Dzielę się swoimi zainteresowaniami i potrafię dołączyć do rozmowy – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Temat: Dzielę się swoimi zainteresowaniami i potrafię dołączyć do rozmowy – rozwijanie kompetencji społecznych

Cele:

  • rozwijanie kompetencji społecznych
  • poszerzanie umiejętności z zakresu autorefleksji, wglądu we własne odczucia

Metody:

  • czynnościowe – ćwiczeniowe
  • słowne – rozmowa
  • elementy metody Zabawy FundaMentalne

Formy pracy:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • arkusz szarego papieru
  • pisaki, kredki
  • gazetki reklamowe
  • klej
  • figurki Lego

Proponowany przebieg zajęć:

1. Zabawa na przywitanie – Herb

Prowadzący prosi ucznia, aby narysował herb, który dzieli na cztery części i w każdej w nich wpisuje/rysuje:

– to, co w sobie lubi,

– to, co uważa, iż robi dobrze,

– ulubione zwierzę,

– ulubione zajęcie.

2. Oto ja

Prowadzący proponuje uczniowi odrysowanie jego sylwetki na arkuszu szarego papieru. Uczeń wypełnia kontur elementami z gazetek reklamowych, które odzwierciedlają jego zainteresowania i upodobania – może to być ulubione jedzenie, sposób spędzania wolnego czasu, ubierania się.

3. Co wiem o innych?

Prowadzący prezentuje uczniowi figurki Lego (lub inne podobne zabawki). Uczeń próbuje na podstawie ich wyglądu określić, czym zajmują się lub interesują przedstawieni dzięki figurek bohaterowie.

4. Ćwiczę w zabawie interakcje z innymi

Prowadzący aranżuje ćwiczeniową sytuację z wykorzystaniem figurek Lego, odzwierciedlające różne sytuacje z życia codziennego. Wspólnie z uczniem układa przykładową rozmowę, którą może się odbyć w takiej sytuacji. W zależności od chęci i potrzeb ucznia, takie wprawki w rozmowie można zapisać.

Przykłady sytuacji do odtworzenia:

– stołówka szkolna, np. Przepraszam, czy to krzesło jest wolne? Twoje danie wygląda smakowicie. Z jakich składników jest przyrządzone? Moje ulubione składniki to …

– gra/zabawa podczas przerwy szkolnej: Czy mogę do was dołączyć?/Ostatnio widziałem taką grę w ….

– rozmowa z kolegą, np. podczas oczekiwania na rozpoczęcie lekcji lub zadania: Podoba mi się Twoja bluza/zeszyt. Gdzie ją kupiłeś?

5. Szanuję zdanie drugiej osoby

Podczas ćwiczeń zadbajmy o zwrócenie uwagi na fakt, iż nie zawsze druga osoba ma ochotę na interakcję – przygotujmy scenkę, w której prośba ucznia o dołączenie do zabawy spotyka się z odmową, zademonstrujmy oznaki zniecierpliwienia, np. zerkanie na zegarek, krótkie, zdawkowe odpowiedzi, unikanie rozwijania tematu. Uprzedźmy podpopiecznego, iż takie sytuacje mają prawo się pojawiać i przećwiczmy sposoby reagowania na nie.

6. Zabawa na zakończenie – co nam daje rozmowa i współdziałanie z innymi?

Na koniec wspólnie z uczniem zastanówmy się, jakie korzyści daje nam niezobowiązująca rozmowa z innymi i dlaczego warto podjąć ten wysiłek. Dla większej czytelności można je wypisać, np. w formie punktów, tabeli czy grafu:

– inni ludzie mogą być dla nas źródłem ciekawych informacji,

– łatwiej i chętniej nam pomogą, gdy będziemy wzajemnie o sobie coś wiedzieć,

– przebywanie z innymi może być źródłem rozrywki.

Literatura:

S. Timmins, Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem, wyd. Harmonia, Gdańsk 2018

G. Dryden, C. Rose, Zabawy fundamentalne 2. Zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną od 2 do 6 roku. Kocham, lubię, szanuję, wyd. Transfer Learning 2006


Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Idź do oryginalnego materiału