Farmaceuci mogą sprzeciwiać się reklamowaniu aptek

mgr.farm 1 dzień temu

Samorząd zawodu farmaceuty reaguje na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie zakazu reklamy aptek. Przypomnijmy, iż TSUE uznał art. 94a Prawa farmaceutycznego za niezgodny z unijnymi przepisami. Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej – dr Marek Tomków – skierował w tej sprawie pismo do Minister Zdrowia. Zaapelował w nim o podjęcie działań legislacyjnych, które na nowo uregulują kwestię zasad komunikowania przez apteki swojej oferty.

Zmiana zakazu reklamy aptek jest nieunikniona. Polska jako kraj członkowski UR musi usunąć stan naruszenia prawa unijnego. Otwarte pozostaje pytanie, jaki kształt przyjmą nowe regulacje w tym zakresie. Samorząd zawodu farmaceuty chce uniknąć całkowitego zniesienia zakazu reklamy aptek.

– Przepis ten, w nowym brzmieniu, powinien uwzględniać fakt, iż informowanie o działalności aptek nie może kolidować z zasadą godności zawodu farmaceuty. Izba jest zdania, iż nie ma możliwości powrotu do stanu prawnego (i faktycznego) sprzed 1 stycznia 2012 r., kiedy to niektóre największe sieci apteczne prowadziły działania reklamowe z ominięciem ówczesnych przepisów. Przybierały one postać uchybiającą godności zawodu farmaceuty oraz – w bardzo wielu przypadkach – również godności pacjenta – pisze mgr farm. Marcin Repelewicz, Prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej Dolnośląskiej Izby Aptekarskiej.

  • Czytaj również: Prezes NRA zabiera głos po wyroku TSUE w sprawie zakazu reklamy aptek

W komunikacie wydanym 30 czerwca przypomina, iż wyrok TSUE nie oznacza, iż z polskiego porządku prawnego został usunięty art. 94a ust. 1 p.f. Przepis o zakazie reklamy aptek, w aktualnym brzmieniu, w dalszym ciągu obowiązuje.

– W związku z tym wszystkie stwierdzone przez Izbę przypadki naruszenia zakazu reklamy aptek i ich działalności będą w dalszym ciągu zgłaszane do adekwatnych organów Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej celem wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie nakazania zaprzestania naruszenia oraz ukarania karą pieniężną – pisze Marcin Repelewicz.

Farmaceuci mogą sprzeciwiać się reklamie

Co interesujące samorząd kwestię reklamowania aptek łączy z art. 35 ustawy o zawodzie farmaceuty. To przepis chroniący niezależność zawodową farmaceutów. Mówi on, iż farmaceuta samodzielnie podejmuje decyzje w zakresie sprawowania opieki farmaceutycznej, udzielania usług farmaceutycznych oraz wykonywania zadań zawodowych, kierując się wyłącznie dobrem pacjenta, i nie jest związany w tym zakresie poleceniem służbowym. Podmiot prowadzący aptekę ma obowiązek umożliwić aptekarzowi samodzielne podejmowanie decyzji w zakresie sprawowania opieki farmaceutycznej, udzielania usług farmaceutycznych lub wykonywania zadań zawodowych w zakresie, w jakim są one związane z prowadzoną przez ten podmiot działalnością.

– Na mocy tych przepisów farmaceuta ma możliwości i obowiązek sprzeciwić się zmuszaniu go do podejmowania działań, które stanowią naruszenie przepisów o reklamie aptek. Właściciel apteki ma obowiązek ten sprzeciw honorować. W przeciwnym razie adekwatny wojewódzki inspektor farmaceutyczny może cofnąć mu zezwolenie na prowadzenie apteki, co wynika z art. 103 ust. 2 pkt 10 p.f. – wskazuje Marcin Repelewicz.

  • Czytaj również: TSUE: Obowiązujący w Polsce zakaz reklamy aptek jest sprzeczny z prawem Unii

Jednocześnie wskazuje, iż o ile podmiot prowadzący aptekę będzie ingerował w sposób wykonywania zadań przez kierownika apteki adekwatny wojewódzki inspektor farmaceutyczny może nakazać, w drodze decyzji, unieruchomienie apteki na okres nie dłuższy, niż 3 miesiące

– Z tego względu farmaceuci i kierownicy aptek mają narzędzia prawne do tego, aby sprzeciwić się wymuszaniu na nich działań reklamowych przez podmioty prowadzące apteki – twierdzi Prezes DIA.

Zakaz reklamowania swoich usług…

Warto przypomnieć, iż farmaceutów dotyczą też inne przepisy, które zabraniają im reklamowania się. Mowa o art. 29 ustawy o zawodzie farmaceuty. Mówi on, iż farmaceuta nie może prowadzić reklamy produktów leczniczych skierowanej do wiadomości publicznej ani w niej uczestniczyć.

  • Czytaj również: Co wyrok TSUE w sprawie zakazu reklamy aptek zmieni w działaniu inspekcji farmaceutycznej?

Podobne brzmienie ma też art. 19 Kodeksu Etyki Farmaceuty RP. Zakazuje on farmaceutom reklamowania siebie i swoich usług oraz uczestniczenia w reklamie usług farmaceutycznych i ich promocji, jeżeli są one niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami.

Problem w tym, iż wspomniane przepisy dotyczą tylko farmaceutów – zarówno pracowników, jak i właścicieli aptek. Nie dotyczą natomiast właścicieli aptek, którzy w farmaceutami nie są.

Źródło: ŁW/DIA

Idź do oryginalnego materiału