaeuropejskich. Złożyli pełne genomy osobników z siedmiu regionów, rozciągających się od Hokkaido na północy po Okinawę na południu. Korzyść Sekwencjonowanie całego genomu Ułatwiło im to dostęp do dogłębnych informacji genetycznych – prawie 3000 razy więcej niż w przypadku poprzednich metod.
„Sekwencjonowanie całego genomu daje nam możliwość przyjrzenia się większej liczbie danych, co pomaga nam znaleźć więcej interesujących rzeczy” – wyjaśnia Tirau.
Mapowanie Różnorodność genetyczna
W badaniu sprawdzano, jak różne grupy przodków odgrywają rolę w strukturze genetycznej różnych regionów Japonii. Na przykład- – Pochodzenie Jomonów Najbardziej rozpowszechniony jest na Okinawie, podczas gdy w zachodniej Japonii występuje silniejsze pokrewieństwo genetyczne z Chińczykami Han, być może ze względu na historyczne wzorce migracji.
Pochodzenie Emishi jest powszechnie spotykane w północno-wschodniej Japonii, co ujawnia wyraźne różnice geograficzne w dziedzictwie genetycznym.
Badanie rzadkich wariantów genetycznych
Naukowcy pytali także o rzadkie warianty genetyczne, które mogłyby zapewnić wgląd w wzorce pochodzenia i migracji. „Uważaliśmy, iż rzadkie warianty można czasem powiązać z określonymi grupami przodków i mogą one być przydatne do ujawniania subtelnych wzorców migracji w Japonii” – wyjaśnia Terao.
Strategia ta pozwoliła lepiej zrozumieć, w jaki sposób określone cechy genetyczne są przydzielane w całym kraju.
Starożytne DNA i współczesne zdrowie
W badaniu dokonano także przeglądu genów odziedziczonych od starożytnych gatunków ludzkich, takich jak denisowianie i neandertalczycy. „Chcemy zrozumieć, dlaczego starożytne genomy są zintegrowane i zachowane w sekwencjach współczesnego ludzkiego DNA” – wyjaśnił Tirau.
Na przykład zidentyfikowano pewne markery genetyczne powiązane z problemami zdrowotnymi, co może rzucić światło na różnice w podatności na choroby wśród Japończyków.
Implikacje dla Medycyna spersonalizowana
Naukowcy oferują możliwości przyszłego rozwoju medycyny spersonalizowanej. Regulując określone warianty genetyczne wpływające na zdrowie, naukowcy chcą powiązać różnice genetyczne z podatnością na choroby.
„Próbowaliśmy znaleźć i skatalogować warianty genetyczne powodujące utratę funkcji, które są bardzo charakterystyczne dla Japończyków” – powiedział Terao. Praca ta może prowadzić do lepszego zrozumienia i leczenia takich schorzeń, jak przewlekła choroba wątroby, wysokie ciśnienie krwi i utrata słuchu.
To wszechstronne badanie genetyczne dostarczyło nowego wglądu w złożoność pochodzenia Japonii, ujawniając wpływ trzeciej grupy przodków i podkreślając różnorodność populacji. Odkrycia te nie tylko pogłębiają naszą wiedzę na temat historii genetycznej Japonii, ale mają także ważne implikacje dla medycyny personalizowanej, co może prowadzić do lepszej diagnostyki i leczenia różnych schorzeń. Badania te stanowią istotny krok w odkrywaniu złożonych warstw dziedzictwa genetycznego Japonii.
Oprócz ujawnienia złożonego pochodzenia Japonii, badanie to otwiera drzwi do zbadania różnorodności genetycznej w innych populacjach pozaeuropejskich. Pokazuje, jak zastosowanie sekwencjonowania całego genomu może pomóc w ujawnieniu ukrytych powiązań przodków w różnych częściach świata, oferując nowy wgląd w historię ludzkości i migracje.
Badanie to pokazuje, iż pochodzenie Japonii jest bardziej złożone niż wcześniej sądzono i zidentyfikowano trzecią grupę przodków. Podkreśla także regionalne różnice genetyczne i oferuje potencjalne korzyści dla medycyny spersonalizowanej i zrozumienia warunków zdrowotnych.
Ujawniając istnienie trzeciej grupy przodków i podkreślając regionalne różnice genetyczne, badanie toruje drogę do głębszej eksploracji różnorodności genetycznej w innych populacjach. Co więcej, jego implikacje dla medycyny spersonalizowanej otwierają obiecującą przyszłość dla bardziej ukierunkowanych rozwiązań w zakresie opieki zdrowotnej, szczególnie wśród populacji pozaeuropejskich.
Badanie to pokazuje również, jak nasze rozumienie historii może się zmienić dzięki nowym narzędziom naukowym. Korzystając z zaawansowanego sekwencjonowania genomu, badacze ujawnili nieznane wcześniej szczegóły, zmieniając historię początków Japonii. Podkreśla znaczenie ciągłego badania i kwestionowania tego, co myślimy, iż wiemy, ponieważ nauka zawsze może ujawnić nowe informacje na temat naszej przeszłości.