Fundacja Rak’n’Roll wydała poradnik nt. badań profilaktycznych

mzdrowie.pl 16 godzin temu

Aż 75% Polaków twierdzi, iż nie ma łatwego dostępu do informacji o badaniach profilaktycznych. W wielu działaniach czy publikacjach infantylny ton, hermetyczny język i komunikaty niedostosowane do konkretnych grup odbiorców znacząco ograniczają skuteczność działań profilaktycznych. Dlatego Fundacja Rak’n’Roll opracowała poradnik „Komunikacja dla zdrowia. Jak mówić i pisać o profilaktyce chorób”, dostępny bezpłatnie na stronie internetowej komunikacjadlazdrowia.pl.

Publikacja „Komunikacja dla zdrowia. Jak mówić i pisać o profilaktyce chorób” jest dostępna bezpłatnie na stronie internetowej projektu i może stać się narzędziem dla samorządów, organizacji pozarządowych, pracodawców, towarzystw naukowych i wszystkich, którzy chcą skuteczniej promować zdrowie w swoim otoczeniu.

Przez pół roku powołany przez Fundację Rak’n’Roll zespół ekspertów opracowywał rekomendacje, które ułatwią tworzenie skutecznej komunikacji zachęcającej do wykonywania badań profilaktycznych. Powstało zwięzłe opracowanie, w którym omówiono m.in.: emocje, humor i groteska w przekazach zdrowotnych, budowanie zaufania do nadawcy komunikatu, blokery komunikacji, style narracji, profilowanie odbiorców czy miejsca publikacji komunikatów. Poradnik został uzupełniony o studium przypadku, “narzędziownik” oraz informacje, jak weryfikować jakość materiałów edukacyjnych na temat zdrowia.

W prace nad poradnikiem zaangażowani byli: dr hab. Beata Drabik oraz dr Anna Chudzik (Katedra Teorii Komunikacji UJ), dr Magdalena Pataj (Katedra Dziennikarstwa 
i Medioligwistyki, Wydział Politologii i Dziennikarstwa UMCS), Marta Pawłowska (IZWOZ Uczelnia Łazarskiego, przewodnicząca Prezydium Partnerstwa STOP OTYŁOŚCI), Paweł Bogusław (prezes Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu) oraz przedstawiciele Fundacji Rak’n’Roll: Emilia Klimasara, Olga Myślińska i Jacek Maciejewski.

“Praca nad poradnikiem była dla mnie okazją do skonfrontowania wiedzy o retorycznych i poznawczych środkach perswazji z praktyką komunikacji prozdrowotnej. Próbą odpowiedzi na pytanie: jak w praktyce mówić o profilaktyce zdrowotnej, aby to skutkowało zmianą myślenia i podjęciem działań. Okazało się to zadaniem niełatwym, bo my wszyscy, czyli odbiorcy, społeczeństwo, znajdujemy mnóstwo pretekstów, aby tych działań nie podejmować: z braku czasu, z braku zaufania do instytucji, ze strachu, a czasem z przekory, takiego dziecinnego buntu “nie, bo nie”. Fakt, iż nad zadaniem pracowali specjaliści wielu dziedzin pozwolił wskazać zarówno praktyki komunikacyjne etyczne i skuteczne w realizacji tego celu, jak i te sposoby przekonywania, których lepiej unikać, bo odbiorca ich nie lubi, zamyka się i nie słucha przekazu” – mówi dr Anna Chudzik z Katedry Teorii Komunikacji UJ.

“Powstanie Komunikacji dla zdrowia cieszy z dwóch powodów. Po pierwsze jest pierwszą na polskim rynku bezpłatną publikacją, która w przystępny sposób przekazuje informacje, jak skutecznie i odpowiedzialnie mówić i pisać o profilaktyce. Po drugie – powstanie poradnika to wynik spotkania środowisk: naukowego, reklamowego oraz trzeciego sektora, które połączył jeden cel: troska o zdrowie” – uzupełnia koordynująca projekt z ramienia Rak’n’Rolla, Emilia Klimasara.

Dostęp do informacji o programach profilaktyki zdrowotnej nie jest dobry

Z raportu Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej pt. „Zdrowie w Internecie” wynika, aż 73 proc. uczestników badania ankietowego wyraziło się negatywnie na temat dostępu do informacji o programach profilaktyki zdrowotnej w Polsce. Tylko niewielka część respondentów (17 proc.) wskazała, iż dostęp do tych informacji jest wystarczający.

“W Fundacji Rak’n’Roll od wielu lat śledzimy losy komunikacji dotyczącej profilaktyki chorób, zwłaszcza onkologicznych. Widzimy ogrom intencji i pracy oraz niewspółmierne efekty. Wynika to z niewykorzystywania potencjału reklamy i marketingu społecznego w komunikacji, oraz z niewystarczająco wnikliwego podejścia do tematu tak specyficznego, jakim jest ludzkie zdrowie, nie mówiąc o chorobie!“ – dodaje Jacek Maciejewski z fundacji Rak’n’Roll.

Poradnik „Komunikacja dla zdrowia. Jak mówić i pisać o profilaktyce chorób” ma ułatwić podmiotom i instytucjom zajmującym się zdrowiem skuteczne informowanie i edukowanie społeczeństwa, by coraz więcej osób korzystało z dostępnych w Polsce programów profilaktycznych. Poradnik dostępny jest na stronie: Komunikacja dla zdrowia – Pobierz poradnik

Fundacja Rak’n’Roll powstała w 2009 roku z inicjatywy Magdy Prokopowicz, która po swoich doświadczeniach z chorobą onkologiczną postanowiła pomóc osobom w podobnej sytuacji. Od początku działania organizacji jej głównym celem było stworzenie nowej jakości w sposobie mówienia o raku, przełamywanie tabu związanego z chorobą oraz poprawa jakości życia osób chorych na raka. Fundacja chce zmieniać schematy myślenia i mówienia o badaniach profilaktycznych, prowadzić edukację zdrowotną oraz tworzyć rozwiązania, które zwiększają liczbę osób regularnie korzystających z profilaktyki.

Idź do oryginalnego materiału