Interwencja w sytuacji agresji i przemocy rówieśniczej. Część III

madraochrona.pl 6 lat temu

Rozmowa z uczniem – ofiarą przemocy/agresji

  • Wyjaśnienie uczniowi, na czym będzie polegała interwencja, jak i kiedy zostaną powiadomieni rodzice.
    Ważne jest, aby rozmowę interwencyjną rozpocząć od uspokojenia ucznia, który jest ofiarą, aby nie obawiał się, iż zostanie ukarany i nie obwiniał się za nią. Zawsze o sytuacjach zagrażających dziecku powinni być zawiadomieni jego rodzice oraz zapoznani z działaniami, które podjął przedstawiciel szkoły.
  • Wsparcie emocjonalne – pomoc w poradzeniu sobie z trudnymi emocjami (np. rozpoznanie i nazwanie emocji, omówienie sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia).
    Uczeń – ofiara przemocy rówieśniczej potrzebuje pomocy i emocjonalnego wsparcia, a także zapewnienia, iż szkoła podejmie odpowiednie kroki w celu rozwiązania problemu. Często przeżywa poczucie poniżenia i upokorzenia, lęk, rozpacz i smutek. Może także wstydzić się i czuć winny, iż nie potrafił sobie poradzić. W tej sytuacji należy zadbać o stworzenie bezpiecznych warunków do rozmowy, akceptować wszelkie uczucia dziecka, zachęcić do przedstawienia jego własnej perspektywy.
  • Udzielenie porady – budowanie poczucia sprawstwa.
    Podczas rozmowy ważne jest ustalenie form doznawanej agresji bądź przemocy i wstępnej oceny sytuacji psychologicznej dziecka, po to, aby móc dostosować dalsze działania do jego potrzeb i możliwości (np. skierowanie dziecka na pogłębioną diagnozę i terapię do poradni psychologicznej, trening umiejętności psychospołecznych). Warto także wzmacniać w uczniu poczucie, iż może mieć wpływ na swoją sytuację i omówić z nim jego propozycje zmiany oraz sposoby zadośćuczynienia krzywdzie wyrządzonej przez sprawcę.
    Jeśli jednak okaże się, iż ofiara próbując bronić się, spowodowała jakieś szkody, powinna również ponieść konsekwencje (współmierne do czynu).
  • Omówienie z uczniem dalszego postępowania dorosłych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w szkole.

Na zakończenie tego spotkania omówione zostają wszystkie kwestie, dotyczące dalszego postępowania specjalisty wobec ucznia: zachowanie dyskrecji i ograniczenie się do poinformowania o sytuacji osób zaangażowanych w pomoc dziecku, regularne spotkania monitorujące sytuację (np. raz w tygodniu) w celu omawiania z uczniem bieżącej sytuacji (czy jest poprawa, jaka, co się dzieje itp.). Należy również zapewnić ucznia o dostępności specjalisty oraz zaplanować np. działania profilaktyczne skierowane do całej klasy.

Nauczyciel interweniujący powinien przekazać wszelkie informacje o podjętych krokach wychowawcy klasy i specjaliście szkolnemu (jeśli nie on jest prowadzącym rozmowę) w celu dalszej pracy nad odbudowaniem poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego uczniów.

Idź do oryginalnego materiału