Finał Nagrody Zaufania Złoty OTIS z Diamentami 2025: poznaj skład Jury

swiatlekarza.pl 2 godzin temu

Już 6 listopada o godz. 15.45 rozpocznie się finał Nagrody Zaufania Złoty OTIS z Diamentami 2025. To jedyne wyróżnienie przyznawane od 2013 roku akcjom edukacyjnym i profilaktycznym realizowanym w Polsce

W tegorocznym finale zobaczymy sześć programów, które oceni Jury w składzie:

Reprezentanci w Sejmie i Senacie: Senator Beata Małecka-Libera, posłanka Iwona Kozłowska, posłanka Alicja Łepkowska-Gołaś, poseł Tadeusz Chrzan, poseł Marek Hok i poseł Patryk Wicher; przedstawiciele Kapituły Nagrody Zaufania Złoty OTIS: prof. Bożena Werner, pani prezes Irena Rej, prof. Grażyna Sygitowicz, prof. Elżbieta Pac-Kożuchowska, prof. Grażyna Rydzewska-Wyszkowska, prof. Iwona Hus, prof. Piotr Hoffman, prof. Marek Kuch, prof. Piotr Jankowski, dr Grzegorz K. Jakubiak, prof. Piotr Pruszczyk wsparci przez lekarzy: prof. Waldemara Wierzbę, prof. Piotra Krysta, prof. Waldemara Kostewicza, prof. Mariusza Bidzińskiego, prof. Piotra Rutkowskiego, dr. Krzysztofa Błechę, dr. Szymona Jagodzińskiego i lek. Marcina Karolewskiego. W Jury będą również reprezentowani dziennikarze: red. Ewa Kurzyńska (Długo i Szczęśliwie), red. Michał Dobrołowicz (RMF FM), red. Krzysztof Jakubiak (MZdrowie), red. Iwona Kania (NIL) oraz przedstawiciele firm farmaceutycznych: Agnieszka Krzyżanowska (Janssen), Karolina Nowaczyk-Tomasik (MSD), Katarzyna Urbańska (Servier), Wojciech Gryta (NovoNordisk), Marcin Piskorski (PharmaNet),Grzegorz Rychwalski (PZPPF – Polscy Producenci Leków), Julita Czyżewska (Świat Zdrowia Operator Medyczny).

Informacje o finalistach Nagrody Zaufania Złoty OTIS z Diamentami 2025

Program edukacyjny „Uczniowie zmieniają cukrzycę” w ramach globalnej inicjatywy „Miasta dla zdrowia”, NovoNordisk

Program edukacyjny „Uczniowie zmieniają cukrzycę – czyli o zdrowiu, które zaczyna się od wiedzy” jest częścią globalnej inicjatywy „Miasta dla zdrowia”, która swoim zasięgiem objęła już ponad 250 mln osób w ponad 50 miastach świata takich jak m.in. Meksyk, Kopenhaga, Rzym czy Houston. W Polsce miastami partnerskimi programu zostały – jako pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej – Warszawa i Kraków. W ramach inicjatywy „Miasta dla zdrowia” w Polsce utworzono Radę Naukową Programu zrzeszającą ekspertów systemowych, klinicystów, pacjentów oraz przedstawicieli środowisk zaangażowanych w profilaktykę i leczenie cukrzycy oraz otyłości. Zgodnie z rekomendacją Rady polskie działania skoncentrowano na środowisku szkolnym – uczniach, rodzicach, opiekunach, nauczycielach. Stąd uruchomienie programu „Uczniowie zmieniają cukrzycę” jako kompleksowej odpowiedzi na rosnące wyzwania zdrowotne ze szczególnym uwzględnieniem cukrzycy typu 2 i otyłości. Celem programu jest wprowadzenie zmian w codziennych zachowaniach dzieci – po to, aby zdrowe nawyki stały się trwałym elementem ich życia. Dzięki interaktywnym warsztatom oraz praktycznym zadaniom z wykorzystaniem m.in. animacji czy nowoczesnych rekwizytów dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale uczą się także wykorzystywać ją na co dzień. Projekt promuje profilaktykę pierwotną i inkluzywność. Do października 2025 r. program objął ponad 12 tys. uczniów szkół podstawowych w klasach 0–6, w których odbyło się ponad 1000 godzin lekcyjnych prowadzonych przez certyfikowanych edukatorów zdrowotnych. Miały również miejsce konsultacje na temat programu z ponad dwustoma dyrektorami krakowskich i warszawskich szkół podstawowych. Program „Uczniowie zmieniają cukrzycę” włączono do programu studiów podyplomowych dla edukatorów zdrowotnych (Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum w Krakowie).

Servier – innowacyjna firma 2025

Firma Servier z pasją angażuje się w badania i rozwój trzech kluczowych obszarów: chorób kardiometabolicznych, neurologii i onkologii. Szczególnie mocno stawia na tę ostatnią dziedzinę, na którą przeznacza aż 70 proc. budżetu badawczo-rozwojowego, stwarzając nowe możliwości leczenia tam, gdzie dotąd panowała bezradność. W ostatnich latach dzięki konsekwentnym działaniom badawczo-rozwojowym firma Servier wprowadziła nowe terapie na raka jelita grubego, raka żołądka oraz terapie celowane oparte na odkryciach z zakresu biologii molekularnej i medycyny precyzyjnej. Wśród nich są terapie skierowane przeciwko mutacjom genu IDH oraz badania nad technologiami wykorzystującymi mechanizmy naprawy błędów genetycznych, które otwierają nowe możliwości terapeutyczne dla pacjentów z ostrą białaczką szpikową, rakiem dróg żółciowych, a ostatnio również glejakiem. Kardiologia to kolejny, bardzo istotny filar działalności badawczej Servier; firma od samego początku pomaga milionom pacjentów utrzymywać choroby przewlekłe pod kontrolą, pozwalając im żyć aktywnie i z poczuciem bezpieczeństwa. Firma dostrzega także ogromny potencjał innowacji w leczeniu chorób rzadkich, w których potrzeby pacjentów wciąż pozostają w dużej mierze niezaspokojone. Servier od lat rozwija innowacje, takie jak preparaty złożone łączące kilka substancji czynnych w jednej tabletce, mając świadomość, iż uproszczenie terapii sprzyja regularności przyjmowania leków, poprawia przestrzeganie zaleceń i w efekcie zwiększa efektywność leczenia. Zaangażowanie w badania i rozwój to jednak dla Servier nie tylko poszukiwanie nowych leków, ale również odpowiedzialny rozwój preparatów już dostępnych dla pacjentów. Firma kontynuuje inwestycje w badania nad swoimi lekami choćby po wygaśnięciu ochrony patentowej. To rzadkość wśród firm farmaceutycznych. W ten sposób Servier współtworzy przyszłość, w której nauka staje się mostem łączącym odkrycia, empatię i odpowiedzialność.

„Wybierz Życie – Pierwszy Krok” (Fundacja Gwiazda Nadziei), MSD

Pogram edukacyjny dla uczniów klas I szkół ponadpodstawowych dotyczący profilaktyki raka szyjki macicy i chorób HPV zależnych „Wybierz życie – pierwszy krok” ma na celu zmniejszenie występowania raka szyjki macicy i umieralności na tę chorobę. Barbara Pepke, prezes i założycielka Fundacji Gwiazda Nadziei, od lat konsekwentnie angażuje się w działania na rzecz zdrowia publicznego ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki onkologicznej i edukacji zdrowotnej młodzieży. Jako inicjatorka i koordynatorka programu „Wybierz Życie – Pierwszy Krok” wniosła ogromny wkład w upowszechnianie wiedzy o profilaktyce raka szyjki macicy i zakażeń wirusem HPV. Dzięki jej determinacji program trafił do szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce, docierając do setek tysięcy młodych ludzi oraz ich rodzin. Projekt jest przykładem, jak w praktyce łączyć działania edukacyjne, profilaktyczne i wychowawcze – w szkole, w społeczności lokalnej i w rodzinie. Wprowadzenie tak trudnego, a zarazem niezwykle istotnego tematu do debaty publicznej i programów szkolnych przełamało tabu, otwierając przestrzeń do rozmowy o zdrowiu prokreacyjnym, odpowiedzialności za własne życie i konieczności regularnych badań profilaktycznych. Dzięki pracy i zaangażowaniu Barbary Pepke wiele młodych osób mogło stać się liderami edukacji zdrowotnej w swoich środowiskach, a świadomość społeczna w obszarze profilaktyki onkologicznej wzrosła w sposób mierzalny oraz trwały.

„ADAMED Expert – ekspercka wiedza medyczna w zasięgu ręki”, Adamed

Adamed Expert to nowoczesna platforma edukacyjna stworzona przez Adamed Pharma oferująca wiedzę medyczną dla lekarzy, farmaceutów, pielęgniarek oraz pacjentów. Serwis powstał z myślą o potrzebie dostępu do aktualnych, sprawdzonych informacji medycznych opracowanych przez wybitnych specjalistów z różnych dziedzin. W serwisie opublikowano już prawie 4000 materiałów w postaci artykułów, wykładów wideo, podcastów, webinariów, testów wiedzy oraz szkoleń. Lekarze w serwisie Adamed Expert mogą znaleźć m.in. omówienia wytycznych, algorytmy postępowania, doniesienia z konferencji towarzystw naukowych, przeglądy badań. Mogą także korzystać z kalkulatorów medycznych wykorzystywanych w codziennej pracy z pacjentem. Farmaceuci znajdą tu wsparcie merytoryczne w zakresie opieki farmaceutycznej czy rekomendacji terapeutycznych oraz rozbudowany dział punktowanych szkoleń. Pielęgniarki oraz położne mają w serwisie dostęp do treści wspierających rozwój zawodowy, porad prawnych, psychologicznych oraz materiałów edukacyjnych z zakresu specjalizacji pielęgniarskich. Serwis oferuje także zakładkę dla pacjentów, w której publikowane są artykuły, podcasty i materiały wideo dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego, profilaktyki, diety oraz badań diagnostycznych. Dostęp do platformy jest bezpłatny, a jej zawartość zgodna z bieżącą wiedzą medyczną i stale aktualizowana. Uzupełnieniem serwisu jest aplikacja mobilna Adamed Expert Słucham oferująca medyczne treści audio w formie podcastów. Aplikacja dedykowana jest lekarzom, farmaceutom i pielęgniarkom, choć wybrane podcasty może odsłuchać każdy. Aplikacja oferuje szeroki wybór tematycznych serii podcastów, które odpowiadają na wyzwania i zagadnienia w pracy medyków.

Program profilaktyczny „Przestrzeń Zdrowia”, Świat Zdrowia Operator Medyczny

Misją Operatora Medycznego Świat Zdrowia jest ułatwianie dostępu do opieki medycznej w trosce o zdrowie pacjentów. Twórca programu „Przestrzeń Zdrowia” kładzie szczególnie mocny nacisk na profilaktykę. Stoi za tym założenie, iż sprawna koordynacja opieki ambulatoryjnej i celowane działania profilaktyczne pomagają wydłużyć lata w zdrowiu i utrzymać optymalną jakość życia. Dlatego Świat Zdrowia Operator Medyczny uruchomił program profilaktyczny „Przestrzeń Zdrowia”, którego najważniejsze elementy to: kompleksowy program badań profilaktycznych, personalizowany raport i indywidualny Plan Zdrowotny – wszystko po to, aby wykryć poważne choroby na jak najwcześniejszym etapie i zachęcać do działań, które mogą zmniejszyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Podstawą programu jest Mapa Zdrowia Pacjenta. W pierwszym etapie uwzględnia ona Portret Zdrowotny Pacjenta. Następnie powstaje Raport Zdrowia Pacjenta, w którym szczegółowo omówione są wyniki badań laboratoryjnych wraz ze wstępną interpretacją wyników, określeniem norm oraz wskazań do dalszej konsultacji parametrów tego potrzebujących. Raport przedstawia też wstępne rekomendacje, które mają pomóc w samodzielnym zadbaniu o zdrowie i dotyczą stylu życia oraz dobrostanu. Następnie realizowane są telekonsultacje z dietetykiem oraz lekarzem prowadzącym, który podsumowuje dotychczasowe informacje i opracowuje indywidualny Plan Zdrowotny. W razie potrzeby lekarz kieruje na odpowiednią ścieżkę terapeutyczną, np. kardiologiczną, diabetologiczną, endokrynologiczną. Każdemu pacjentowi w programie „Przestrzeń Zdrowia” towarzyszy Opiekun Medyczny, z którym pacjent omawia Plan Zdrowotny i który udziela bieżącego wsparcia. W drugim etapie Opiekun jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Planu oraz koordynowanie ścieżki leczenia i profilaktyki. W ramach planów znajdują się także rozwiązania dla pacjentów zdrowych, którzy mogą korzystać np. z porad edukacyjnych. Aktualnie w programie uczestniczy kilkadziesiąt osób. Po zakończeniu drugiego etapu pilotażu Operator ma zamiar dalej rozwijać produkt, aby stał się wyróżnikiem standardowej oferty ambulatoryjnej.

„Tylko dwa słowa” – kampania do pacjentów onkologicznych i ich opiekunów, Roche

„Tylko dwa słowa” to ogólnopolska kampania edukacyjna stworzona z myślą o osobach chorujących na nowotwory oraz ich bliskich. Jej idea jest prosta, a jednocześnie bardzo ważna: pokazuje, iż choćby zwykłe, codzienne słowa mogą dodać odwagi i podtrzymać na duchu w obliczu choroby. Kampania łączy wiedzę o medycynie personalizowanej ze wsparciem psychologicznym. Została uruchomiona w grudniu 2022 r., od 2025 r. swoje działania wzbogaciła o aspekt prewencji i wczesnego wykrywania nowotworów. „Tylko dwa słowa” realizuje swoją misję, łącząc wrażliwość emocji z siłą wiedzy, wspierając pacjentów i ich bliskich w trzech strategicznych obszarach: „Wiedza i wsparcie pacjenta: droga do działania”, „Empatia i zmiana myślenia: przed i po diagnozie” oraz „Edukacja i profilaktyka: zdrowie u podstaw”. Kampania uczy, jak rozmawiać o nowotworze z empatią i nadzieją. Inicjatywa jest zaproszeniem do otwartej rozmowy, pokazując, iż o trudnych tematach można mówić prostymi słowami, a drobne gesty wsparcia mają ogromną moc. Twórcy kampanii zwracają uwagę, iż dzięki profilaktyce i postępowi medycyny coraz więcej pacjentów ma szansę na skuteczne leczenie i długie życie. Dzięki działaniom kampanii „Tylko dwa słowa” choroba staje się doświadczeniem, w którym łatwiej się odnaleźć także bliskim pacjenta. Wszyscy bowiem mamy jeden cel: wsparcie chorych. Kampania realizowana jest wieloma kanałami komunikacji – zarówno podczas wydarzeń, w mediach, jak i działaniach w internecie.

W porannej części wydarzenia odbędzie się II Konferencja „Medycyna z Diamentami” organizowana przez redakcję „Świata Lekarza”. Szczegółowy program znajduje się tutaj.

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa!

Potwierdzenie udziału przyjmujemy do 31 października 2025 roku.

REJESTRACJA NA KONFERENCJĘ

Idź do oryginalnego materiału