Dzień Pluszowego Misia – scenariusz zajęć

pedagogika-specjalna.edu.pl 2 lat temu

Cele główne:

  • rozwijanie kompetencji matematycznych – porównywania, klasyfikowania, orientacji w przestrzeni
  • poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych – węchowych, ruchowych, dotykowych, wzrokowych
  • usprawnianie małej motoryki i motoryki artykulatorów

Formy pracy:

  • z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, kierowania aktywnością dziecka, swobodnych doświadczeń dzieci, metoda ćwiczeń
  • słowna – rozmowa kierowana, instruktaż, zabawa z rymowankami
  • elementy sensoplastyki
  • zabawy słowno-ruchowe
  • gimnastyka buzi i języka

Środki dydaktyczne:

  • misie przyniesione przez dzieci
  • regał
  • mąka, woda, kakao do sporządzenia farby
  • szablon misia dla wszystkich dziecka (załącznik nr 1)

Święto Misia

1. Zabawa na powitanie – Pokazywanka

Dzieci stoją w kole i ilustrują ruchem tekst rymowanki prezentowanej przez prowadzącego:

Jedna łapka (wyciąganie ręki), druga łapka (wyciąganie drugiej ręki)

Ja jestem niedźwiadek (gest pokazywania na siebie).

Jedna nóżka (wyciąganie nogi), druga nóżka (wyciąganie drugiej nogi)

A to jest mój zadek (uderzanie się dłońmi w pośladki).

Lubię miodek, kocham miodek (klepanie się po brzuchu)

Podkradam go pszczółkom (naśladowanie dłońmi latania pszczół),

Jedną łapką, drugą łapką (pokazywanie rąk)

Czasem wciągam rurką (naśladowanie picia przez rurkę).

2. Zagadka o pluszowym misiu

Prowadzący prezentuje dzieciom tekst zagadki o pluszowym misiu:

Ta zabawka zawsze jest w modzie,

Przydaje się w lecie i chłodzie.

Kochają ją starzy i młodzi.

Dziś swoje święto obchodzi.

Następnie dzieci wysłuchują informacji o pluszowym misiu:

Czy wiecie, iż pluszowy miś istnieje już ponad sto lat? Właśnie wtedy pojawił się po raz pierwszy w odległej Ameryce. Od tego czasu powstało wiele pluszowych misiów: dużych i małych, szarych, brązowych i wielokolorowych. Niektóre stały się bardzo znane, takie jak: Kubuś Puchatek, Miś Uszatek czy Paddington. Inne, nie mają swojego imienia, ale są kochane przez swoich właścicieli. A jaki jest twój ulubiony miś?

3. Misiowe rodzinki

Każde dziecko prezentuje swojego misia. Prowadzący ukierunkowuje uwagę dzieci na cechy wspólne i różnice pomiędzy zabawkami. Dzieci tworzą zbiory misiów w oparciu o zaproponowaną przez nie cechę, np. kolor, rodzaj ubrania. Dzieci układają szereg misiów – od najmniejszego do największego i odwrotnie.

4. Wystawa misiów

Prowadzący zaprasza dzieci do stworzenia wystawy misiów. W tym celu dzieci kolejno ustawiają swoje misie na regale zgodnie z poleceniami prowadzącego, np. na środku, nad, pod, obok.

5. Mój własny miś

Prowadzący prezentuje dzieciom sposób wykonania czekoladowej farby, mieszając ciepłą wodę, mąkę i kakao w takich proporcjach, aby otrzymać konsystencję farby plakatowej (bierzemy równą ilość mąki i kakao, dolewamy wodę). Dzieci mają okazję doświadczyć, obejrzeć, powąchać produkty, obserwują proces powstawania farby, wspólnie z prowadzącym przeliczają dodawane składniki. Następnie każde dziecko otrzymuje kontur misia, który wypełnia farbą.

6. Gimnastyka z misiem – zabawa na zakończenie

Prowadzący zaprasza dzieci do misiowej gimnastyki buzi i języka – dzieci:

  • oblizują wargi tak, jakby zlizywały z nich miód
  • napełniają policzki powietrzem jak balonik
  • wysyłają całuski
  • wyciszają się z misiem, nabierając powietrze nosem i wypuszczając je ustami.

Prowadzący prosi dzieci, którym zajęcia się podobały, żeby się uśmiechnęły – tym szerzej, im lepiej bawiły się podczas zajęć.

Modyfikacje:

  • Obchodom Święta Misia może towarzyszyć wystawa różnorodnych misiów w holu placówki.
  • Można również zorganizować konkurs na pracę plastyczną lub przestrzenną z motywem misia lub turniej wypieków – ulubionych misiowych przysmaków.
  • Z okazji Dnia Pluszowego Misia można także przeprowadzić charytatywną zbiórkę pluszaków.

Bank pomysłów:

  • Bajki o misiach z czterech stron świata, A. Cholewińska-Szkolik, Wydawnictwo Zielona Sowa
  • O misiu, który szukał przyjaciela, D. Parlak, Wydawnictwo Kinderkulka

Bibliografia:

Ja jestem niedźwiadek Światowy Dzień Pluszowego Misia

Dzień Pluszowego Misia – scenariusz opracowała: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Idź do oryginalnego materiału