Jakość łączy telekomunikacyjnych przeszkadza w pracy szpitali

mzdrowie.pl 5 dni temu

34 proc. dyrektorów szpitali napotyka kilka razy w tygodniu problem z połączeniami telefonicznymi czy internetowymi. 66 proc. podaje, iż w ich placówkach wykorzystywane są urządzenia medyczne wymagające łącza internetowego. Polska Federacja Szpitali podkreśla konieczność zadbania o poprawę sytuacji telekomunikacyjnej w szpitalach.

Rozwój technologiczny w medycynie kojarzy się z bardzo zaawansowanymi technologiami. Tymczasem wpierw ważne jest upowszechnienie w placówkach medycznych najprostszych rozwiązań telekomunikacyjnych z których już niemal każdy korzysta, czyli dobrego zasięgu telefonii komórkowej czy wysokiej jakości łączy internetowych. Zapewnia to nie tylko lepsze warunki do pracy personelu, urządzeń medycznych, ale również pozwala zadbać o minimalizacje negatywnych odczuć pacjentów związanych z hospitalizacją. Mimo, iż wydaje się, iż jest dziś już standardem łącze telefoniczne czy internetowe, w badaniach okazuje się, iż jednak część szpitali ma przez cały czas z nimi problem.

Polska Federacja Szpitali opublikowała raport pt. “Medycyna bez granic siła łączności”. Podsumowuje on opinie dyrektorów polskich szpitali na temat dostępu i jakości infrastruktury telekomunikacyjnej w placówkach. W badaniu przeprowadzonym w ostatnim kwartale 2023 roku wzięło udział 197 szpitali. Przede wszystkim były to placówki z I i II poziomu referencyjności. Wzięły w nim udział również 4 szpitale prywatne, w tym nie posiadające kontraktu z NFZ. Celem raportu jest zwiększenie świadomości kadry zarządzającej szpitalami w kwestii znaczenia rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej zarówno dla samego postępu medycyny, jak i dla dobrostanu pacjentów.

Z odpowiedzi dyrektorów szpitali wynika, iż 61,4 proc. z nich korzysta codziennie w pracy z urządzeń mobilnych, łącząc się z internetem oraz wykonując połączenia głosowe. Równocześnie 34 proc. ankietowanych stwierdziło, iż kilka razy w tygodniu napotyka problemy z dostępnością lub jakością internetu lub połączeń głosowych. W ogóle nie doświadcza takich trudności zaledwie 5,1 proc. dyrektorów.

Celem korzystania z internetu na własnym urządzeniu podczas pracy jest przede wszystkim kontakt z innymi pracownikami, zdecydowanie rzadziej sprawdzanie wyników badań czy dostęp i przesyłanie dokumentów. o ile chodzi o wykonywanie połączeń głosowych z własnego telefonu w godzinach pracy, to najczęściej były one realizowane w celu kontaktu z rodzinami pacjentów. Najrzadziej natomiast konsultowano tą drogą wyniki badań czy dane medyczne. Sporadycznie rozmawiano telefonicznie z pracownikami.

W ankiecie pytano również o możliwości telekomunikacyjne, które szpitale oferują hospitalizowanym pacjentom. Większość pacjentów jest zainteresowanych korzystaniem z internetu, pytają o taką możliwość i o ile ona jest, chętnie ją wykorzystują. Zgłaszane są jednak dość często problemy z zasięgiem i jakością łącza internetowego. Dwie trzecie dyrektorów placówek stwierdziło, iż ich placówki posiadają urządzenia diagnostyczne wymagające połączenia z internetem.

Idź do oryginalnego materiału