
Scenariusz zajęć dostosowany do dzieci ze spektrum autyzmu
🌟Kim jest przedszkolak?
Dzieci, dzisiaj mamy wyjątkowy dzień – Dzień Przedszkolaka! 🎉 To święto wszystkich dzieci, które chodzą do przedszkola – czyli Was!
A kim adekwatnie jest przedszkolak?
Przedszkolak to ktoś, kto uczy się każdego dnia nowych rzeczy – liczenia, rysowania, śpiewania i wspólnej zabawy. Przedszkolak to także ktoś, kto ma swoje marzenia, pomysły i ulubione zajęcia. Czasem jest wesoły, czasem smutny, czasem zły – i to wszystko jest w porządku, bo przedszkolak to przede wszystkim prawdziwy człowiek, taki jak każdy dorosły, tylko trochę mniejszy i dopiero odkrywający świat.
Dlaczego obchodzimy to święto?
Bo każde dziecko jest ważne i wyjątkowe. Dzień Przedszkolaka przypomina nam, iż przedszkole to miejsce, gdzie każdy ma prawo być sobą – bawić się, śmiać, uczyć i czuć się bezpiecznie. To dzień, w którym głośno mówimy:
👉 „Jestem przedszkolakiem, mam swoje miejsce w grupie i jestem częścią czegoś większego!”
Dzisiaj będziemy wspólnie rozmawiać, rysować, tańczyć i bawić się, aby pokazać, iż bycie przedszkolakiem to wspaniała przygoda.
📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł
Przygotowanie
Cele:
- Rozwijanie umiejętności mówienia o sobie i swoich uczuciach – komunikacja i język.
- Rozbudzenie refleksji nad własnym „ja” i obecnością w świecie.
- Pogodzenie wartości wyjątkowości i wspólnoty.
Materiały:
- Ilustracja chmurki.
- Kolorowe kartki i kredki.
- Nagrania spokojnej muzyki.
🌟 Przykłady prostych karty obrazkowych do scenariusza „Kim jest przedszkolak?”
📌 Propozycja zestawu kart:
- Emocje – buźki
- 😀 Wesoły
- 😔 Smutny
- 😡 Zły
- 😌 Spokojny
- 😲 Zaskoczony
- Zainteresowania – ikony
- 🎨 Kredka/pędzel (rysowanie)
- 🎶 Nutka (muzyka)
- 🧩 Puzzle (układanki, zabawy logiczne)
- ⚽ Piłka (sport, zabawa ruchowa)
- 📚 Książka (czytanie, opowiadania)
- Marzenia – symbole
- ⭐ Gwiazdka (marzenia, coś wyjątkowego)
- 🚀 Rakieta (chciałbym coś odkryć, podróże)
- 🏖️ Plaża (wakacje, odpoczynek)
- 🏰 Zamek (fantazje, zabawa w wyobraźni)
- Co mnie cieszy – obrazki
- ❤️ Serce (rodzina, przyjaciele)
- 👩👩👦 Rodzina (bycie z bliskimi)
- 👫 Przyjaciele (zabawa w grupie)
- 🌳 Drzewo (przyroda, spacery)
- 🎁 Prezent (radość, niespodzianka)
👉 Każde dziecko dostaje zestaw kart i wybiera te, które pasują do jego nastroju, zainteresowań czy marzeń. Potem może o nich powiedzieć jedno zdanie albo tylko pokazać kartę.
Miejsce:
- Sala przedszkolna.
📘 Pierwsze kroki w nauce pisania i czytania – Ćwiczenia językowe dla dzieci ze spektrum autyzmu eBook 19 zł
Wprowadzenie
Nadchodzi dzień w którym każde dziecko może powiedzieć głośno: „Jestem!” Dzień Przedszkolaka pozwala unosić się słowom autorefleksji i tak rozświetlać salę.
Zagadkowa chmura pyta: „Kim jest przedszkolak?” Dzieci zastanawiają się, uśmiechają i dzielą doświadczeniami. Nauczyciel akceptuje spostrzeżenia maluchów.
Każde dziecko jest skarbem. Każde ma swoje kolory, marzenia i słowa wdzięczności. Właśnie dlatego 20 września staje się świętem cudownej egzystencji.
Zajęcia adekwatne
1. Rozpoczęcie:
Nauczyciel i dzieci siadają w kole. Każdy uczestnik zajęć po kolei mówi: „Jestem…” i dodaje coś o sobie (na przykład: „Jestem Ania. Bardzo lubię tańczyć”).
🧩 Instrukcja dla dzieci z ASD – „Jak mówić o sobie i swoich uczuciach?”
1. Zaczynamy od słowa „Jestem…”
👉 Powiedz swoje imię:
- „Jestem Ania.”
- „Jestem Kacper.”
2. Dodaj coś o sobie
👉 Możesz powiedzieć, co lubisz:
- „Lubię klocki.”
- „Lubię słuchać muzyki.”
- „Lubię rysować.”
👉 Możesz powiedzieć, co Cię cieszy:
- „Cieszę się, gdy bawię się z kolegą.”
- „Cieszę się, gdy mama się do mnie uśmiecha.”
3. Powiedz, co czujesz
👉 jeżeli trudno jest mówić, możesz pokazać kartę z buźką lub wskazać kolor emocji.
- „Dziś jestem wesoły.” 😊
- „Jestem spokojny.” 😌
- „Jestem trochę smutny.” 😔
4. Możesz powiedzieć o marzeniu
👉 Marzenie to coś, co chciałbyś/chciałabyś, żeby się wydarzyło.
- „Marzę, żeby pojechać nad morze.”
- „Marzę o dużej wieży z klocków.”
- „Marzę, żeby nauczyć się tańczyć.”
5. Nie musisz mówić dużo
👉 Wystarczy jedno słowo albo jedno zdanie.
👉 Możesz pokazać rysunek lub gest, jeżeli to dla Ciebie łatwiejsze.
🌈 Nauczyciel przypomina:
„Każda odpowiedź jest dobra. Każdy ma prawo mówić o sobie tak, jak potrafi – słowem, obrazkiem, gestem albo tylko uśmiechem.”
2. Zagadkowa Chmura:
Nauczyciel pokazuje ilustrację chmurki i pyta: „Kim jest przedszkolak? Co to znaczy, iż ktoś jest? Co sprawia, iż każdy z nas jest wyjątkowy?” Dzieci odpowiadają w prosty sposób, a nauczyciel rozsądnie chwali odpowiedzi.
3. Praca Twórcza:
Dzieci dostają kolorowe kartki i rysują siebie jako coś wyjątkowego. Może to być gwiazdka, drzewo, serce lub zwierzątko. Każdy artysta mówi jedno zdanie o swoim rysunku: „To jestem ja, bo…”
4. Cudowny Taniec:
Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki kontrolowanej przez nauczyciela. Kiedy prowadzący robi przerwę w muzyce, każde dziecko zatrzymuje się i mówi głośno: „Jestem!”
5. Podsumowanie:
Dzieci w kręgu mówią jedno słowo, za które są wdzięczne (na przykład: „mama”, „kolega”, „piłka”). Nauczyciel mówi: „Każdy z nas istnieje i każdy jest ważny. Dziś świętujemy to, iż jesteśmy przedszkolakami.”
źródło: Opracowanie własne
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
📘 Logorytmika w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia, zabawy i scenariusze eBook 19 zł
📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Dziecko z podwójną diagnozą: Autyzm i ADHD – aktualny przewodnik naukowo-praktyczny dla nauczycieli i terapeutów eBook 23 zł
#arkusz #ASD #Asperger #aspiepozytywni #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #przedszkole #psycholog #relaksacja #rewalidacja #rozwój #scenariusz #sensoryka #SI #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #zmysły #ćwiczenia


Scenariusz zajęć na Dzień Kropki dla uczniów ze spektrum autyzmu
