Jak wygląda psychoedukacja łączona dla osób z ADHD i w spektrum autyzmu?

centrumalma.pl 1 dzień temu

Coraz więcej osób otrzymuje podwójną diagnozę – zarówno ADHD, jak i spektrum autyzmu. Choć każda z tych cech niesie swoje wyzwania, ich połączenie tworzy unikalny profil potrzeb, trudności i mocnych stron. Dlatego w Centrum Terapii Alma prowadzimy psychoedukację łączoną, która odpowiada właśnie na te złożone potrzeby.

Co to adekwatnie znaczy „psychoedukacja łączona”?

To indywidualna forma wsparcia, w której łączymy elementy programów psychoedukacyjnych ADHD i spektrum autyzmu, dopasowując je do konkretnej osoby – jej doświadczeń, stylu funkcjonowania i obszarów, które są dla niej najbardziej wymagające.

Na czym się skupiamy?

Tematy pracy zawsze dobieramy indywidualnie, na podstawie objawów i największych trudności zgłaszanych przez naszych pacjentów. Dla jednej osoby będzie to praca nad planowaniem i organizacją dnia, dla innej – radzenie sobie z przebodźcowaniem lub rozpoznawaniem emocji. Przykładowe obszary, które poruszamy to:

  • Rozumienie mechanizmów ADHD i spektrum autyzmu – czyli dlaczego mózg działa tak, a nie inaczej
  • Zarządzanie czasem i energią
  • Regulacja emocji i stresu
  • Komunikacja i relacje społeczne – bez zmuszania do „bycia neurotypowym”
  • Akceptacja siebie i praca ze wstydem lub maskowaniem
  • Nawigowanie w codziennych obowiązkach – po swojemu

Na czym się opieramy?

Korzystamy z autorskich programów psychoedukacyjnych dla osób z ADHD i spektrum autyzmu, opartych na wieloletnim doświadczeniu naszych specjalistów, rekomendacjach klinicznych, sprawdzonych praktykach terapeutycznych oraz wynikach najnowszych badań. Sesje prowadzimy w przystępny, obrazowy sposób – tak, by wiedza przekładała się na realne zmiany.

Co daje taka forma pracy?

Psychoedukacja łączona to nie tylko wiedza. To także:

  • Lepsze zrozumienie siebie
  • Zwiększenie poczucia sprawczości
  • Odkrycie strategii, które naprawdę działają
  • Zgoda na bycie sobą – bez udawania, bez próbowania „naprawić” siebie

Jeśli masz wrażenie, iż „żaden system nie pasuje do Ciebie”, może właśnie dlatego, iż potrzebujesz podejścia, które łączy różne perspektywy. W psychoedukacji łączonej szukamy Twojej ścieżki – nie szablonu. Pierwszym krokiem do podjęcia psychoedukacji jest spotkanie kwalifikacyjne, na którym zostanie zaproponowany Ci konkretny prowadzący, dopasowany do Twoich potrzeb, historii, oczekiwań i charakteru.

Do zobaczenia!

mgr Barbara Górka

Idź do oryginalnego materiału