Jest jedną z pierwszych rzeczy, na które zwracamy uwagę. Celebrujemy Światowy Dzień Uśmiechu

mamadu.pl 2 lat temu
Zdjęcie: Fot. unsplash.com/Lesly Juarez


Poprawa nastoju, łatwiejsze nawiązywanie relacji, łagodzenie konfliktów, czy większa pewność siebie – to tylko niektóre korzyści płynące z uśmiechu, wskazane przez respondentów w badaniu zrealizowanym dla Mars Polska(1). Ten sposób okazywania euforii jest tak ważny, iż doczekał się choćby własnego święta. 7 października przypada Światowy Dzień Uśmiechu. O tym, iż o uśmiech warto troszczyć się zawsze, od blisko dekady, przypomina program "Dziel się Uśmiechem"! Organizatorzy inicjatywy edukują, iż zdrowe i czyste zęby pomagają w swobodnym okazywaniu pozytywnych uczuć.


Historia wyjątkowego święta


Światowy Dzień Uśmiechu został zapoczątkowany w 1999 roku przez Harvey Ball, autora ikonicznego już znaku uśmiechniętej, żółtej buźki tzw. "smiley face". Znak ten powstał w 1963 roku i błyskawicznie zyskał międzynarodową rozpoznawalność. Celem wprowadzenia tego święta do kalendarza było zwrócenie uwagi na to, jak istotny jest uśmiech i jak wiele potrafi zmienić w naszym życiu. Harvey Ball wierzył w jego ogromną siłę(2).

Dlaczego uśmiech jest tak ważny?


Niektórzy uważają, iż uśmiech jest jedną z pierwszych rzeczy, na które zwraca się uwagę poznając drugą osobę. Obok uścisku dłoni czy wyglądu stanowi on ważnych czynnik reprezentujący danego człowieka w trakcie powitania. Często osoby pogodne i radosne szybciej zdobywają zainteresowanie, zaufanie oraz nawiązują nowe relacje. Uśmiech może poprawiać samopoczucie, a ten odwzajemniony daje euforia na cały dzień. Nasz mózg lubi radosne twarze i automatycznie kojarzy to zjawisko z czymś dobrym.

Według Ruth Campbell z londyńskiego University College uśmiech jest "zaraźliwy", a to wszystko przez część neuronów lustrzanych zlokalizowanych w przedruchowej korze czołowej, która powoduje automatyczne odzwierciedlenie ekspresji, jaką widzimy(3). Jakie jeszcze korzyści przynosi nam śmiech? Podczas śmiania się do naszych płuc dostarczamy choćby trzy razy więcej powietrza. Dodatkowo, ma to wpływ na przyspieszenie krążenia krwi i spadek poziomu ciśnienia(4). Warto więc, aby często gościł na naszych twarzach!

Jak troszczyć się o piękny i zdrowy uśmiech?


Według badań SW Research i Mars Polska 50% ankietowanych deklaruje, iż najbardziej lubi, kiedy ludzie śmieją się w sposób odsłaniający zęby(5). Z drugiej strony barierą, która powoduje, iż ludzie niechętnie się uśmiechają, często bywa niezadowolenie ze stanu uzębienia(6). Między innymi z tego powodu tak ważna jest adekwatna higiena jamy ustanej wdrażana już od najmłodszych lat.

Warto stosować zasadę 4 kroków dla zdrowych i czystych zębów - szczotkowanie przynajmniej dwa razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, sięganie po bezcukrową gumę do żucia, kiedy nie mamy możliwości umycia ich po jedzeniu i piciu oraz regularne kontrole u dentysty. Te proste czynności wykonywane regularnie, mogą znacząco pomóc w walce z chorobami zębów i poprawić ich ogólny stan oraz wygląd.

"Dziel się Uśmiechem" – weź udział w programie!


Obecnie trwa już 10. odsłona programu "Dziel się Uśmiechem", którego celem jest budowanie świadomości znaczenia profilaktyki w zapobieganiu próchnicy już od najmłodszych lat. 1% ze sprzedaży gum Orbit® w sklepach stacjonarnych w okresie od 1 września do 31 października 2022 r., zostanie przekazany na realizację programu, w tym materiały edukacyjne i lekcje dla 100 tysięcy dzieci. Inicjatywa organizowana jest przez firmę Mars Polska we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem. Przez blisko 10 lat trwania programu prawie 800 tysięcy dzieci dowiedziało się, jak troszczyć się o swoje uśmiechy, które są cennym skarbem.

(1) Badanie przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Mars Polska, N=1000


(2) About Harvey Ball (worldsmile.org)


(3) Uśmiech za uśmiech - Charaktery - magazyn psychologiczny


(4) Śmiech leczy - Diabetyk


(5) Badanie przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Mars Polska, N=1000


(6) *Badanie zrealizowane na zlecenie Mars Wrigley w dniach 17-19.08.2020 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, N = 1154

Idź do oryginalnego materiału