Celem realizacji zadania I Ty możesz tworzyć teatr! było umożliwienie osobom z niepełnosprawnością intelektualną dostępu do twórczego procesu teatralnego. Uczestniczki i uczestnicy tworzyli spektakl teatralny od podstaw, od wyboru tematu po elementy przestrzeni i muzyki. Organizatorzy chcieli, by sztuka stała się przestrzenią do wyrażania uczuć, emocji i problemów. To bardzo istotny aspekt psychologiczny i edukacyjny zajęć. Istotną rolę odgrywała również integracja, budowanie relacji ze sobą i światem zewnętrznym.
Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy pracowali z ciałem, mieli zajęcia z elementami dramy stosowanej, teatru forum, improwizacji. Po każdym ćwiczeniu odbywało się wspólne omówienie wskazujące ewentualne trudności, niedogodności bądź dobre strony. W ramach warsztatów odbyły się także zajęcia z emisji głosu i muzyki.
Bardzo ważne jest, aby osoby z niepełnosprawnością intelektualną brały czynny udział w kulturze, co zapobiega ich wykluczeniu z życia społecznego.
Zadanie „I Ty możesz tworzyć teatr!” uzyskało dofinansowanie w ramach programu operacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja Kulturalna 2024”.
Praca z podopiecznymi warsztatów była wspaniałą przygodą, podczas której dowiedziałam się wiele o mojej grupie, ale również o sobie, swoich słabościach, zakorzenionych stereotypach, pokładach różnych uczuć, inspiracji, pomysłów. To inspirująca podróż z bardzo twórczymi, ciepłymi i wrażliwymi ludźmi z ogromnym poczuciem humoru. Czerpaliśmy od siebie, wspieraliśmy się. Nasze spotkania wypełnione były emocjami, była wielka radość, momenty wzruszenia, ale także złości, buntu i niezgody, czasem zdziwienia i innego spojrzenia na różne sprawy - Jolanta Korłub-Ogonkowska, prowadząca zajęcia.
Praca z osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi jest doświadczeniem jedynym w swoim rodzaju, które trudno jest w pełni oddać słowami, ponieważ wiele interakcji z nimi odbywa się na poziomie pozawerbalnym lub werbalnie uboższym, co jednak pozostawia miejsce na, jak to często przy pewnych niedoskonałościach natury ludzkiej bywa, kompensację. Tak jak niewidomi często wykazują się dużo lepszym słuchem, czuciem poprzez dotyk, węchem, tak niepełnosprawni intelektualnie są ponadprzeciętnie sprawni emocjonalnie, co dla osób normatywnych (celowo unikam słowa “normalnych”) może zakrawać o pewną nadwrażliwość, z czym zgodzić się mogę, gdy ową zrozumiemy nie jak ułomność, porównywalną z, chociażby, alergiami, ale ponadprzeciętność, właśnie na kształt nadrozwoju jednych zmysłów przy nieprawidłowości funkcjonowania innych - Jakub Niedzielski, prowadzący.