Internetowe Konto Pacjenta zawiera informacje o historii leczenia pacjenta, w tym wystawionych receptach, skierowaniach oraz przyjętych szczepieniach. Z narzędzia korzysta już ponad 20 milionów aktywnych użytkowników, co czyni je najpopularniejszą aplikacją internetową usług medycznych w naszym kraju. Warto od czasu do czasu sprawdzić, czy informacje o historii leczenia są zgodne z prawdą. jeżeli na koncie jest świadczenie, które nie miało miejsca, należy zgłosić to w swoim oddziale NFZ.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia funkcjonująca od maja 2018 roku. Jej użytkownicy mogą przeanalizować historię swojego leczenia i wizyty lekarskie. System umożliwia również sprawdzenie e-recept i e-skierowań, co pozwala na szybki podgląd przepisanych leków oraz skierowań do specjalistów czy na badania. Znajdziemy tu również recepty wystawione podczas wizyt prywatnych.
Dostęp do IKP
Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL, w tym także dzieci. Jednak z IKP w pełni mogą korzystać wyłącznie osoby pełnoletnie, które są w stanie potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Osoby, które skończyły 16. rok życia mogą co prawda logować się na swoje IKP i czytać swoje dane, ale nie mają pełnych uprawnień – nie mogą np. wyrażać zgody na operacje i zabiegi. To przez cały czas może robić tylko rodzic. Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia. Dostęp do konta dziecka ma rodzic, który zgłosił je do ubezpieczenia. Rodzic ten może jednak upoważnić drugiego rodzica do wglądu do IKP dziecka. Natomiast osoby starsze, które nie korzystają z internetu mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta.
Żeby skorzystać z IKP nie trzeba się rejestrować. Wystarczy zalogować się na stronie pacjent.gov.pl poprzez: profil zaufany, konto bankowe, aplikację mObywatel lub e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną).
20 milionów użytkowników IKP
Liczba aktywnych kont IKP przekroczyła już 20 milionów. Według danych Centrum e-Zdrowia z narzędzia korzysta w tej chwili 53 proc. wszystkich obywateli Polski. Każdego miesiąca przybywa ok. 100 tysięcy nowych użytkowników. Choć w większości są to osoby młode, z IKP korzysta też spora, bo licząca 4 miliony, grupa osób powyżej 50. roku życia.
MojeIKP
Z Internetowego Konta Pacjenta można też korzystać w wersji mobilnej, instalując na telefonie aplikację mojeIKP. Umożliwia ona wykup recepty bez podawania PESEL oraz zawiera dodatkowe funkcje związane z profilaktyką, pierwszą pomocą, dostęp do recept i skierowań offline, a niedługo również mapy z informacją o placówkach systemu zdrowia.
E-rejestracja oraz Moje Zdrowie
Internetowe Konto Pacjenta to narzędzie, które jest stale rozwijane, więc pojawiają się w nim nowe usługi i funkcje. Jedną z nich jest możliwość skorzystania z e-rejestracji, czyli usługi umożliwiającej m.in. zapisywanie się online na badania i wizyty u specjalisty. Pacjenci już teraz mogą za pośrednictwem IKP umawiać się na wizyty pierwszorazowe do kardiologów, na badania w ramach programów profilaktycznych raka piersi i raka szyjki macicy oraz na szczepienia przeciwko COVID-19. Poprzez IKP pacjenci powyżej 20. roku życia mogą również zgłaszać chęć skorzystania z badań profilaktycznych w ramach programu „Moje Zdrowie”. W zakładce „Profilaktyka” dostępna jest ankieta, na podstawie której placówki POZ wystawiają skierowania na badania laboratoryjne. Do tej pory z tej możliwości skorzystały już 2 miliony osób, w tym 210 tysięcy Wielkopolan.
Zgłaszanie nieprawidłowości
Jeśli pacjent w swoim IKP zauważy w historii leczenia świadczenie, które np. nie zostało mu udzielone – może zgłosić je jako nieprawidłowość. W tym celu należy odwiedzić zakładkę „Historia wizyt”, w której możemy zobaczyć szczegóły zrealizowanych świadczeń. jeżeli zauważymy, iż dana wizyta nie miała miejsca, należy kliknąć w „Zgłoś nieprawidłowość”. Wówczas system poprosi o wypełnienie krótkiego formularza. Większość danych pacjenta wypełni się automatycznie. Wystarczy wybrać rodzaj błędu i kliknąć „Wyślij”.
Zgłoszenia nieprawidłowości w systemie trafiają do odpowiedniego oddziału wojewódzkiego NFZ, który szczegółowo je analizuje i kontaktuje się z placówką medyczną. W przypadku potwierdzenia błędu, powinien on zostać skorygowany (np. z powodu nieprawidłowego zakwalifikowania danego świadczenia). Mogą zdarzyć się sytuacje, w których placówka medyczna będzie zobowiązana do zwrotu kwoty błędnie zrefundowanego świadczenia oraz usunięcia nieprawidłowej pozycji z konta pacjenta. Pacjent zawsze otrzymuje informację o przyjęciu zgłoszenia i podjętych działaniach. Proces ten gwarantuje, iż wszystkie nieprawidłowości są rozpatrywane.
W 2024 r. do Wielkopolskiego OW NFZ wpłynęło 1670 zgłoszeń o nieprawidłowościach w IKP, natomiast w 2025 r. między 1 stycznia a 3 grudnia liczba ta wynosi 1761. Pacjenci zgłaszali głównie nieprawidłowe informacje o świadczeniach, które ich zdaniem nie miały miejsca lub odbyły się w innym terminie. Dotyczyły one zarówno świadczeń w ramach POZ, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, a także leczenia szpitalnego.
Błędy w IKP najczęściej wynikają z pomyłek, choć w pewnych przypadkach zdarzają się nadużycia, które są zgłaszane odpowiednim instytucjom. Zgłaszanie nieprawidłowości zapobiega nieuczciwym praktykom kosztem publicznych środków finansowych oraz wpływa na przejrzystość w rozliczeniach między placówkami medycznymi i NFZ.
Marta Żbikowska-Cieśla
Rzecznik prasowy WOW NFZ
Foto: https://pacjent.gov.pl










