Badania jasno pokazują – o ile chcesz, żeby Twoje dziecko było mądre, ogranicz mu czas spędzany przed ekranem telefonu lub telewizji do godziny dziennie. Tradycyjne zabawy i czas spędzany na świeżym powietrzu to najlepsze sposoby na prawidłowy rozwój naszych pociech.
Ile czasu Twoje dziecko spędza przed ekranem telewizora, komputera lub telefonu? <?h2>
Niestety w dzisiejszych czasach widok małego dziecka ze telefonem jest bardzo częsty. Natomiast coraz rzadziej widuje się dzieci spędzające czas z rówieśnikami na placach zabaw, czy boiskach szkolnych. Eksperci uważają, iż zabawa na zewnątrz lub tradycyjnymi zabawkami takimi jak klocki, lalki czy samochodziki lepiej wpływa na mózg. Dzięki temu wzmacniają się naczynia krwionośne oraz połączenia neuronowe, które umożliwiają lepszy rozwój poznawczy maluchów.
Natomiast wpatrywanie się długimi godzinami w ekran telefonów nie stymuluje mózgu, a wręcz przeciwnie. Rozrzedza korę mózgową, która odpowiedzialna jest za uczenie się, inteligencja czy pamięć. Według statystyk małe dzieci w Stanach Zjednoczonych spędzają średnio 2,5 godziny oglądając telewizję, telefony komórkowe lub grając w gry. W Wielkiej Brytanii szacuje się, iż dzieci w wieku od 3 do 4 lat spędzają 3 godziny dziennie na wpatrywaniu się w ekrany.
Duży wpływ na wydłużenie czasu przed komputerem czy telefonem miała pandemia. Domowe nauczanie stało się wtedy powszechne, a rodzice znieśli ograniczenia czasowe dla swoich pociech.
Badanie dotyczące wpływu korzystania ze sprzętów elektronicznych na rozwój dzieci
Naukowcy z University of Illinois Urbana-Champaign przeprowadzili badanie dotyczące wpływu korzystania ze sprzętów elektronicznych na rozwój dzieci. W badaniu udział wzięło 356 małych dzieci. Ich rodzice codziennie zgłaszali rodzaje aktywności fizycznych wykonywanych przez ich dzieci, oraz rejestrowali czas jaki spędzały przed ekranem.
Następnie poproszono ich o wypełnienie inwentarza behawioralnego oceny funkcji wykonawczych, za pomocą którego można było ocenić: pamięć, zdolność planowania, organizacji, zarządzania reakcjami emocjonalnymi i zachowań impulsywnych ich dzieci.
Wyniki wykazały, iż małe dzieci które spędzały przed ekranem mniej niż godzinę dziennie, były znacznie lepsze w zapamiętywaniu informacji, kontrolowaniu impulsów i miały lepsze ogólne funkcje wykonawcze. Ponadto dzieci, które spędzały minimum 15 minut dziennie na aktywności fizycznej również miały lepsze wyniki w zakresie pamięci.
Według ekspertów dzieciństwo to najważniejszy okres rozwoju poznawczego i szybkiego wzrostu mózgu. Oznacza to, iż kluczowe role w rozwoju odgrywają takie czynniki, jak jedzenie, ćwiczenia i czas spędzony przed ekranem.
Funkcja wykonawcza leży u podstaw umiejętności angażowania się w zachowania ukierunkowane na cel. Obejmuje zdolności, takie jak kontrola hamująca, która pozwala regulować myśli, emocje i zachowanie; pamięć robocza, dzięki której jesteś w stanie utrzymać informacje w pamięci wystarczająco długo, aby wykonać zadanie; i elastyczność poznawcza, sprawność, z jaką przełączasz swoją uwagę między zadaniami lub konkurencyjnymi wymaganiami. – tłumaczy Naiman Khan z University of Illinois Urbana-Champaign, profesor kinezjologii i zdrowia społecznego oraz kierownik badań.