Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych rozpoczął swoją działalność

mzdrowie.pl 1 rok temu

Powstanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych to bardzo oczekiwany przez pacjentów krok, który znacząco ułatwi dochodzenie roszczeń związanych z leczeniem. Zapewni wsparcie finansowe znacznie szerszej grupie osób, niż było to możliwe wcześniej, a wszystko to będzie odbywać się w sposób prosty i przyjazny – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Przy Rzeczniku Praw Pacjenta 6 września rozpoczął swoją działalność Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Z założenia ma zapewnić prosty i szybki tryb uzyskania rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. Fundusz będzie działał także w przypadku śmierci pacjenta – wtedy o świadczenie mogą ubiegać się członkowie jego rodziny.

Jak wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta, uzyskanie świadczenia kompensacyjnego nie wymaga udowodnienia winy placówki medycznej. Podstawowym warunkiem pozytywnej decyzji jest stwierdzenie, iż doszło do zdarzenia, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć, gdyby świadczenie zdrowotne zostało pacjentowi udzielone zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo gdyby zastosowano inną dostępną metodę diagnostyczną czy leczniczą.

Ustalono maksymalną kwotę rekompensaty dla pacjenta – wynosi ona 200 tysięcy złotych, natomiast w przypadku śmierci pacjenta świadczenie wynosi do 100 tys. złotych dla każdej uprawnionej osoby. Z wnioskami o przyznanie świadczenia mogą w takim przypadku wystąpić rodzice pacjenta, jego dzieci oraz małżonek lub partner/konkubent. Odszkodowania Rzecznik będzie przyznawał w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie przedstawionej dokumentacji, po zapoznaniu się z opinią wspomnianego zespołu, na który złoży się co najmniej 20 ekspertów, w tym minimum 15 wykonujących zawód lekarza. Będzie miał na to trzy miesiące od dnia otrzymania kompletnego i opłaconego wniosku (koszt złożenia – to 300 złotych.

Jeśli Rzecznik stwierdzi, iż doszło do błędu medycznego, a wnioskodawca przyjmie oferowane odszkodowanie, to sprawa zostanie zakończona. Przyjęcie świadczenia zamyka bowiem drogę do uzyskania renty czy dalszego odszkodowania za związane ze szkodami, znanymi w dacie złożenie wniosku. Od uprawomocnienia decyzji pacjent będzie miał 30 dni na złożenie oświadczenia o przyjęciu świadczenia kompensacyjnego bądź rezygnacji z niego. jeżeli zgodzi się je przyjąć, rekompensata zostanie mu wypłacona z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. jeżeli nie – sprawa będzie realizowana jak dotychczas, czyli z budżetu szpitala czy jego ubezpieczyciela. Pieniądze powinny trafić do pacjenta bądź jego rodziny do dwóch tygodni od złożenia oświadczenia.

Fundusz Kompensacyjny obejmuje zdarzenia medyczne, które wydarzyły się po wejściu w życie ustawy, ale także zdarzenia wcześniejsze, o ile pacjent dowiedział się o szkodzie nie wcześniej niż 6 września 2023 roku. Wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zdarzeniu, jednak nie później niż w ciągu 3 lat od daty zdarzenia. Wypełniając wniosek można korzystając ze wzoru przygotowanego przez Rzecznika.

Jednocześnie z powstaniem Funduszu likwidowane są wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, a w ich miejsce powołuje się zespół ekspertów – tzw. Zespół do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, działający przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Postępowania toczące się przed komisjami, które nie zakończą się do 30 czerwca 2024 roku, przejmie Rzecznik.

Idź do oryginalnego materiału