DLACZEGO MINDFULNESS?

magdakasprzyk.pl 5 lat temu

DLACZEGO MINDFULNESS?

Mindfulness narzędziem na całe życie

Jeśli Twoje dziecko wyruszałoby dziś w długą wędrówkę, gdziekolwiek by szło, prawdopodobnie uznałbyś, iż przydatne okażą się wygodne buty, mapa, kompas oraz pożywny prowiant. Nie wiedziałbyś, czy dzięki temu dojdzie do celu, ani jaką drogą pójdzie. Ale miałbyś pewność, iż zaopatrzyłeś je w to, co niezbędne, żeby przebyło trasę.

Wszystkie podróże mają swoje ukryte przeznaczenia,
których podróżny nie jest świadom.
Martin Buber

Mindfulness (uważność) jest narzędziem na całe życie, które będzie przydatne, jakikolwiek Twoje dziecko
wybierze kierunek. Umiejętność koncentracji, znajomość swoich potrzeb, zrozumienie własnego wewnętrznego świata i wewnętrznego świata innych ludzi, odnajdowanie wewnętrznego spokoju mimo niepokojących myśli i zdarzeń oraz życzliwość wobec siebie i innych pozwolą Twojemu dziecku bardziej świadomie wybierać i iść swoją drogą.

Ta praktyka dosłownie zmienia twój mózg!

Mindfulness jako umiejętność

Jest coraz więcej dowodów na to, iż uważność poprawia jakość uczenia się. jeżeli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna, to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa. Jest rzeczą pierwszej wagi, by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalną dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym – dzieci są przecież przyszłością świata.
Jon Kabat-Zinn

Uważność jest nie tylko narzędziem, ale również umiejętnością i tak jak każda umiejętność wymaga regularnego treningu. Czasem mówi się o „mięśniu uważności”, który należy ćwiczyć, aby był w pełni sprawny. Aby wyszkolić umysł, uczniowie uważności zaczynają od skupienia uwagi na jednym obiekcie, najczęściej odczuwaniu oddechu. Naturalnie umysł będzie wędrował, rozpraszając się myślami, dźwiękami, emocjami itp. Praktyka polega na zauważaniu rozproszenia umysłu i ciągłym skupianiu uwagi, aby powrócić do chwili obecnej.

Im więcej zauważysz, tym lepiej. Zauważanie to zasadniczo mentalny trening siłowy. Ta praktyka dosłownie
zmienia twój mózg. Naukowym określeniem na to jest neuroplastyczność. W miarę starzenia się osoby, które
praktykują uważność przez średnio 20 lat, mają lepiej zachowane mózgi niż niepraktykujący- tzn. wykryto w ich mózgach większą objętość istoty szarej.

Codzienne wykonywanie formalnej praktyki uważności jest jak karmienie się każdego dnia.

Jest to tak bardzo ważne.

Jon Kabat-Zinn

Szósty zmysł- powinni tego uczyć w szkole!

Wiele osób, które zaczynają praktykować uważność w wieku dorosłym, zadaje 2 pytania:
– „Dlaczego nie zacząłem tego robić wcześniej?”
– „Dlaczego nie uczymy tego dzieci?”

Mindful Schools we współpracy z Uniwersytetem Kalifornijskim w Davis, przeprowadziła w 2012 roku badania, którymi objęto 937 dzieci z trzech– najbardziej zagrożonych przestępczością – szkół w Oakland (Kalifornia).

Wyniki badań pokazały, że:
80% dzieci łatwiej uspokajało się w zdenerwowaniu
58% dzieci lepiej się koncentrowało na zajęciach
40% dzieci unikało kłótni i bójek oraz wykazywało zwiększony poziom
życzliwości
34% dzieci zaczęło otrzymywać wyższe oceny
86% dzieci przyznało, iż więcej dzieci powinno mieć dostęp do treningu
uważności

Bardzo często jesteśmy wspierani przez emocjonalne sygnały z naszego ciała, których nie powinniśmy
lekceważyć. To właśnie intuicja. (…) ten szósty zmysł. Moim zdaniem umiejętności odczytywania sygnałów
z ciała powinno się uczyć w szkole. Podobnie jak refleksji i analizy tego, co się nam przydarza.
Antonio Damasio- profesor neuronauki, psychologii i filozofii

Dwa rodzaje mądrości

Są dwa rodzaje mądrości: ta zdobyta,
jak dziecko w szkole zapamiętuje fakty i pojęcia z książek
oraz z tego, co mówi nauczyciel.
Gromadzi informacje z nauk tradycyjnych jak i nowych.
Tą mądrością zdobywa się pozycję w świecie.
Dzięki niej zostajesz zaszeregowany przed lub za innymi
w zależności do umiejętności przechowywania informacji.
Z tą mądrością idziesz przez życie, wkraczając
w nowe dziedziny wiedzy albo je opuszczając,
nieustannie gromadząc więcej zapisów na tablicach pamięci.
Jest także inna tablica, już zapisana i ukryta w twoim wnętrzu.
Źródło wzbierające w studzience.
Świeżość w środku piersi. Ta inna mądrość
nie pokrywa się pleśnią, nie ma stagnacji. Jest płynna
i nie przepływa z zewnątrz do wewnątrz przez hydraulikę nauki.
Ta druga mądrość jest zdrojem wytryskującym z wnętrza
i rozlewającym się na zewnątrz.
Rumi

Integracja podstawą zdrowia

Integracja może być między nami i może również być w nas, na przykład wtedy, gdy łączymy zróżnicowaną prawą i lewą stronę mózgu (…) lub integracja górnego i dolnego obszaru układu nerwowego, gdy stajemy się świadomi ciała. Pod wieloma względami integracja może być postrzegana jako mechanizm harmonii, dobrostanu i zdrowia. (…)

Ostatnie badania B. Fredrickson i współpracowników pokazują, iż przeżywanie zintegrowanego życia nie tylko wiąże się z dobrym samopoczuciem, ale też ze zmianami w sposobie regulowania ekspresji naszego genu w celu zwalczania chorób zagrażających życiu, takich jak rak i cukrzyca. (…) Integracja jest podstawą dobrego samopoczucia, choćby na poziomie naszych funkcji komórkowych.
Dr Daniel J. Siegel

Zapytaj o najbliższy trening

Kontakt
Idź do oryginalnego materiału