Kim Jest Przedszkolak? – Scenariusz na Dzień Przedszkolaka

autyzmwszkole.com 2 godzin temu
Reklamy

Scenariusz zajęć dostosowany do dzieci ze spektrum autyzmu

🌟Kim jest przedszkolak?

Dzieci, dzisiaj mamy wyjątkowy dzień – Dzień Przedszkolaka! 🎉 To święto wszystkich dzieci, które chodzą do przedszkola – czyli Was!

A kim adekwatnie jest przedszkolak?
Przedszkolak to ktoś, kto uczy się każdego dnia nowych rzeczy – liczenia, rysowania, śpiewania i wspólnej zabawy. Przedszkolak to także ktoś, kto ma swoje marzenia, pomysły i ulubione zajęcia. Czasem jest wesoły, czasem smutny, czasem zły – i to wszystko jest w porządku, bo przedszkolak to przede wszystkim prawdziwy człowiek, taki jak każdy dorosły, tylko trochę mniejszy i dopiero odkrywający świat.

Dlaczego obchodzimy to święto?
Bo każde dziecko jest ważne i wyjątkowe. Dzień Przedszkolaka przypomina nam, iż przedszkole to miejsce, gdzie każdy ma prawo być sobą – bawić się, śmiać, uczyć i czuć się bezpiecznie. To dzień, w którym głośno mówimy:
👉 „Jestem przedszkolakiem, mam swoje miejsce w grupie i jestem częścią czegoś większego!”

Dzisiaj będziemy wspólnie rozmawiać, rysować, tańczyć i bawić się, aby pokazać, iż bycie przedszkolakiem to wspaniała przygoda.

Reklamy
📘 Jak uczyć ucznia ze spektrum autyzmu? Przewodnik dla nauczycieli wszystkich przedmiotów eBook 18 zł

Przygotowanie

Cele:

  • Rozwijanie umiejętności mówienia o sobie i swoich uczuciach – komunikacja i język.
  • Rozbudzenie refleksji nad własnym „ja” i obecnością w świecie.
  • Pogodzenie wartości wyjątkowości i wspólnoty.

Materiały:

  • Ilustracja chmurki.
  • Kolorowe kartki i kredki.
  • Nagrania spokojnej muzyki.

🌟 Przykłady prostych karty obrazkowych do scenariusza „Kim jest przedszkolak?”

📌 Propozycja zestawu kart:

  1. Emocje – buźki
    • 😀 Wesoły
    • 😔 Smutny
    • 😡 Zły
    • 😌 Spokojny
    • 😲 Zaskoczony
  2. Zainteresowania – ikony
    • 🎨 Kredka/pędzel (rysowanie)
    • 🎶 Nutka (muzyka)
    • 🧩 Puzzle (układanki, zabawy logiczne)
    • ⚽ Piłka (sport, zabawa ruchowa)
    • 📚 Książka (czytanie, opowiadania)
  3. Marzenia – symbole
    • ⭐ Gwiazdka (marzenia, coś wyjątkowego)
    • 🚀 Rakieta (chciałbym coś odkryć, podróże)
    • 🏖️ Plaża (wakacje, odpoczynek)
    • 🏰 Zamek (fantazje, zabawa w wyobraźni)
  4. Co mnie cieszy – obrazki
    • ❤️ Serce (rodzina, przyjaciele)
    • 👩‍👩‍👦 Rodzina (bycie z bliskimi)
    • 👫 Przyjaciele (zabawa w grupie)
    • 🌳 Drzewo (przyroda, spacery)
    • 🎁 Prezent (radość, niespodzianka)

Obrazki/piktogramyPobierz

👉 Każde dziecko dostaje zestaw kart i wybiera te, które pasują do jego nastroju, zainteresowań czy marzeń. Potem może o nich powiedzieć jedno zdanie albo tylko pokazać kartę.


Miejsce:

  • Sala przedszkolna.
📘 Pierwsze kroki w nauce pisania i czytania – Ćwiczenia językowe dla dzieci ze spektrum autyzmu eBook 19 zł

Wprowadzenie

Nadchodzi dzień w którym każde dziecko może powiedzieć głośno: „Jestem!” Dzień Przedszkolaka pozwala unosić się słowom autorefleksji i tak rozświetlać salę.

Zagadkowa chmura pyta: „Kim jest przedszkolak?” Dzieci zastanawiają się, uśmiechają i dzielą doświadczeniami. Nauczyciel akceptuje spostrzeżenia maluchów.

Każde dziecko jest skarbem. Każde ma swoje kolory, marzenia i słowa wdzięczności. Właśnie dlatego 20 września staje się świętem cudownej egzystencji.

Zajęcia adekwatne

1. Rozpoczęcie:

Nauczyciel i dzieci siadają w kole. Każdy uczestnik zajęć po kolei mówi: „Jestem…” i dodaje coś o sobie (na przykład: „Jestem Ania. Bardzo lubię tańczyć”).

🧩 Instrukcja dla dzieci z ASD – „Jak mówić o sobie i swoich uczuciach?”

1. Zaczynamy od słowa „Jestem…”

👉 Powiedz swoje imię:

  • „Jestem Ania.”
  • „Jestem Kacper.”

2. Dodaj coś o sobie

👉 Możesz powiedzieć, co lubisz:

  • „Lubię klocki.”
  • „Lubię słuchać muzyki.”
  • „Lubię rysować.”

👉 Możesz powiedzieć, co Cię cieszy:

  • „Cieszę się, gdy bawię się z kolegą.”
  • „Cieszę się, gdy mama się do mnie uśmiecha.”

3. Powiedz, co czujesz

👉 jeżeli trudno jest mówić, możesz pokazać kartę z buźką lub wskazać kolor emocji.

  • „Dziś jestem wesoły.” 😊
  • „Jestem spokojny.” 😌
  • „Jestem trochę smutny.” 😔

4. Możesz powiedzieć o marzeniu

👉 Marzenie to coś, co chciałbyś/chciałabyś, żeby się wydarzyło.

  • „Marzę, żeby pojechać nad morze.”
  • „Marzę o dużej wieży z klocków.”
  • „Marzę, żeby nauczyć się tańczyć.”

5. Nie musisz mówić dużo

👉 Wystarczy jedno słowo albo jedno zdanie.
👉 Możesz pokazać rysunek lub gest, jeżeli to dla Ciebie łatwiejsze.


🌈 Nauczyciel przypomina:
„Każda odpowiedź jest dobra. Każdy ma prawo mówić o sobie tak, jak potrafi – słowem, obrazkiem, gestem albo tylko uśmiechem.”

2. Zagadkowa Chmura:
Nauczyciel pokazuje ilustrację chmurki i pyta: „Kim jest przedszkolak? Co to znaczy, iż ktoś jest? Co sprawia, iż każdy z nas jest wyjątkowy?” Dzieci odpowiadają w prosty sposób, a nauczyciel rozsądnie chwali odpowiedzi.

3. Praca Twórcza:

Dzieci dostają kolorowe kartki i rysują siebie jako coś wyjątkowego. Może to być gwiazdka, drzewo, serce lub zwierzątko. Każdy artysta mówi jedno zdanie o swoim rysunku: „To jestem ja, bo…”

4. Cudowny Taniec:

Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki kontrolowanej przez nauczyciela. Kiedy prowadzący robi przerwę w muzyce, każde dziecko zatrzymuje się i mówi głośno: „Jestem!”

5. Podsumowanie:

Dzieci w kręgu mówią jedno słowo, za które są wdzięczne (na przykład: „mama”, „kolega”, „piłka”). Nauczyciel mówi: „Każdy z nas istnieje i każdy jest ważny. Dziś świętujemy to, iż jesteśmy przedszkolakami.”

źródło: Opracowanie własne

Reklamy
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
📘 Logorytmika w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w wieku wczesnoszkolnym – ćwiczenia, zabawy i scenariusze eBook 19 zł
📘 Zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z Zespołem Aspergera eBook 18 zł
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Dziecko z podwójną diagnozą: Autyzm i ADHD – aktualny przewodnik naukowo-praktyczny dla nauczycieli i terapeutów eBook 23 zł

#arkusz #ASD #Asperger #aspiepozytywni #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #przedszkole #psycholog #relaksacja #rewalidacja #rozwój #scenariusz #sensoryka #SI #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #zmysły #ćwiczenia

Dzień Spadającego Liścia

Scenariusz zajęć dla uczniów z ASD: „Dzień Spadającego Liścia”

przez Sylwia Merchut (Iwan)
#bajkoterapia

Scenariusz zajęć na Dzień Kropki dla uczniów ze spektrum autyzmu

przez Sylwia Merchut (Iwan)
Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych

Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu

przez Sylwia Merchut (Iwan)
Idź do oryginalnego materiału