
Współczesne dzieci, choć otoczone technologią i dostępem do edukacji, coraz częściej zmagają się z napięciem emocjonalnym, trudnościami w relacjach czy problemami w nauce. W odpowiedzi na te wyzwania powstał AMPSI Gabinet Wsparcia i Rozwoju, w którym z szacunkiem, empatią i wiedzą wspiera się rozwój młodych ludzi.
Nowe miejsce na pedagogiczno-psychologicznej mapie Świdnika zawdzięczamy Joannie Drzewińskiej, specjalistce z ponad 15-letnim doświadczeniem pedagogicznym, pedagogowi specjalnemu. Pani Joanna jest magistrem pedagogiki wczesnoszkolnej, kończyła też liczne studia podyplomowe, m.in.: Wczesne wspomaganie rozwoju, Edukacja i terapia osób z autyzmem i zespołem Aspergera, Socjoterapia, Pedagogika Marii Montessorii, Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wiedzę i umiejętności uzupełniała na kursach kwalifikacyjnych z terapii ręki (I i II stopień), komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC; I i II stopień), Metody Dobrego Startu (MDS). w tej chwili kończy studia magisterskie z psychologii, które stanowią naturalną kontynuację jej pasji i kierunku zawodowego. Równolegle uczestniczy w czteroletnim szkoleniu w nurcie terapii poznawczo-behawioralnej (CBT), które przygotowuje ją do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty.
Jak podkreśla moja rozmówczyni, gabinet powstał z potrzeby niesienia realnej, skutecznej pomocy najmłodszym, ale też ich bliskim, którzy często nie wiedzą, jak radzić sobie z problemami swoich pociech, w jaki sposób z nimi rozmawiać i wzmacniać pozytywne zachowania.
– AMPSI to miejsce przeznaczone dla dzieci i młodych ludzi borykających się z różnego rodzaju trudnościami. O jakich problemach mówimy?
J.D.: – Mogą to być trudności emocjonalne, na przykład przeżywanie lęków czy niepokoju, co zakłóca normalne funkcjonowanie. Dzieci często mają też problemy z regulacją emocji. Są nadmiernie impulsywne lub wycofane, co również przeszkadza w codziennym życiu. Wiele z nich przejawia trudności społeczne – nie potrafią nawiązywać i utrzymywać relacji z rówieśnikami, przestrzegać zasad, adaptować się w grupie. Kolejny problem odnosi się do spraw i sytuacji szkolnych. Uczniowie mają problemy z koncentracją, zapamiętywaniem lub przyswajaniem treści. Niektórzy wymagają wsparcia w zakresie rozwoju motoryki małej, czyli sprawności ruchowej rąk, a zwłaszcza dłoni i palców, a także koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli umiejętności, która pozwala na łączenie tego, co widzimy, z tym, co robimy.
– Gabinet oferuje specjalistyczne formy pomocy w każdym z wymienionych obszarów?
J.D.: – Zajmujemy się terapią ręki, skierowaną do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, również z zaburzeniami integracji sensorycznej, niepełnosprawnością intelektualną czy w spektrum autyzmu, które mają trudności z precyzyjnymi ruchami dłoni i palców, problem z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików czy posługiwaniem się sztućcami. Jej celem jest właśnie rozwój motoryki małej, poprawa sprawności manualnej, koordynacji, planowania ruchu i koncentracji. Ćwiczenia dobieramy do indywidualnych potrzeb pacjenta. Natomiast trudno jest jednoznacznie określić, ile będzie trwała taka terapia, bo to zależy od problemu, z którym dziecko się boryka, a także od jego uwarunkowań.
Oferujemy również Trening Umiejętności Społecznych (TUS). Są to zajęcia grupowe dla dzieci z ASD, ADHD, zaburzeniami zachowania lub wycofanych społecznie, czyli takich, które mają trudności w zakresie komunikacji, rozpoznawania emocji, współpracy, adaptacji do zasad i norm społecznych. Spotkania mają na celu rozwijanie kompetencji interpersonalnych czy umiejętności pracy w grupie, ale też budowanie samoświadomości i poczucia własnej wartości.
Kolejna rzecz to terapia pedagogiczna. Tutaj koncentrujemy się na indywidualnej pracy z dzieckiem zmagającym się z trudnościami szkolnymi, dysleksją, zaburzeniami uwagi. W terapii mogą też uczestniczyć uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Zajęcia wspierają rozwój funkcji poznawczych, koncentracji, pamięci, percepcji wzrokowo-słuchowej oraz motoryki. Efektem ma być poprawa wyników w nauce, wyrównywanie szans edukacyjnych, budowanie pozytywnej motywacji do nauki.
Udzielamy też wsparcia emocjonalnego oraz psychologicznego dzieciom i młodzieży potrzebującym regulacji emocjonalnej, stabilizacji i lepszego funkcjonowania w codziennym życiu. Tu także jest to indywidualna forma pracy z dzieckiem, ukierunkowana na pomoc w radzeniu sobie z lękiem, stresem, agresją, obniżonym nastrojem, niepewnością czy napięciem. Robimy to w formie rozmowy, zabawy terapeutycznej, bajkoterapii. Stosujemy także elementy terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) i techniki relaksacyjne.
Dodam jeszcze, iż pierwsze spotkanie ma formę konsultacji, podczas której rozmawiamy z rodzicem, poznajemy historię dziecka oraz obserwujemy jego zachowanie i potrzeby. Na tej podstawie proponujemy odpowiednią formę wsparcia i wspólnie ustalamy plan działania.
– Bardzo ważne jest chyba, aby rodzic reagował, gdy tylko zauważy u dziecka jakieś niepokojące oznaki?
J.D.: – Wczesna diagnoza i podjęcie terapii we właściwym momencie mają najważniejsze znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Im szybciej zareagujemy, tym większe mamy szanse na skuteczne wsparcie i wyrównanie deficytów rozwojowych. Mózg we wczesnym dzieciństwie jest szczególnie plastyczny, szybciej adaptuje się do zmian i lepiej reaguje na oddziaływania terapeutyczne. Dlatego tak ważne jest, by być czujnym na sygnały, które mogą świadczyć o trudnościach – np. w komunikacji, relacjach z rówieśnikami, koncentracji czy w rozwoju motorycznym. Uważność i szybka reakcja rodziców oraz nauczycieli to realna szansa na skuteczne wsparcie rozwoju dziecka i zapobieganie narastaniu trudności w przyszłości.
Warto pamiętać, iż interwencja na wczesnym etapie nie tylko poprawia funkcjonowanie dziecka „tu i teraz”, ale też wpływa pozytywnie na jego przyszłość – edukacyjną, emocjonalną i społeczną.
– Waszym celem jest jednak nie tylko pomoc w radzeniu sobie z trudnościami, ale też rozwój potencjału najmłodszych.
J.D.: – Każde dziecko, które do nas trafia, traktowane jest z pełną uważnością i szacunkiem. Budujemy relacje oparte na zaufaniu, zrozumieniu i indywidualnym podejściu. Zależy nam na tym, aby w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa rozwijać potencjał najmłodszych. Nie skupiamy się wyłącznie na trudnościach – równie ważne jest dla nas wzmacnianie mocnych stron dziecka, jego wiary we własne możliwości oraz euforii z odkrywania i uczenia się. W pracy uwzględniamy tempo rozwoju, styl uczenia się oraz osobiste predyspozycje każdego dziecka. Angażujemy się w tworzenie warunków, które sprzyjają aktywności, spontaniczności i pozytywnemu obrazowi siebie. Naszym celem jest wspieranie dzieci w budowaniu trwałych kompetencji – poznawczych, emocjonalnych i społecznych – które stanowią fundament ich dalszego rozwoju.
– Na jakie wsparcie mogą liczyć u Was rodzice i opiekunowie?
J.D.: – Rodzice są dla nas ważnymi partnerami w procesie terapeutycznym. Oferujemy im regularne konsultacje, podczas których omawiamy postępy dziecka, udzielamy wskazówek do pracy w domu oraz wspólnie szukamy rozwiązań napotykanych trudności. Zawsze staramy się, aby opiekunowie czuli się wysłuchani i objęci wsparciem – nie tylko merytorycznym, ale też emocjonalnym. Rozumiemy, iż towarzyszenie dziecku w rozwoju bywa wymagające, dlatego stwarzamy przestrzeń do otwartego dialogu, dzielenia się wątpliwościami i uzyskiwania konkretnych zaleceń. Prowadzimy również spotkania psychoedukacyjne oraz warsztaty tematyczne, które pomagają rodzicom lepiej rozumieć potrzeby dzieci, reagować na trudne zachowania i budować zdrowe, wspierające relacje rodzinne. Każde działanie planujemy wspólnie z rodziną, uwzględniając jej możliwości, wartości i priorytety.
– Jaki jest zakres cen, jeżeli chodzi o zajęcia?
J.D.: – Staramy się, aby nasze usługi były przystępne cenowo i elastyczne w formie. Koszt indywidualnych zajęć terapeutycznych to 130 zł W tej formule prowadzimy m.in. terapię pedagogiczną, terapię ręki, trening funkcji poznawczych, terapię z elementami metody Montessori. Praca przebiega w oparciu o wcześniej ustalony plan, a jej efekty są regularnie omawiane z rodzicami.
Zajęcia zbiorowe organizujemy w małych grupach, co pozwala zachować indywidualne podejście. Koszt uczestnictwa wynosi 100 zł za spotkanie. Grupy są dostosowane wiekowo i tematycznie – np. trening umiejętności społecznych, zajęcia rozwijające komunikację czy warsztaty emocjonalne.
– Gabinet ma też ofertę wakacyjną…
J.D.: – Wszystkie zajęcia, indywidualne i grupowe, o których wspominałam, będą się odbywały od lipca. Zainteresowanych prosimy o kontakt pod numerem telefonu 792 782 317. Liczba miejsc jest jednak ograniczona.
Gabinet Wsparcia i Rozwoju AMPSI
ul. Brata Alberta 10
21-040 Świdnik
tel. 792 782 317
adres e-mail: [email protected]
strona internetowa www.ampsi.pl
Agnieszka Wójcik-Skiba, fot. arch. J. Drzewińskiej