Cele główne:
- rozwijanie kompetencji matematycznych – porównywania, klasyfikowania, orientacji w przestrzeni
- poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych – węchowych, ruchowych, dotykowych, wzrokowych
- usprawnianie małej motoryki i motoryki artykulatorów
Formy pracy:
- z całą grupą
- indywidualna
Metody pracy:
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, kierowania aktywnością dziecka, swobodnych doświadczeń dzieci, metoda ćwiczeń
- słowna – rozmowa kierowana, instruktaż, zabawa z rymowankami
- elementy sensoplastyki
- zabawy słowno-ruchowe
- gimnastyka buzi i języka
Środki dydaktyczne:
- misie przyniesione przez dzieci
- regał
- mąka, woda, kakao do sporządzenia farby
- szablon misia dla wszystkich dziecka (załącznik nr 1)
Święto Misia
1. Zabawa na powitanie – Pokazywanka
Dzieci stoją w kole i ilustrują ruchem tekst rymowanki prezentowanej przez prowadzącego:
Jedna łapka (wyciąganie ręki), druga łapka (wyciąganie drugiej ręki)
Ja jestem niedźwiadek (gest pokazywania na siebie).
Jedna nóżka (wyciąganie nogi), druga nóżka (wyciąganie drugiej nogi)
A to jest mój zadek (uderzanie się dłońmi w pośladki).
Lubię miodek, kocham miodek (klepanie się po brzuchu)
Podkradam go pszczółkom (naśladowanie dłońmi latania pszczół),
Jedną łapką, drugą łapką (pokazywanie rąk)
Czasem wciągam rurką (naśladowanie picia przez rurkę).
2. Zagadka o pluszowym misiu
Prowadzący prezentuje dzieciom tekst zagadki o pluszowym misiu:
Ta zabawka zawsze jest w modzie,
Przydaje się w lecie i chłodzie.
Kochają ją starzy i młodzi.
Dziś swoje święto obchodzi.
Następnie dzieci wysłuchują informacji o pluszowym misiu:
Czy wiecie, iż pluszowy miś istnieje już ponad sto lat? Właśnie wtedy pojawił się po raz pierwszy w odległej Ameryce. Od tego czasu powstało wiele pluszowych misiów: dużych i małych, szarych, brązowych i wielokolorowych. Niektóre stały się bardzo znane, takie jak: Kubuś Puchatek, Miś Uszatek czy Paddington. Inne, nie mają swojego imienia, ale są kochane przez swoich właścicieli. A jaki jest twój ulubiony miś?
3. Misiowe rodzinki
Każde dziecko prezentuje swojego misia. Prowadzący ukierunkowuje uwagę dzieci na cechy wspólne i różnice pomiędzy zabawkami. Dzieci tworzą zbiory misiów w oparciu o zaproponowaną przez nie cechę, np. kolor, rodzaj ubrania. Dzieci układają szereg misiów – od najmniejszego do największego i odwrotnie.
4. Wystawa misiów
Prowadzący zaprasza dzieci do stworzenia wystawy misiów. W tym celu dzieci kolejno ustawiają swoje misie na regale zgodnie z poleceniami prowadzącego, np. na środku, nad, pod, obok.
5. Mój własny miś
Prowadzący prezentuje dzieciom sposób wykonania czekoladowej farby, mieszając ciepłą wodę, mąkę i kakao w takich proporcjach, aby otrzymać konsystencję farby plakatowej (bierzemy równą ilość mąki i kakao, dolewamy wodę). Dzieci mają okazję doświadczyć, obejrzeć, powąchać produkty, obserwują proces powstawania farby, wspólnie z prowadzącym przeliczają dodawane składniki. Następnie każde dziecko otrzymuje kontur misia, który wypełnia farbą.
6. Gimnastyka z misiem – zabawa na zakończenie
Prowadzący zaprasza dzieci do misiowej gimnastyki buzi i języka – dzieci:
- oblizują wargi tak, jakby zlizywały z nich miód
- napełniają policzki powietrzem jak balonik
- wysyłają całuski
- wyciszają się z misiem, nabierając powietrze nosem i wypuszczając je ustami.
Prowadzący prosi dzieci, którym zajęcia się podobały, żeby się uśmiechnęły – tym szerzej, im lepiej bawiły się podczas zajęć.
Modyfikacje:
- Obchodom Święta Misia może towarzyszyć wystawa różnorodnych misiów w holu placówki.
- Można również zorganizować konkurs na pracę plastyczną lub przestrzenną z motywem misia lub turniej wypieków – ulubionych misiowych przysmaków.
- Z okazji Dnia Pluszowego Misia można także przeprowadzić charytatywną zbiórkę pluszaków.
Bank pomysłów:
- Bajki o misiach z czterech stron świata, A. Cholewińska-Szkolik, Wydawnictwo Zielona Sowa
- O misiu, który szukał przyjaciela, D. Parlak, Wydawnictwo Kinderkulka
Bibliografia:
Ja jestem niedźwiadek Światowy Dzień Pluszowego MisiaDzień Pluszowego Misia – scenariusz opracowała: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli