"Growth mindset" zdecyduje, czy dziecko odniesie w życiu sukces. Tak zabijamy naszą ambicję

gazeta.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Shutterstock/Elena Chevalier


Jak pomóc dzieciom wypracować myślenie, za pomocą którego porażki nie podetną im skrzydeł? Odpowiednie nastawienie na rozwój pomoże im osiągnąć późniejsze sukcesy. Oto co mają na ten temat ma do powiedzenia psychologowie.
Amerykańska terapeutka pracująca w pobliżu Uniwersytetu na Florydzie zauważyła wśród studiujących pacjentów, podobne problemy. Swoimi obserwacjami i wnioskami podzieliła się na łamach portalu thesuccessfulparent.com. Według ekspertki coraz więcej studentów nieustannie dąży do perfekcji, a w obliczu niemożliwości jej osiągnięcia, młodzi ludzie popadają w lęk i depresję. Są to zwykle osoby, które na wcześniejszych etapach edukacji radziły sobie wzorowo i miały doskonałe wyniki w nauce. W zetknięciu z większą ilością materiału i innym systemem nauczania, z jakim mają do czynienia na studiach, zaczynają gorzej radzić sobie z utrzymaniem tak dobrego tempa i wysokiego poziomu jak dotychczas. Problemem są także szkodliwe wzorce przekazywane z pokolenia na pokolenie, które nastawiają uczniów do definiowania siebie jedynie przez niezachwiany sukces i osiągnięcia w nauce.


REKLAMA


Zobacz wideo Agnieszka Kaczorowska grzmi na bezstresowe wychowanie


Psycholożka tłumaczy, jakie myślenie jest szkodliwe w osiąganiu sukcesu. To ciężar przekazywany z pokolenia na pokolenie
Młodzi ludzie, którzy zaczynają swoją naukę na studiach, często nie są w stanie uzyskać aż tak dobrych ocen jak w liceum, bo nie wyrabiają się z przyswajaniem ogromnych ilości nowego materiału. Poprzez swoje nastawienie każdą choćby najdrobniejszą porażkę traktują poważnie i choćby przy niewielkim niepowodzeniu czują się jak nieudacznicy.
Psycholożka Carol Dweck, profesorka na Uniwersytecie Stanforda, w swojej książce "Mindset" opowiada o dwóch sposobach myślenia, które dominują wśród ludzi. "Fixed mindset", który zakłada niezmienność swoich cech i możliwości oraz "Growth mindset", który uczenie się traktuje jako proces i jest rozwojowym podejściem do możliwości naszego mózgu. Jak przejawia się pierwszy ze wspomnianych sposobów myślenia, który ekspertka coraz częściej obserwuje u młodych ludzi?
Mają przekonanie, iż inteligentni ludzie nie muszą się starać, aby coś zrozumieć, więc jeżeli sami nie przyswajają od razu jakiegoś materiału, to momentalnie odczuwają porażkę. Kiedy mierzą się z materiałem, który jest trudny i na początku nie potrafią sobie z nim poradzić, to od razu rujnuje to ich przekonanie o sobie jako o kimś inteligentnym.
U osób z takim sposobem myślenia, każda porażka je definiuje. Budują swoją tożsamość w oparciu głównie o wyniki w nauce. Takie osoby wierzą, iż inteligencja jest stanem zastanym, a nie, iż w życiu można się rozwijać, doświadczać i stawać się przez to mądrzejszym. Takie podejście nie tylko blokuje rozwój, ale także generuje ogromny stres i frustrację. Osoby z takim nastawieniem nie są w stanie zaakceptować krytyki, choćby konstruktywnej, bo od razu, kiedy ktoś zwraca im na coś uwagę, mają poczucie, iż nie są wystarczająco dobre.


Nastawienie na rozwój sprawi, iż porażki nie będą cię definiować. Warto nauczyć tego dzieci
Jakie nastawienie pomaga odnieść sukces? Warto, aby rodzice jeszcze przed pójściem dzieci na studia pomogli im w wypracowaniu odpowiedniego sposobu myślenia, dzięki, któremu łatwiej będą osiągać swoje cele i skuteczniej poradzą sobie z wyzwaniami. Tu na ratunek przychodzi właśnie "growth mindset", czyli nastawienie na rozwój. Jak wyjaśnia Carol Dweck, osoby myślące w ten sposób wiedzą, iż dzięki wysiłkowi i praktyce można rozwijać swój charakter i inteligencję. A to związane jest ze stawianiem czoła wyzwaniom, uczeniem się i pokonywaniem przeszkód.
Osoba nastawiona na rozwój wie, iż istotny jest proces, który będzie pełen wzlotów i upadków, ale dzięki wytrwałości i konsekwencji cel, prędzej czy później, zostanie osiągnięty. Gdy takie osoby napotykają na swojej drodze na przeszkody, mierzą się z nimi, szukają różnych rozwiązań i traktują je jako wyzwanie. Kiedy sytuacja tego wymaga, proszą także o pomoc i wsparcie, a także cenią sobie informacje zwrotne i wykorzystują je w konstruktywny sposób. Dla takich osób ważniejszy jest sam proces niż wyniki działania, więc nie utożsamiają się z nim i nie mają przekonania, iż definiuje ich wartość.


Inteligencja jest definiowana jako zdolność do ciągłej pracy nad czymś, często próbując różnych metod, aż znajdziesz te adekwatne, aby iść naprzód w kierunku celu


- czytamy na łamach portalu thesuccessfulparent.com. Większość ludzi dorasta niestety w przekonaniu, które zostało omówione w poprzednim akapicie, bo tak zostali wychowani przez swoich rodziców. Ważne jest, aby zdać sobie z tego sprawę i nie powielać takiego sposobu myślenia w kolejnych pokoleniach. A ty, z którym sposobem myślenia się utożsamiasz?
Idź do oryginalnego materiału