Jak pomóc dziecku czerpać euforia z nauki?

alfasynapsis.pl 4 lat temu

Twoje dziecko to prawdziwy badacz otaczającej rzeczywistości? Ucząc się ulubionych zagadnień masz wrażenie, iż unosi się kilka metrów nad ziemią? Chętnie snuje własne teorie na temat tego, co przyswaja w szkole ? Jest uczniem twórczym i inteligentnym… Jednak wiele sprawdzianów mimo dobrze przyswojonego materiału w domu – kończy się porażką lub oceną poniżej jego możliwości? Sprawdź dlaczego!

1. Jestem prawopółkulowy – uczę się inaczej!

Nasz mózg składa się z prawej i lewej półkuli. Osoby z dominacją półkuli lewej uczą się w sposób werbalny, uporządkowany. Dzięki czemu osiągają wyższe stopnie w szkole oraz nie pozwalają emocjom całkowicie zdominować założonego działania. Natomiast uczeń, który czerpie zdecydowanie więcej z zasobów półkuli prawej to często ten który:

● lubi widzieć całość w szerszym kontekście i wiedzieć w jakim celu się uczy,
● koncentruje się na podobieństwach, wzorcach związkach, z tym czego się uczył wcześniej,
● lubi “czuć” temat i rozumieć jak wszystko składa się w całość,
● woli kierować się intuicją niż pilnie zgłębiać temat,
● myśli elastycznie,
● od systematycznej pracy woli wymyślać nowe twórcze wizje,
* wiele osób dyslektycznych ma silną skłonność do korzystania z prawej półkuli.

2. Emocje niszczą wszystko co zbuduje!

Uczeń silnie prawopółkulowy nieustannie “wiruje” wokół własnych emocji. Bywa nadwrażliwy i nie potrafi realnie ocenić zagrożenia. choćby najmniejsza trudność zostaje wyolbrzymiona w sposób karykaturalny. Dziecko wokół siebie stawia swoisty “mur”, który w terapii uwagi słuchowej nazywamy “kurtyną emocjonalną”. Schować się za nią to na podobieństwo żółwia schronić się w skorupie przed atakiem. W konsekwencji kortyzol – hormon stresu wydziela się w znacznym nadmiarze. Choć uczeń wkłada wielki wysiłek w naukę i w warunkach pozaszkolnych świetnie wykorzystuje wiedzę w praktyce, to jednak sprawdzian, stres i presja oceny kradną całe bogactwo wiadomości, które zgromadził…pozostawiając frustrację, rozczarowanie i poczucie klęski.

3. Terapia inna niż wszystkie

Terapia uwagi słuchowej zmierza do równowagi w wykorzystywaniu podczas nauki obu półkul, ponieważ całkowita dominacja półkuli lewej doprowadziłaby do ogromnej “sztywności” oraz nadmiernej racjonalizacji działań. Półkula prawa po prostu ustępuje wystarczająco dużo miejsca półkuli lewej. Dzięki temu zaobserwować możemy jak nauka dziecka staje się bardziej przemyślana z nastawieniem na działanie w chwilach, w których dotychczas stres odgrywał “pierwsze skrzypce”. Ważnym elementem działania terapii jest również silne nastawienie ucznia “na słuchanie”. Bardzo często dziecko z problemami szkolnymi słysząc choćby pozornie nikomu nieprzeszkadzający szelest kartki staje się mocno zdenerwowane, nie potrafi się skupić, złości się i gwałtownie poddaje. Kolejnym ważnym fundamentem uwagi słuchowej jest jej rozwój. Rozwój oznacza dojrzewanie. Co to znaczy? Zachowanie pociechy staje się adekwatne do wieku np. jeżeli jest na etapie dojrzewania, staje się nastolatkiem, który przejawia zestaw charakterystycznych zachowań, ale co ważne adekwatnych do swojego wieku. Nie sprawia już wrażenia jakoby przejawiał bunt kilkuletniego dziecka. Co więcej w połączeniu z prawidłowymi postawami rodziców – psychicznie jest mu łatwiej odnaleźć własną tożsamość oraz budować wartościowe “ja”.

4. Nasza terapia to działanie systemowe

Terapia w naszym gabinecie to rozwój i doskonalenie uwagi słuchowej. Mając jednak na uwadze szereg innych potrzeb naszych pacjentów, z powodzeniem łączymy terapię uwagi słuchowej z innymi terapiami:
● logopedyczną (wady wymowy),
● pedagogiczną (nauka czytania, terapia dysleksji, dyskalkulii, dysortografii, dysgrafii)
● arteterapią.
Wierzymy, iż całościowe, systemowe podejście do pacjenta i nasz nieustanny rozwój to najlepsze, co możemy podarować dziecku, nastolatkowi oraz osobie dorosłej borykającym się z trudnościami.

Serdecznie zapraszamy do naszego gabinetu na bezpłatne konsultacje! Dowiedz się czy możemy Ci pomóc!
https://www.alfasynapsis.pl/kontakt

Idź do oryginalnego materiału