Eksperci apelują: będąc w kryzysie sięgnijmy po pomoc

radiokielce.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Eksperci apelują: będąc w kryzysie sięgnijmy po pomoc


66 proc. młodych ludzi doświadcza przemocy rówieśniczej. Dla nich, ale też dla osób dorosłych funkcjonują telefoniczne linie wsparcia, gdzie mogą porozmawiać z psychologiem lub prawnikiem. Problem w tym, iż dużo osób w kryzysie psychicznym o tym nie wie, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło kampanie promującą numery 116 111 – dla dzieci i młodzieży oraz 116 123 – dla dorosłych.

Katarzyna Talacha, psycholożka i prawniczka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, koordynuje zespół udzielający wsparcia dzieciom i młodzieży dzwoniących pod numer 116 111 lub korzystających z kanałów tekstowych prowadzonych przez fundację. Mówi, iż w ubiegłym roku skorzystało z nich w sumie ponad 70 tysięcy młodych ludzi, przeprowadzono też ponad tysiąc interwencji w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia. – W tym roku już w sierpniu mieliśmy tyle samo interwencji, co przez cały ubiegły rok. To pokazuje jak potrzebne jest tego typu wsparcie – podkreśla prawniczka.

– Młodzi ludzie mierzą się z różnego rodzaju trudnościami, tutaj pokutują konsekwencje pandemii, ale też fakt, iż mamy w tej chwili bardzo zmienne czasy. Poza tym, dorośli nie znajdują odpowiedniej ilości czasu dla swoich dzieci. Mamy kryzys relacyjności – dodaje.

Katarzyna Talacha mówi, iż za większą liczbę zgłoszeń ze strony młodych ludzi nie musi odpowiadać zwiększająca się grupa osób w kryzysie psychicznym.

– Być może temat problemów tego typu przestaje być tabu i dzieci i młodzież są bardziej świadome, iż powinny szukać pomocy – tłumaczy.

Problemy, które pod numerem kryzysowym zgłaszają młodzi ludzie dotyczą różnych sfer życia.

– Prawie 40 procent naszych kontaktów dotyczy kwestii związanych ze zdrowiem psychicznym i psychospołecznym. To są rozmowy w takich tematach jak obniżony nastrój, lęki, ale także samouszkodzenia, myśli samobójcze, zamiary samobójcze – wymienia Katarzyna Talacha.

Drugą sferą są problemy w kontaktach rówieśniczych – od nieszczęśliwego zakochania po przemoc. Natomiast trzecia grupa tematów to problemy w życiu rodzinnym, na przykład konflikty z rodzicami, rodzeństwem, ale też przemoc domowa.

Kampania społeczna, którą promuje Ministerstwo Cyfryzacji obejmuje media społecznościowe. Zaangażowali się w nią popularni influencerzy na TikToku, Snapchacie, Discordzie, Twitchu i Pintereście, a dla dorosłych – na Facebooku, Instagramie, YouTube oraz największych portalach informacyjnych i lifestylowych.



Idź do oryginalnego materiału