👨‍👧 Dzień Ojca w przedszkolu – scenariusz zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 5 godzin temu
Reklamy

Zajęcia wspierające rozwój emocjonalny, komunikację i relacje rodzinne

🎯 Cel ogólny:

Wzmacnianie pozytywnych relacji z tatą, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji, wdzięczności i budowanie poczucia przynależności rodzinnej.

🧠 Cele szczegółowe:

  • Dziecko rozpoznaje i nazywa emocje związane z relacjami rodzinnymi.
  • Dziecko wykonuje prosty upominek dla taty (z pomocą nauczyciela).
  • Dziecko uczestniczy w rozmowie na temat roli taty w jego życiu.
  • Dziecko rozwija sprawność manualną i językową.

⏰ Czas trwania:

45–60 minut

👶 Grupa:

Dzieci w wieku przedszkolnym, w tym dzieci z ASD (z możliwością dostosowania indywidualnego)


🧩 Przebieg zajęć:

1. 🟢 Powitanie i krąg uczuć (10 minut)

„Co najbardziej lubię robić z tatą?”

  • Dzieci siedzą w kole z nauczycielem i maskotką (np. Miś DzieńTatuś).
  • Każde dziecko, trzymając maskotkę, mówi (lub pokazuje obrazkiem), co lubi robić z tatą: grać w piłkę, spacerować, budować z klocków, czytać bajki.
  • Wersja wspomagająca: użycie tablicy z piktogramami czynności i emocji.

Pytania pomocnicze:

  • Czy Twój tata śmieje się razem z Tobą?
  • Jak wygląda Twój tata, gdy się cieszy?
  • Co tata mówi, kiedy jesteś smutny?
Reklamy
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł

2. 🎨 Część plastyczna: Laurka (15–20 minut)

Materiały:

  • Kolorowe kartki, klej, nożyczki, kredki, gotowe szablony taty, siebie.

Zadanie:

  • Każde dziecko tworzy laurkę dla taty, na której przykleja serce i rysuje siebie z tatą.
  • Możliwość wklejenia zdjęcia dziecka (jeśli dostępne) lub pokolorowania gotowego szablonu.

Dla dzieci niemówiących: mogą wybrać obrazki z symbolami, które mówią, co czują do taty (np. „kocham”, „lubię spędzać czas”, „przytulam”).

Laurka na Dzień TatyPobierz

3. 📖 Bajkoterapia: „Najsilniejszy tata na świecie” (10 minut)

Krótka opowieść z ilustracjami:
Tata niedźwiedź pomaga swojemu małemu misiowi pokonywać różne trudności – uczy go, jak być odważnym, jak się przytulać i jak odpoczywać.
Dzieci słuchają bajki i na końcu odpowiadają (lub pokazują), co ich tata robi podobnie jak bohater bajki.

Poniżej znajduje się krótka bajka terapeutyczna z ilustracyjnym potencjałem pt. „Najsilniejszy Tata na świecie” – idealna do przeczytania przedszkolakom (w tym dzieciom z ASD), jako część zajęć z okazji Dnia Ojca. Tekst zawiera proste emocjonalne przesłania, rytmiczne powtórzenia i miejsca na pauzy, by dzieci mogły się włączyć.

Ilustracja do bajki: Najsilniejszy tata na świeciePobierz

📖 Bajka: „Najsilniejszy Tata na świecie”

Dawno, dawno temu, w sercu zielonego, pachnącego lasu, pod ogromnym, rozłożystym dębem mieszkał mały miś o imieniu Tuptuś. Miał mięciutkie futerko, bardzo czuły nosek… i pewien problem.

– Tatusiu… – szepnął Tuptuś pewnego ranka – boję się wejść na skałę nad strumykiem. Co, jeżeli spadnę?

Wtedy Tata Niedźwiedź, ogromny i ciepły jak koc w zimową noc, uśmiechnął się i powiedział spokojnie:

– Każdy bohater czasem się boi, Tuptusiu. Ale odwaga to nie brak strachu – to robienie małych kroków mimo niego.

Tuptuś spojrzał na swojego tatę. Tata ujął jego łapkę. Razem weszli na skałę. Z góry świat wyglądał inaczej – pięknie i spokojnie. A Tuptuś poczuł się jak… prawdziwy niedźwiedź!


Innego dnia, gdy chmury przesłoniły niebo, a wiatr szumiał w koronach drzew, Tuptuś zawołał:
– Tato… smutno mi. Nie wiem dlaczego. Chyba chciałbym się schować…

Tata Niedźwiedź położył się obok niego na miękkim mchu, otulił go łapą i powiedział:
– Każdy dzień jest inny, synku. Czasem słońce świeci w sercu, a czasem nie. To też jest w porządku.

Tuptuś wtulił się w tatę. Oddech Taty był głęboki, spokojny. I wtedy Tuptuś poczuł się bezpieczny. Bo wiedział, iż choćby w pochmurne dni… jego Tata jest przy nim.


Kiedy indziej Tuptuś był bardzo zmęczony. Po dniu pełnym zabaw i odkryć oczy same mu się zamykały, ale nie chciał jeszcze spać.

– Ale Tatusiu, przecież superbohaterowie nie śpią! – protestował.

– Właśnie dlatego śpią – odparł Tata Niedźwiedź z uśmiechem. – Bo muszą naładować swoje moce. A ty, mój supermisiu, potrzebujesz ich jeszcze więcej, bo masz wielkie serce.

Tuptuś wtulił się w miękką sierść taty i zasnął z uśmiechem.


🧸 Zakończenie opowieści (dla nauczyciela):

Po przeczytaniu bajki zapytaj dzieci:

  • A co robi Twój tata, kiedy się boisz?
  • Czy Twój tata lubi się przytulać?
  • Jak wygląda odpoczynek z Twoim tatą?
  • Czego Twój tata Cię uczy?

Dzieci mogą odpowiedzieć słownie, pokazać gestem, wybrać obrazek lub narysować sytuację. Wersja alternatywna: ułóż z dziećmi „mapę mocy Taty” – każda moc (np. „Umie słuchać”, „Pomaga”, „Przytula”, „Śmieje się”) jest narysowana lub napisana na laurce i przyklejana do wspólnego plakatu.


4. 🎶 Piosenka dla taty (10 minut)

Piosenka: „Tato, już lato!” (lub inna prosta melodia z gestami)
Nauka prostych wersów z pokazywaniem:
Zawsze blisko, zawsze wspiera, ja mam w Tobie przyjaciela. Gdy coś rozleję albo popsuję, Ty się uśmiechasz i mnie ratujesz.

Alternatywa:

  • Jeśli dziecko nie śpiewa – może uderzać rytmicznie w bębenek lub klaszcze, uczestnicząc w muzycznej zabawie.

5. 🧡 Wręczanie prezentów i pamiątkowe zdjęcia (10 minut)

  • Dzieci wkładają swoje laurki do kopert z napisem „Dla Taty”.
  • Jeśli w przedszkolu odbywa się spotkanie z rodzicami – dzieci wręczają je osobiście.
  • W innym przypadku – nauczyciel pakuje laurki do teczek lub przekazuje rodzicom przy odbiorze.

💡 Pomysły na rozszerzenie:

  • Stworzenie galerii zdjęć „Tata i ja” w sali.
  • Zaproszenie taty do nagrania krótkiej wiadomości głosowej do dziecka („Cześć! Tato cię kocha!” – świetnie sprawdza się u dzieci niewerbalnych).
  • Warsztaty „Tata uczy mnie…”, podczas których dzieci pokazują, czego uczą się od taty.

📌 Uwagi dla nauczyciela:

  • Dzieci ze spektrum autyzmu mogą potrzebować czasu w przygotowanie się do rozmowy o emocjach – warto wcześniej zapowiedzieć temat zajęć.
  • Dla dzieci z trudnościami w komunikacji zaleca się wsparcie w postaci PCS/piktogramów i alternatywnych form wyrazu (rysunek, ruch, symbol).
  • Zajęcia można zakończyć spokojną aktywnością wyciszającą: np. „oddech motyla” lub relaks przy dźwiękach natury.
📘 Zespół Aspergera i spektrum autyzmu – najczęściej zadawane pytania, najlepsze odpowiedzi eBook 18 zł
📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł
IPET dla ucznia z Zespołem Aspergera – Praktyczny Przewodnik eBook 17 zł
📘 Oceny opisowe ucznia z autyzmem i Zespołem Aspergera – gotowe przykłady do wykorzystania (klasy 1–8) eBook 19 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału