Informacja dotycząca projektu pn. „Rodzina” w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 Numer projektu FELU.08.08-IZ.00-0044/24
Powiat Włodawski – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie jest realizatorem Projektu pn. „Rodzina” w ramach Działania 8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, Priorytetu VIII Zwiększanie spójności społecznej Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Okres realizacji projektu: od 01.06.2025 roku do 31.12.2026 roku.
CELEM GŁÓWNYM projektu jest poprawa sytuacji dzieci i młodzieży zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz opiekunów z pieczy zastępczej z rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych- łącznie 45 osób poprzez realizację kompleksowego programu wspierania pieczy zastępczej na terenie powiatu włodawskiego w terminie 1.06.2025- 31.12.2026 r.
Cel główny projektu:
−wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanego w programie problemu lub problemów grupy docelowej, jaki/e wnioskodawca chce rozwiązać lub zminimalizować poprzez realizację projektu tj. projekt jest odpowiedzią na problem dotyczący dzieci i młodzieży zagrożonej ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz rodzin zastępczych przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze.
−jest spójny z adekwatnym celem szczegółowym programu tj. Spójność projektu polega na realizacji przez Wnioskodawcę kompleksowego programu wpierania rodziny i pieczy zastępczej przy wykorzystaniu narzędzi z zakresu aktywizacji społecznej i zawodowej oraz wsparcia osób usamodzielnianych.
−bezpośrednio przekłada się na zadania tj. w ramach projektu będą realizowane zadania z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz program usamodzielniania.
Cel główny opisuje stan docelowy, jakim będzie poprawa dobrostanu rodzin zastępczych i osób usamodzielnianych po opuszczeniu programu, wyrażona osiągnięciem przez nich zakładanych w projekcie rezultatów.
Celem działań projektu jest wspieranie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci.
Rodziny zastępcze odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu stabilności i opieki dla dzieci, które z różnych przyczyn nie mogą pozostawać w swoich rodzinach biologicznych. Wsparcie tych rodzin poprzez działania projektowe jest niezbędne do zapewnienia im możliwości skutecznego wypełniania swoich obowiązków. Projekt poprzez swoje działania promuje wartości solidarności, współpracy i wzajemnej pomocy, co przyczynia się do budowania silniejszych więzi społecznych i redukcji napięć społecznych. Dzieci i młodzież z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym często są narażone na marginalizację, która może prowadzić do poważnych problemów w dorosłym życiu, takich jak bezrobocie, bezdomność, uzależnienia czy przestępczość. Wsparcie tych dzieci na wczesnym etapie może zapobiec rozwojowi tych problemów. Wsparcie dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz rodzin zastępczych jest realizacją fundamentalnych praw człowieka, takich jak prawo do edukacji, zdrowia i godnego życia.
Działania realizowane w ramach projektu:
- W ramach wsparcia dzieci i młodzieży-wychowanków pieczy zastępczej zaplanowano następujące działania:
-
- Indywidualne wsparcie psychologiczne – zaplanowano wsparcie psychologa dzieci i młodzieży;
- Korepetycje – zaplanowano możliwość skorzystania z puli godzin korepetycji z różnych zakresów (min. matematyka, angielski, polski, chemia, rosyjski), celem jest poprawienie wyników w nauce i podniesienie samooceny;
- Kurs pierwszej pomocy – podniesienie umiejętności potrzebnych do reagowania w nagłych sytuacjach i zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa;
- Doradztwo zawodowe – mające na celu pomoc w doborze dalszej ścieżki kształcenia, szkolenia i opracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju;
- Trening umiejętności społecznych (w tym kompetencje społeczne, konflikty, zarządzanie zmianą, trening ekonomiczny, kompetencje życiowe) – zaplanowano dwie grupy przeprowadzenia zajęć;
- Kurs prawa jazdy kat. B – mające na celu zapewnienie mobilności wyposażając uczestników projektu w kompetencje niezbędne do kierowania pojazdami;
- Szkolenie zawodowe – służące nabyciu kompetencji/kwalifikacji zawodowych.
- W ramach procesu wsparcia osób usamodzielnianych i opuszczających pieczę zastępczą zaplanowano następujące wsparcie:
-
- Indywidualne doradztwo zawodowe
- Indywidualne wsparcie psychologiczno-terapeutyczne – zaplanowano wsparcie psychologa usamodzielnianych wychowanków;
- Szkolenia – mające na celu pomoc w doborze dalszej ścieżki kształcenia, szkolenia i opracowanie Indywidualnego Planu Rozwoju;
- Kursy prawa jazdy B oraz C/C+E – mające na celu zapewnienie mobilności wyposażając uczestników projektu w kompetencje niezbędne do kierowania pojazdami;
- Kursy z zakresu pierwszej pomocy – podniesienie umiejętności potrzebnych do reagowania w nagłych sytuacjach i zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa.
- W ramach wsparcia opiekunów/rodziców zastępczych zaplanowano wspieranie ich funkcji wychowawczych i umiejętności rodzicielskich:
-
- Szkoła dla rodziców (trening umiejętności wychowawczych) – zaplanowano 16 godzin zajęć, program edukacyjny mający na celu przygotowanie i wsparcie osób pełniących rolę rodziców zastępczych;
- Grupa wsparcia – zaplanowano przeprowadzenie spotkań w wymiarze 20 godzin dla 8 osób, grupa wsparcia dla rodziców zastępczych pełni kluczową rolę w zapewnieniu im odpowiedniego wsparcia, wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego i zdrowego wychowywania dzieci z pieczy zastępczej oraz odreagowania własnych stresów i podzielenia się swoimi doświadczeniami z osobami będącymi w podobnej sytuacji. Grupa wsparcia utworzona w ramach projektu będzie funkcjonowała po jego zakończeniu w wymiarze 1 spotkanie w miesiącu dla rodziców zastępczych;
- Indywidualne wsparcie psychologiczne/terapeutyczne – zaplanowano wsparcie psychologa;
- Szkolenie wyjazdowe wspólne dla rodziców zastępczych na 3 dni w woj. Lubelskim, szkolenie ma na celu integrację rodzin zastępczych oraz naukę wspólnego i kreatywnego spędzania czasu wolnego.
- Wsparcie uczestników projektu przez pracownika socjalnego i koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej.
Rezultaty projektu:
– W ramach projektu uczestnicy uzyskają kwalifikacje zawodowe, które zwiększą ich konkurencyjność na rynku pracy. Zdobyte umiejętności będą miały charakter trwały i umożliwią uczestnikom lepsze dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy;
– Doradztwo zawodowe pomoże uczestnikom w analizie ich kompetencji i aspiracji zawodowych. Dzięki temu uczestnicy będą lepiej przygotowani do wyboru ścieżki kariery zgodnej z ich umiejętnościami i preferencjami, co pozytywnie wpłynie na ich długoterminowe perspektywy zatrudnienia;
– Wsparcie psychologiczne, które uczestnicy otrzymają w trakcie trwania projektu, ma na celu poprawę ich samopoczucia i zdolności radzenia sobie ze stresem. To z kolei przyczyni się do trwałej poprawy ich ogólnej gotowości do pracy i zdolności adaptacyjnych w różnych sytuacjach społecznych i zawodowych;
– Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, treningu umiejętności, korepetycjach skoncentrowane na rozwijaniu konkretnej wiedzy i umiejętności zapewnią poczucie bezpieczeństwa, kontroli i pewności siebie, podwyższenia samooceny;
– Zgodnie z założeniami projektu, realizowane będą działania informacyjno-promocyjne, które mają na celu uświadomienie społeczności lokalnej i potencjalnych uczestników o korzyściach płynących z zaangażowania w tego typu inicjatywy. Systematyczne dokumentowanie działań w ramach projektu oraz jego szeroko zakrojona promocja przyczynią się do zwiększenia świadomości o znaczeniu i efektywności udziału w projektach rozwojowych, co umożliwi długofalowe korzystanie z ich wyników przez społeczność;
– Grupa wsparcia utworzona w ramach projektu będzie funkcjonowała po jego zakończeniu w wymiarze 1 spotkanie w miesiącu dla rodziców zastępczych.
Grupę docelową w projekcie stanowią:
Osoby, dzieci i młodzież zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zamieszkujących teren powiatu włodawskiego oraz rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, które należą do następującej kategorii osób:
- Dzieci i młodzież z pieczy zastępczej 23 osoby;
- Wychowankowie placówki 10 osób;
- Usamodzielnieni wychowankowie 4 osoby;
- Opiekunowie z pieczy zastępczej-8 osób.
Wartość projektu: 584 086,25 zł.
Płatność ze środków europejskich: 496 473,31 zł
Ze środków dofinansowania w formie współfinansowania krajowego: 58 408,62 zł.
hasztagi: #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie