Temat: Ogólnopolska kampania społeczna Niepełnosprawny, czyli jaki?
Nazwa i adres:
Fundacja Avalon – Bezpośrednia Pomoc Niepełnosprawnym
ul. Domaniewska 50A
02-672 Warszawa
Branża: sektor organizacji pozarządowych
Założenia i cele kampanii:
Ogólnopolska kampania społeczna nosi roboczą nazwę Niepełnosprawny czyli jaki? i jest dofinasowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Kampania zakłada przede wszystkim:
- emisję spotów video w TV, Internecie, mediach społecznościowych,
- emisję spotów audio w radio tradycyjnym oraz internetowym,
- działania reklamowe w Internecie i na nośnikach zewnętrznych,
- komunikację i działania reklamowe w mediach społecznościowych,
- szeroko rozumiane działania PRowe,
- współpracę z twórcami internetowymi,
- akcję specjalną mającą na celu wzmocnienie przekazu i idei kampanii.
Ogólnopolska kampania społeczna ma na celu ukazanie osób z niepełnosprawnościami (OzN) w różnych rolach społecznych, które na pierwszy rzut oka mogą się wydawać społecznie zaskakujące, a w których świadomie i z pozycji samorzeczników będą promować zneutralizowany wizerunek społeczności OzN. Chcemy ukazać OzN w rolach niespodziewanych acz prawdziwych, dalekich od nadmiernej heroizacji czy umniejszania. OzN to “jeden i jedna z nas”. To ktoś kto może się dzielić doświadczeniami, kto może przełamywać bariery kto może myśleć niestandardowo. Przełamywanie utartych skojarzeń i stereotypów ma za zadanie przeciwdziałać dyskryminacji i społecznym barierom.
Kampania jako kontynuacja poprzednich kampanii Fundacji Avalon ma rozwinąć ideę tzw. problemu zero czyli niezauważalności OzN w świadomości społecznej w innych jak opartych na stereotypowych wyobrażeniach. Wciąż pokutuje wizerunek ofiar bądź super herosów, ale także osób roszczeniowych, słabych, nieaktywnych. Społeczeństwo uważa, iż OzN jako osoby mające możliwość apelowania o wsparcie, odbierania 1,5%, korzystające z dostępnych, dedykowanych im rozwiązań powinny przyjmować postawy bierne, acz zabarwione wdzięcznością.
OzN pozbawiane są w ten sposób prawa do własnej, indywidualnej osobowości, podczas gdy osoby bez niepełnosprawności mają prawo do pełnej palety zarówno postaw jak i emocji. Chcemy poprzez kampanię pokazać i udowodnić, iż jako społeczeństwo nie mamy prawa nakładać na OzN obowiązku przyjmowania jakichkolwiek ról społecznych przez nie.
Chcemy też uświadamiać, iż niepełnosprawność niezależnie czy wrodzona czy nabyta nie jest cechą decydującą w życiu OzN, a największymi i codziennymi barierami z jakimi się OzN spotykają to problemy z dostępnością i nieuzasadnione społeczne oczekiwania.
Chcemy też wspierać OzN w przyjmowaniu postaw niezależnych, aktywnych i samorzeczniczych. Kwestia braku reprezentacji OzN w zbiorowej świadomości jest tematem niezwykle ważnym, ale u jego podstaw leży jednak możliwość realizacji podstawowych potrzeb i planów życiowych przez OzN.
Podczas realizacji kampanii w poprzednich latach, większość bohaterów zwracała uwagę na fakt, iż czują się niewidzialni, albowiem ich niepełnosprawność staje się elementem silnie wyróżniającym i przesłaniającym wszystkie inne, pozostałe cechy. Czują się uprzedmiatawiane, zwracają uwagę na to, iż narracja wokół OzN kierowana jest przez pełnosprawnych. OzN chcą odzyskać głos i głośno mówić o sobie w sposób w jaki chcą, daleki od społecznie utartych konwenansów.
W ramach kampanii powstać mają spoty reklamowe emitowane w ogólnopolskiej telewizji, radio i Internecie, ukierunkowane na pokazanie osób z niepełnosprawnościami jako osób mających prawo samostanowienia, wyznaczania granic, mających prawo do głośnego sprzeciwu, wyrażania swoich emocji i realizowania swoich życiowych pasji, marzeń i ambicji, niezależnie od tego jakie oczekiwania żywią wobec nich członkowie zbiorowości.
Chcemy pokazać OzN jako w pełni wartościową część społeczeństwa, zwłaszcza w zakresie uczestnictwa w życiu społecznym, medialnym, budowaniu relacji czy wypełnianiu różnorodnych ról społecznych i zawodowych. Chcemy podkreślić, iż osoby pełnosprawne nie zdają sobie często sprawy z wyzwań, z jakimi muszą borykać się OzN. Przestrzeń publiczna jest często niedostępna dla OzN uniemożliwiając im na równi realizować swoje dążenia i marzenia w zakresie edukacji, aktywności zawodowej, podejmowania aktywności sportowej, nawiązywania relacji towarzyskich, partnerskich, romantycznych i budowania rodziny.
Chcemy nakłaniać OzN do uczestniczenia w życiu społecznym i zawodowym, tym samym motywując je do aktywnego spędzania czasu, niezamykania się wyłącznie w domu z bliskimi. Opiekunów, rodziców i bliskich dzieci oraz dorosłych OzN chcemy umacniać w postawie świadomie wspierającej. Zależy nam na budowaniu przeświadczenia i świadomości potrzeby budowania jak najsilniejszej aktywności samodzielności i niezależności, nie powodując uzależnienia OzN od innych. Będziemy zachęcać do obierania postaw wspierających.
Kampania więc staje się bezpośrednim nawiązaniem i kontynuacją Kampanii Niepełnosprawni Niezauważalni, realizowanej w okresie 1.04.2023 – 31.03.2024 r. dofinansowanej także ze środków PFRON.
Kampania Niepełnosprawni Niezauważalni zwracała uwagę na niewidoczność osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej oraz w przestrzeni medialnej. Kwestia braku reprezentacji jest tematem niezwykle ważnym, ale u jego podstaw leży jednak możliwość realizacji podstawowych potrzeb i planów życiowych przez OzN. Podczas realizacji wspomnianej wyżej kampanii większość bohaterów zwracała uwagę na fakt, iż czują się niewidzialni, albowiem ich niepełnosprawność staje się elementem silnie wyróżniającym i przesłaniającym wszystkie inne, pozostałe cechy. Czują się uprzedmiatawiane, co z kolei uniemożliwia im sprawne decydowanie o możliwościach i poziomie realizowania ich potrzeb. Dostępność staje się więc warunkiem sine qua non do równego współistnienia i życia społecznego w ujęciu zarówno fizycznym, konkretnym, jak i koncepcyjnym, ideowym.
Celem kampanii jest budowanie pozytywnych postaw społecznych wobec OzN i wiedzy o niepełnosprawności.
Harmonogram działań/ czas realizacji:
- Wybór agencji oraz podwykonawców odpowiedzialnych za realizację kampanii:
kwiecień/maj 2025 - Realizacja nagrań spotów, sesji zdjęciowej: maj – lipiec 2025
- Postprodukcja i przygotowanie materiałów do emisji: lipiec – wrzesień 2025
- Zakup mediów: lipiec/sierpień/wrzesień 2025
- Powstanie dedykowanej podstrony www: sierpień/wrzesień 2025
- Emisja spotów i formatów reklamowych – TV, radio, portale internetowe, outdoor: wrzesień – listopad 2025
- Kampania w mediach społecznościowych: wrzesień – grudzień 2025
- Działania PR: wrzesień – grudzień 2025
- Monitoring działań: wrzesień – grudzień 2025
- Badania efektywności działań: październik 2025 – styczeń 2026
Oczekiwania od agencji wg wytycznych Fundacji
- przygotowanie wstępnej koncepcji kreatywnej i strategii kampanii
- kreacja i realizacja spotów reklamowych do TV i radia
- realizacja sesji zdjęciowej
- realizacja przeformatowań
- zaplanowanie emisji i zakup czasu antenowego: TV i radio
- kreacja i realizacja kampanii outdoorowej
- zorganizowanie przestrzenne kampanii outdoorowej i wykup nośników zewnętrznych
- opracowanie i realizacja strategii działań reklamowych i wizerunkowych
w przestrzeni digital - przygotowanie planu na działania PR, nawiązanie patronatów medialnych a także opracowanie planu publikacji w mediach opiniotwórczych, tematycznych i lifestyle-owych
- wykonanie badań zasięgów oraz docieralności kampanii do konkretnych grup odbiorców
- monitoring mediów
- znalezienie odpowiednich influencerów i twórców internetowych, nawiązanie współpracy
- wsparcie przy kontakcie z bohaterami kampanii
- rzetelność, uczciwość i terminowość
- doświadczenie w realizacji kampanii społecznych dla organizacji pozarządowych
- przygotowanie raportu i wskazań dla przyszłych działań Fundacji.
Budżet agencji na realizację kampanii
Łączna kwota: 1’400’700 zł
Wszystkie podane kwoty są maksymalnymi kwotami brutto.
Fundacja zastrzega, iż finalna wartość budżetu może ulec zmianie.
Realizacja kampanii uzależniona jest od finalnej decyzji o dofinansowaniu kampanii przez PFRON.
Fundacja zastrzega, iż poszukuje do realizacji kampanii partnera finansowego, w związku z czym istnieje ewentualność pojawienia się logotypu i nazwy partnera w treściach kampanii społecznej. Należy to uwzględnić przy szacowaniu kosztów.
- 200 000,00zł – Realizacja spotów video
Produkcja, montaż spotów: spotu głównego o dł. min. 30 s, min. jednego spotu krótszego o dł. min. 15 s, które emitowane będą w stacjach ogólnopolskich TV, SoMe oraz przestrzeni digitalowej (portale internetowe, serwisy), spotu o dł. min. 45 s do komunikacji w internecie – YT, SoMe. Powstaną także wersje spotów z audiodeskrypcją, dostępne dla osób niewidomych. Spoty będą posiadały napisy oraz tłumaczenie w PJM, o ile będzie taka potrzeba. - 6 000,00zł – Realizacja spotów radiowych
Nagranie, montaż i produkcja spotów reklamowych o dł. minimum 15 s, emitowanych w ogólnopolskich radiostacjach tradycyjnych oraz internetowych. Spoty będą w przekazie spójne ze spotami TV oraz innymi materiałami powstałymi na potrzeby kampanii. - 18 000,00zł – Realizacja kontentu do mediów społecznościowych i pozostałych kanałów
Produkcja dodatkowych formatów video, które prezentowane będą w SoMe w formie krótkich wypowiedzi bohaterów kampanii o ich własnych doświadczeniach, rolek na SoMe, filmu typu making of. Powstanie także wiele formatów video przeznaczonych do mediów takich jak Instagram czy TikTok w celu zwiększenia zasięgu i zainteresowania odbiorców, zwłaszcza tych młodszych. Wszystkie dodatkowe formaty stanowić będą rozwinięcie idei kampanii przedstawionej w spocie głównym. Umożliwią prowadzenie pełnej i atrakcyjnej w przekazie dla odbiorców kampanii do końca trwania projektu. - 25 000,00zł – Przeformatowania graficzne i video
Przygotowanie graficzne formatów reklamowych pod liczne wymiary do działań w digitalu, social mediach, OOH. - 525 000,00zł – Zakup czasu antenowego TV
Zakup czasu antenowego TV – w ogólnopolskich stacjach TV dotarcia do grupy docelowej kampanii. Planowana emisja reklam w min. 1 stacji ogólnopolskiej typu: TVP, TVN, Polsat. - 20 000,00zł – Realizacja sesji fotograficznej
Organizacja sesji foto na potrzeby kampanii, ze szczególnym uwzględnieniem zbudowania atrakcyjnej podstrony poświęconej kampanii, a także reklamy na nośnikach zewnętrznych oraz komunikacji w innych kanałach – SoMe, digitalu oraz na potrzeby dziennikarzy w działaniach PR. - 50 000,00zł – Zakup czasu antenowego radio
Zakup czasu antenowego radio – w ogólnopolskich i internetowych stacjach radiowych o najlepszych wskaźnikach dotarcia do grupy docelowej kampanii. Planowana jest emisja reklam w stacjach typu Eska, EuroZet, RMF, Polskie Radio. - 170 000,00zł – Zakup reklamy OOH
Zakup min. 80 nośników na reklamę zewnętrzną w najlepszych, dostępnych lokalizacjach w co 8 miastach w Polsce, powyżej 250 tys. mieszkańców, a także reklama w środkach transportu miejskiego w mniejszych i większych miastach Polski. - 65 000,00zł – Reklama i obsługa SoMe
Prowadzenie działań komunikacyjnych, promocyjnych i reklamowych na platformach SoMe typu Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn, X czy TikTok. Koszty zawierają także koszt obsługi kont reklamowych i stałej optymalizacji reklam, obsługi kanałów i potrzebne bieżące zmiany w planach publikacji. Komunikacja w SoMe nastawiona na interakcję z odbiorcą, na treści edukacyjne i wywołujące emocje. - 70 000,00zł – Reklama i obsługa digital
Prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych na platformach reklamowych typu Google Ads, Google Display Network, Invibes, YouTube czy reklama w aplikacjach. Koszty zawierają też koszt obsługi konta reklamowego i stałej optymalizacji reklam. - 150 000,00zł – Działania PR
Działania w zakresie współpracy z mediami różnego typu – zarówno tradycyjnymi oraz cyfrowymi, ze szczególnym naciskiem na obecność w programach TV, audycjach radiowych, portalach internetowych oraz prasie drukowanej. Koszt zawiera koszty ewentualnej reklamy w portalach internetowych. - 75 000,00zł – Działania Influencer Marketing
Prowadzenie działań w zakresie Influencer Marketingu, kooperacja z min. 20 influencerami i twórcami internetowymi. - 7 000,00zł – Wdrożenie podstrony www
Przygotowanie projektu oraz uruchomienie strony poświęconej kampanii – tak zwany Landing Page. Koszty zawierają też pracę developera, który zaprojektuje optymalne rozwiązania zarówno pod kątem wyglądu, UX jak i funkcjonalności podstrony. Podstrona będzie dostępna cyfrowo dla OzN, zgodnie z wymogami WCAG. - 15 000,00zł – Monitoring Mediów
Monitoring mediów – research odpowiednich mediów oraz dziennikarzy w celu pozyskania jak najlepszych publikacji i form współpracy. Koszty zawierają też koszty związane z przygotowaniem raportów oraz monitoringiem mediów zarówno tradycyjnych i digitalowych. - 4 700,00zł – Wyżywienie, transport i nocleg bohaterów kampanii
Wyżywienie, transport i nocleg w trakcie realizacji nagrania spotu.
Kryteria wyboru agencji realizującej kampanię
Wyboru agencji realizującej kampanię dokona Komisja złożona z przedstawicieli Fundacji Avalon w składzie:
- Członek Zarządu,
- Kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji
- wybrani przedstawiciele poszczególnych działów.
Z poniższych kategorii punkty zostaną przyznane jednorazowo:
- 0-2 pkt: Doświadczenie branżowe (długość funkcjonowania na rynku): 0 pkt za doświadczenie poniżej 3 lat na rynku; 1 pkt za doświadczenie powyżej 3 lat na rynku; 2 pkt za doświadczenie > 5 lat na rynku
- 0-2 pkt: Doświadczenie agencji w prowadzeniu kampanii społecznych (ilość przeprowadzonych kampanii): 0 pkt – 0 kampanii; 1 pkt – 1-3 kampanie; 2 pkt – powyżej 3 kampanii
- 0-1 pkt: Doświadczenie agencji w prowadzeniu działań związanych z tematem niepełnosprawności
- 0-2 pkt: Doświadczenie agencji w prowadzeniu ogólnopolskich kampanii reklamowych: 0 Pkt – do 3 kampanii; 1 pkt – powyżej 3 kampanii; 2 pkt – powyżej 5 kampanii
- 0-1 pkt: kooperacja w przeszłości z Fundacją
W poniższych kategoriach, każda z osób zasiadających w Komisji będzie przyznawała punkty według poniższej punktacji. Punkty ze wszystkich kategorii zostaną podliczone.
- 0-5 pkt: Kompleksowość działań (możliwość realizacji wszystkich oczekiwań od agencji, opisanych powyżej)
- 0-5 pkt: Kreatywność i atrakcyjność oferty – pomysł na spoty
- 0-5 pkt: Kreatywność i atrakcyjność akcji specjalnej
- 0-5 pkt: Ocena spójności budżetu
- 0-5 pkt: Media plan zgodny z kryteriami opisanymi w briefie
- 0-5 pkt: Kreatywność i kompleksowość oferty (propozycje bohaterów, współprac, spełnienie wymagań technicznych)
Z trzema agencjami, które uzyskają najwyższą punktację mogą zostać zorganizowane spotkania doprecyzowujące. Fundacja pozostawia sobie prawo do wyboru natychmiastowego agencji o najwyższej ilości punktów, bez konsultacji pomysłów pozostałych dwóch podmiotów.
Oferty, które nie będą brane pod uwagę
- oferty od osób / firm nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie takim jak PR, marketing, reklama,
- brak portfolio w ofercie,
- brak szczegółowego media planu oraz budżetu w ofercie,
- brak zarysu pomysłu na kampanię,
- oferty podmiotów, których organy zarządzające są powiązane kapitałowo bądź rodzinnie
z Fundacją Avalon.
Proces wyboru agencji realizującej kampanię
Proces naboru agencji rozpoczyna się opublikowaniem na stronie www.fundacjaavalon.pl ogłoszenia dotyczącego kampanii społecznej. Ponad to zapytanie ofertowe zostanie wysłane do minimum trzech agencji reklamowych.
Oferty wraz z portfolio prosimy wysyłać na adres:
Oferent powinien przedstawić, które czynności zostaną zlecone podwykonawcom.
Oferty na realizację kampanii zbierane będą do 21 marca 2024 roku.
Wybór Agencji zostanie dokonany do 30 kwietnia 2024 roku.
Fundacja zastrzega sobie prawo do zmiany terminu dokonania wyboru agencji.
Fundacja poinformuje wszystkie podmioty o wynikach jakie zdobyły z krótkim uzasadnieniem decyzji o wyborze agencji. Kampania jest współfinansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.