Temat: Dzielę się swoimi zainteresowaniami i potrafię dołączyć do rozmowy – rozwijanie kompetencji społecznych
Cele:
- rozwijanie kompetencji społecznych
- poszerzanie umiejętności z zakresu autorefleksji, wglądu we własne odczucia
Metody:
- czynnościowe – ćwiczeniowe
- słowne – rozmowa
- elementy metody Zabawy FundaMentalne
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- arkusz szarego papieru
- pisaki, kredki
- gazetki reklamowe
- klej
- figurki Lego
Proponowany przebieg zajęć:
1. Zabawa na przywitanie – Herb
Prowadzący prosi ucznia, aby narysował herb, który dzieli na cztery części i w każdej w nich wpisuje/rysuje:
– to, co w sobie lubi,
– to, co uważa, iż robi dobrze,
– ulubione zwierzę,
– ulubione zajęcie.
2. Oto ja
Prowadzący proponuje uczniowi odrysowanie jego sylwetki na arkuszu szarego papieru. Uczeń wypełnia kontur elementami z gazetek reklamowych, które odzwierciedlają jego zainteresowania i upodobania – może to być ulubione jedzenie, sposób spędzania wolnego czasu, ubierania się.
3. Co wiem o innych?
Prowadzący prezentuje uczniowi figurki Lego (lub inne podobne zabawki). Uczeń próbuje na podstawie ich wyglądu określić, czym zajmują się lub interesują przedstawieni dzięki figurek bohaterowie.
4. Ćwiczę w zabawie interakcje z innymi
Prowadzący aranżuje ćwiczeniową sytuację z wykorzystaniem figurek Lego, odzwierciedlające różne sytuacje z życia codziennego. Wspólnie z uczniem układa przykładową rozmowę, którą może się odbyć w takiej sytuacji. W zależności od chęci i potrzeb ucznia, takie wprawki w rozmowie można zapisać.
Przykłady sytuacji do odtworzenia:
– stołówka szkolna, np. Przepraszam, czy to krzesło jest wolne? Twoje danie wygląda smakowicie. Z jakich składników jest przyrządzone? Moje ulubione składniki to …
– gra/zabawa podczas przerwy szkolnej: Czy mogę do was dołączyć?/Ostatnio widziałem taką grę w ….
– rozmowa z kolegą, np. podczas oczekiwania na rozpoczęcie lekcji lub zadania: Podoba mi się Twoja bluza/zeszyt. Gdzie ją kupiłeś?
5. Szanuję zdanie drugiej osoby
Podczas ćwiczeń zadbajmy o zwrócenie uwagi na fakt, iż nie zawsze druga osoba ma ochotę na interakcję – przygotujmy scenkę, w której prośba ucznia o dołączenie do zabawy spotyka się z odmową, zademonstrujmy oznaki zniecierpliwienia, np. zerkanie na zegarek, krótkie, zdawkowe odpowiedzi, unikanie rozwijania tematu. Uprzedźmy podpopiecznego, iż takie sytuacje mają prawo się pojawiać i przećwiczmy sposoby reagowania na nie.
6. Zabawa na zakończenie – co nam daje rozmowa i współdziałanie z innymi?
Na koniec wspólnie z uczniem zastanówmy się, jakie korzyści daje nam niezobowiązująca rozmowa z innymi i dlaczego warto podjąć ten wysiłek. Dla większej czytelności można je wypisać, np. w formie punktów, tabeli czy grafu:
– inni ludzie mogą być dla nas źródłem ciekawych informacji,
– łatwiej i chętniej nam pomogą, gdy będziemy wzajemnie o sobie coś wiedzieć,
– przebywanie z innymi może być źródłem rozrywki.
Literatura:
S. Timmins, Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem, wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
G. Dryden, C. Rose, Zabawy fundamentalne 2. Zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną od 2 do 6 roku. Kocham, lubię, szanuję, wyd. Transfer Learning 2006
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli