„Czysta” reklama wciąż ryzykowna

termedia.pl 7 godzin temu
Zdjęcie: 123RF


W nowym Kodeksie etyki lekarskiej wprowadzono istotne zmiany związane z zasadami informowania o działalności lekarza, które miały na celu m.in. pozwolenie medykom na działalność w mediach społecznościowych. Niektórzy odczytali to jednak zbyt liberalnie – i uznali, iż dozwolone jest reklamowanie usług medycznych.



O tym, w jaki sposób lekarz może informować o swojej praktyce zawodowej, mówi nowy art. 71 Kodeksu etyki lekarskiej (KEL), który obowiązuje od 1 stycznia br.

Wskazano w nim, iż choć generalnie medyk tworzy swoją zawodową opinię na podstawie wyników własnej pracy, to jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, iż będzie ona zgodna z zasadami etyki lekarskiej. Pod pojęciem informacji kryje się natomiast „każda forma przekazu mająca na celu upowszechnianie wizerunku lekarza lub usług związanych z wykonywaniem zawodu lekarza”. Medyk jest odpowiedzialny także za tego rodzaju przekaz udostępniony niekoniecznie osobiście, bo także przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz – pisze portal Prawo.pl.

Jak przypomina Naczelna Izba Lekarska, która publikuje komentarze do nowych przepisów KEL, art. 63 sprzed ostatniej nowelizacji wskazywał, iż lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie na podstawie wyników swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione, a lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Zakaz reklam aptek sprzeczny z prawem UETSUE uzględnił skargę dotyczącą obowiązującego w Polsce zakazu reklamowania aptek i punktów aptecznych. Zgodnie z wydanym 19 czerwca przez Trybunał Sprawiedliwości UE orzeczeniem zakaz ten jest sprzeczny z prawem unijnym. – Polska powinna teraz niezwłocznie dostosować swoje przepisy do wyroku – zaznaczył TSUE.
Idź do oryginalnego materiału