Kampania „Poranek PO” została wyróżniona przez stowarzyszenie The Association of the European Self-Care Industry (AESGP) za edukowanie i wzmacnianie świadomości kobiet w obszarze zdrowia reprodukcyjnego. Uznano ją za jedną z najciekawszych europejskich kampanii promujących edukację zdrowotną.
W latach 2000–2020 liczba kobiet stosujących nowoczesne metody antykoncepcji wzrosła z 663 mln do 851 mln. Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, iż w ubiegłym roku w Polsce wystawiono niemal 900 tysięcy recept na antykoncepcję awaryjną.
Kampania „Poranek PO” to kampania edukacyjna i inicjatywa, której celem jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat antykoncepcji awaryjnej, a także zapewnienia, aby wszystkie kobiety w Polsce, które z niej korzystają, mogły czuć się pewnie i bezpiecznie. Inicjatywa obejmowała różne działania, takie jak konferencja prasowa z udziałem ginekologów i ekspertów ds. zdrowia reprodukcyjnego oraz szerokie relacje medialne. Towarzyszyły jej także edukacyjne materiały informacyjne oraz partnerstwa z organizacjami medycznymi, farmaceutycznymi i edukatorami seksualnymi. Dzięki dobrze zorganizowanej strategii kampania osiągnęła sukces, zwiększając świadomość społeczną o antykoncepcji awaryjnej i obalając mity na jej temat.
– Celem kampanii „Poranek PO” było zapewnienie rzetelnej, eksperckiej komunikacji na temat antykoncepcji awaryjnej. Projekt buduje zasadność poszerzania dostępu kobiet do tej metody i obala mity szerzone przez jej przeciwników. Tym bardziej cieszy nas, iż kampania została nagrodzona już kolejny raz. W 2024 roku zdobyła srebrną statuetkę w konkursie Złote Spinacze w kategorii Walka z dezinformacją, a teraz została doceniona na arenie międzynarodowej – podkreśla Iwona Kubicz, prezes agencji PRCN.
Zmiana społecznego postrzegania antykoncepcji awaryjnej
Kampania „Poranek Po” została doceniona przez AESGP za zwiększenie zaufania do antykoncepcji awaryjnej jako odpowiedzialnego wyboru dla zdrowia reprodukcyjnego kobiet. Stowarzyszenie uhonorowało kampanię za jej istotną rolę w zmianie społecznego postrzegania antykoncepcji awaryjnej, co przyczyniło się do zmniejszenia stygmatyzacji wokół tego tematu.
– Zależało nam na tym, aby, wykorzystując wzmożone zainteresowanie mediów po starcie pilotażu Ministerstwa Zdrowia, dotrzeć do kobiet z wiarygodnym przekazem opartym na faktach. Ponadto jednym z naszych priorytetów była komunikacja skierowana do farmaceutów – tak, by czuli się pewnie i odpowiedzialnie, przystępując do pilotażu i rekomendując antykoncepcję awaryjną jako legalną i bezpieczną metodę. Dzięki kilkuset publikacjom, które dotarły do blisko 4 mln odbiorców, projekt osiągnął silną obecność zarówno w mediach lifestylowych, jak i branżowych, medycznych” – podkreśla Iwona Kubicz.
Merytoryczna rzetelność
Wyróżniono współtworzenie treści z lekarzami i farmaceutami, które zapewniło merytoryczną rzetelność oraz znacząco zwiększyło zaufanie odbiorców. Ponadto podkreślono znaczenie wielokanałowej dystrybucji treści oraz zastosowanie języka wolnego od osądu, wspierającego kobiety.
– Kampania pokazała, iż dobrze poprowadzona komunikacja w obszarze tematów delikatnych może nie tylko wpływać na postawy społeczne, ale także stanowić wzór dla innych podmiotów działających w branży – dodaje Iwona Kubicz.
The Association of the European Self-Care Industry reprezentuje producentów leków bez recepty, suplementów diety i wyrobów medycznych w Europie. AESGP współpracuje z różnymi podmiotami (łącznie zrzesza ich około 2000), aby zapewnić wszystkim mieszkańcom Europy dostęp do narzędzi i wiarygodnych informacji, których potrzebują, aby skutecznie zapobiegać powszechnym dolegliwościom. Jest podmiotem uznanym przez Europejską Agencję Leków (EMA), Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Komisję Europejską (KE). Reprezentuje członków na poziomie globalnym poprzez Global Self-Care Federation (GSCF).
Stworzona przez AESGP platforma Self-Care Insight & Inspire, na której zamieszczono kampanię „Poranek PO”, zawiera inspirujące europejskie projekty związane z samoopieką. Prezentuje ona wpływowe kampanie promujące wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju i zdrowia – inicjatywy prowadzone lub wspierane przez branżę produktów zdrowotnych dla konsumentów we współpracy z pracownikami służby zdrowia, stowarzyszeniami i instytucjami publicznymi.
Przeczytaj także: „Odmowa sprzedaży EllaOne to naruszenie zasad etyki” i „W co dziesiątej aptece można kupić tabletki «dzień po»”.