Interwencja w sytuacji agresji i przemocy rówieśniczej. Część V

madraochrona.pl 6 lat temu

Rozmowa z rodzicami ucznia – ofiary przemocy/agresji

  • Poinformowanie o przyczynie spotkania.
    Zdarza się, iż rodzice nie są świadomi tego, iż ich dziecko doświadcza przemocy. W takiej sytuacji spotkanie z nimi może stać dopiero przyczynkiem do otwarcia tematu. jeżeli opiekunowie natomiast mają świadomość problemu, interwencja pozwoli wzbogacić informacje o uczniu. Ważne jest także, aby prowadzący rozmowę zorientował się w postawach i poglądach rodzicielskich w sprawie agresji lub przemocy (niekiedy rodzice bagatelizują lub okazują irytację, iż dziecko jest „gapą” lub „mazgajem” i nie poradziło sobie samo bądź obwiniają szkołę za brak nadzoru, ochrony dziecka itp.). Specjalista na tym etapie przedstawia fakty, nie pomija kwestii zagrożenia bezpieczeństwa dziecka (jeśli doszło do aktów agresji), a jednocześnie omawia wszystkie podjęte i zaplanowane działania wobec ofiary i sprawcy.
  • Omówienie podjętych kroków przez przedstawiciela szkoły i inne osoby zaangażowane w zdarzenia – konsekwencje dla sprawcy.
    Rodzice powinni przekonać się, iż szkole zależy na przerwaniu przemocy wobec ich dziecka w związku z czym podjęto odpowiednie działania. W tej części spotkania należy przedstawić plan pomocy dziecku oraz wyjaśnić, na czym polegają i czemu służą podjęte przez przedstawicieli szkoły działania. Warto także wziąć pod uwagę propozycje rodziców dotyczące rozwiązania sytuacji.
  • Poproszenie o współpracę, wskazanie roli rodziców w przedstawionym planie pomocy.
    Na spotkaniu dotyczącym sytuacji ucznia – ofiary nie należy skupiać uwagi na sprawcy, a jedynie obiektywnie przedstawić jego zachowanie i konsekwencje, jakie poniesie. Należy wskazać, iż ustalenie konsekwencji służy przede wszystkim naprawieniu wyrządzonej krzywdy. Ustalając wspólnie z rodzicami, jak można pomóc dziecku, należy dokładnie zaznaczyć, co mogą zrobić sami rodzice, a jakie działania podejmą nauczyciele w szkole (kto, kiedy itd.)
  • Przedstawienie oferty pomocy psychologicznej, z której dziecko i rodzice mogą skorzystać poza szkołą.
    Na zakończenie spotkania dobrze jest omówić z rodzicami możliwości wsparcia psychologicznego dziecka. Warto przedstawić listę placówek pomocowych, zapoznać z ofertą treningów doskonalących umiejętności radzenia sobie z przemocą itp.
Idź do oryginalnego materiału