Jak rozpoznać czy mamy do czynienia z kryzysem zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży? Gdzie i jakiej pomocy można szukać i oczekiwać? Co może w takiej sytuacji zrobić rodzic, a co nauczyciel? O tym wszystkim dyskutowano podczas konferencji naukowej „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – wsparcie w kryzysach”, którą zorganizowała Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Zamościu.
– Zdecydowaliśmy się podjąć temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz radzenia sobie z kryzysami. Temat ten wynika z potrzeb środowiska i naszych obserwacji zjawiska, jak również troski o zdrowie psychiczne młodych ludzi. Warto też zaznaczyć, iż w tym roku zdrowie psychiczne jest wpisane jako jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa – powiedziała Maria Sakowicz, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Zamościu, organizator wydarzenia. Na konferencję przybyli dyrektorzy szkół, przedszkoli oraz szkolni psycholodzy i pedagodzy.
O tym jak rozpoznać symptomy kryzysu oraz rozmawiać z młodzieżą i najmłodszymi o ich problemach opowiedziały psychoterapeutki Kinga Gawlas i Katarzyna Ślosarczyk, które podzieliły się z uczestnikami konferencji swoimi doświadczeniami.
– Temat kryzysów w zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży poruszamy dlatego, iż badania wskazują, na fakt, iż coraz większa liczba młodych osób takich sytuacji doświadcza. Ważna w tej kwestii jest rola rodziców. Chodzi o to, by wzmacniać ich kompetencje w tym, by trudne obszary i trudne tematy poruszać w sposób akceptujący i empatyczny. Wtedy wytwarza się przestrzeń na rozmowy z dzieckiem. Zauważmy, ze im młodsze dziecko, tym trudniej jest mu mówić o emocjach. Potrzebuje ono środowiska, w którym mogłoby te emocje w sposób bezpieczny i adekwatny nazywać – mówiła Kinga Gawlas, psychoterapeutka i psycholog ze Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”.
Jak rozpoznać czy mamy do czynienia z kryzysem u dzieci i młodzieży? Kiedy sytuacja wymaga pomocy specjalistów, a kiedy tylko wsparcia?
-Trudno jest to w uproszczeniu powiedzieć, natomiast bardzo ważna jest znajomość prawidłowego rozwoju, co pozwala zauważyć pewnego rodzaju zahamowania i zatrzymania w procesie rozwoju dziecka, czy też dostrzec pewne nieprawidłowości w oparciu o przyjęte normy. Takim sygnałem, na który należy zwrócić uwagę jest drastyczna zmiana zachowania. Dotyczy to zarówno, gdy zaobserwujemy nagłą i drastyczną zmianę zachowania, ze dziecko pewnych rzeczy nie robiło, a teraz to robi, gdy zmienia się nastrój na gorszy lub obojętny. To mogą być takie sygnały alarmowe – tłumaczyła Katarzyna Ślosarczyk, specjalista psychologii klinicznej, certyfikowany psychoterapeuta, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży.
Konferencja „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – wsparcie w kryzysach” odbyła się 14 listopada br. w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Lubelski Kurator Oświaty Tomasz Szabłowski i Prezydent Miasta Zamość Rafał Zwolak.























