Dzieci w spektrum autyzmu i ADHD częściej doświadczają przemocy ze strony rówieśników

psychiatraplus.pl 5 miesięcy temu

Czy zaburzenia neurorozwojowe u młodych osób wpływają na ich relacje społeczne? Nowe badanie wskazuje, iż ryzyko doświadczania przemocy ze strony rówieśników przez dzieci w spektrum autyzmu i ADHD jest kilkukrotnie większe.

Naukowcy zbadali częstość występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) u dzieci w wieku szkolnym w Hiszpanii w regionie Tarragona. Do badania wykorzystano dane od 7 000 dzieci.

Kolejno badacze postanowili określić, w jakim stopniu zaburzenia te wpływają na relacje społeczne uczniów. W tym celu przeprowadzono badanie EPINED.

Część uzyskanych wyników opublikowano właśnie w piśmie „Autism”. Według nich wśród przebadanych dzieci 1,5% miało ASD, a 5% ADHD. Badanie EPINED, wykazało zaś, iż ryzyko przemocy, izolacji lub wykluczenia społecznego może być choćby trzy razy wyższe w przypadku dzieci cierpiących na jedno z tych zaburzeń.

Czytaj także: Czas przed ekranem a zdrowie psychiczne nastolatków

Relacje społeczne dzieci w spektrum autyzmu i ADHD

Wyniki badania wskazują, iż 35% dzieci z ADHD przyznało, iż doświadczyło jakiejś formy znęcania się, izolacji lub wykluczenia społecznego. Natomiast z wcześniejszych analiz wynikało, iż dzieci z ASD są 2,4 razy bardziej narażone na przemoc niż ich typowo rozwijający się rówieśnicy.

Naukowcy stwierdzili również, iż 58% uczniów w spektrum autyzmu, odznaczających się problemami behawioralnymi oraz trudnościami w interakcjach społecznych i komunikacji, czuło się wykluczonych.

Co więcej, w przypadku dzieci z obydwoma zaburzeniami występowało silniejsze poczucie izolacji społecznej.

W przypadku dzieci w wieku szkolnym, które nie miały diagnozy zaburzenia neurorozwojowego, wskaźnik postrzeganej przemocy, izolacji lub wykluczenia społecznego kształtuje się na poziomie 18%.

Dzieci w spektrum autyzmu chcą nawiązywać relacje z innymi, ale nie wiedzą, jak to robić. Z problemem w kontaktach z rówieśnikami mierzą się także dzieci z ADHD. Wynika to z faktu, iż ich zachowanie może być postrzegane jako „dziwne” lub „irytujące”.

Czytaj także: Ogromny wzrost przemocy wśród par LGBTQ

Autorzy badania podkreślają, iż przemoc ma długotrwałe konsekwencje i zwiększa poczucie zagrożenia w tworzonych później relacjach społecznych.

Idź do oryginalnego materiału