Czy Polacy jedzą jabłka? Są przecież zdrowe

zdrowie-polakow.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: Czy Polacy jedzą jabłka? Są przecież zdrowe


Tendencja spadkowa w spożyciu jabłek w Polsce może wynikać z obecności na rynku krajowym coraz większej liczby innych owoców, w tym owoców egzotycznych. Nie znaczy to jednak, iż Polacy przestają jeść jabłka. Z badań wynika bowiem, iż przez cały czas należą one do najczęściej kupowanych owoców w Polsce. Ich udział w strukturze spożycia wynosi około 1/4 – informuje Karolina Kamińska, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

Polska jest w tej chwili największym producentem jabłek w Unii Europejskiej, a czwartym na świecie[1]. Popyt na polskie owoce jest duży i zdobywają one coraz to nowe rynki, co nie powinno nikogo dziwić. w okresie 2022 eksport jabłek utrzymywał się na poziomie około 1,2 miliona ton. Podczas gdy ich produkcja, jak wynika z danych GUS, w 2022 roku wyniosła 4,2 miliona ton[2].

Postaw na polskie owoce

Europejski program GOOD MOVE jest skierowany do osób w przedziale wiekowym od 18 do 34 lat. Projekt promuje adekwatne praktyki żywieniowe zgodnie z Białą Księgą Komisji Europejskiej, strategią dotyczącą żywienia, nadwagi i otyłości w kontekście problemów zdrowotnych. Wpływ nawyków żywieniowych na przewlekłe choroby niezakaźne (NCD), jak cukrzyca, choroby serca, udary, nowotwory i otyłość, jest szeroko badana od przeszło kilkudziesięciu lat. Z kolei badania epidemiologiczne pokazały, iż odpowiednia dieta pomaga chronić przed niedożywieniem we wszystkich jego postaciach, a także chorobami niezakaźnymi i zwiększa długość życia. Istnieją związki przyczynowe między określonymi czynnikami dietetycznymi (np. niską zawartością owoców i warzyw w diecie) i chorobami niezakaźnymi (np. udar lub rak jelita grubego).

Choć często rozpatrywane osobno i niezależnie, nasze nawyki żywieniowe (i kontrola apetytu) oraz nawyki związane z ruchem i snem są w rzeczywistości bardzo ściśle ze sobą powiązane. Dziś jasne jest, iż przyjęcie zdrowszych nawyków ruchowych, w szczególności poprzez ograniczenie siedzącego trybu życia aktywuje wiele mechanizmów poznawczych i fizjologicznych, które ułatwią przyjęcie lepszej diety, lepiej dostosowanej do moich potrzeb i zdrowia – mówi David Thivel, doktor fizjologii wysiłku fizycznego i żywienia człowieka oraz nauk o zdrowiu, profesor na Uniwersytecie Clermont-Auvergne.

Zwiększona produkcja przetworzonej żywności, szybka urbanizacja i zmieniający się styl życia doprowadziły do zmiany sposobu żywienia oraz wzorców zachorowań na całym świecie oraz większej częstości występowania chorób niezakaźnych.

Głównym założeniem projektu GOOD MOVE jest propagowaniem zdrowego stylu życia wśród młodych. Nasze działania mają na celu pokazanie, jak dobre nawyki żywieniowe i ruchowe są w stanie odmienić codzienne funkcjonowanie. Ważnym elementem kampanii jest polskie jabłko – mówi Karolina Kamińska, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

Zgodnie z hasłem kampanii – Trzymaj formę – trzeba pamiętać, iż naprawdę tak kilka wystarczy, by być w dobrej kondycji fizycznej: na przykład warto zamienić windę na schody czy długie siedzenie przed telewizorem na przejażdżkę rowerową. Ważnym aspektem kampanii jest także dieta, a co za tym idzie – owoce i warzywa.

Dzięki swojemu składowi odżywczemu owoce i warzywa w znacznym stopniu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w polifenole, błonnik, witaminy i minerały, a także węglowodany, pomagają zoptymalizować regenerację, regulują metabolizm energetyczny, poprawiają zdrowie kości i zwiększają zdolność do wysiłku wytrzymałościowego. Regularne, codzienne ich spożywanie jest najlepszą odpowiedzią na nieuzasadnioną suplementację, która czasami może mieć szkodliwe skutki – podkreśla Mathieu Jouys, dietetyk Francuskiej Federacji Lekkoatletycznej. – Podsumowując, owoce i warzywa przyczyniają się do dobrego samopoczucia i pomagają poprawić wydolność fizyczną, umożliwiając „zostanie mistrzem samego siebie!” – wyjaśnia.

Wybierz jabłko na drugie śniadanie

Obok kampanii GOOD MOVE niezwykle istotną rolę odgrywa projekt „Jedno jabłko dziennie”Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych, którego celem jest zwiększenie spożycia krajowych jabłek, a także pokazanie ich jako elementu niezbędnego w codziennym życiu. Co za tym, idzie organizatorzy kampanii chcą stworzyć w społeczeństwie nawyk konsumpcji jabłek o określonej porze dnia.

Jak wynika z przeprowadzonych przez Kantar Polska badań, aż 52 proc. Polaków uważa, iż najlepszym momentem na spożycie jabłka jest przedział czasowy między 09:00 a 13:00. Zaś druga „pora na jabłko” przypada na podwieczorek, czyli od 15:00 do 17:00[3].

Ważnym momentem kampanii „Jedno jabłko dziennie” był event, który odbył się 15. września br. Była to próba ustanowienia rekordu w kategorii „Najwięcej osób jedzących jabłka jednocześnie”. Całe wydarzenie miało miejsce w Warszawie na błoniach PGE Stadionu Narodowego. Wszystko to w ramach Narodowego Dnia Sportu.

Ale to nie wszystko

Myśląc jabłka, warto wspomnieć również o akcji „Połowa Sukcesu – promocja spożycia owoców i warzyw oraz ich przetworów” sfinansowanej z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. W projekcie wzięło udział 25 branżowych organizacji. Wspólnie wypracowały one strategię promocji polskich warzyw i owoców. Główne działania dotyczyły edukacji konsumentów w zakresie jedzenia, m.in. jabłek. Ale propagowanie także tzw. patriotyzmu konsumenckiego. To wszystko miało mieć pozytywny wpływ na zwiększenie konsumpcji polskich owoców i warzyw. Organizatorzy kampanii, zainicjowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW), przygotowali dla chętnych cykl szkoleń, a także warsztatów.

Dzięki takim działaniom sadowników oraz osobom skupionym wokół tematu zdrowego odżywiania, jak GOOD MOVE czy 1 jabłko dziennie, można obserwować w ostatnich miesiącach wzrost zainteresowania jabłkami wśród Polaków. Czas ten jest przełomowy, gdyż zaczęto wreszcie zauważać wzrost konsumentów tych owoców od czasów pandemii. Mogły mieć na to wpływ, oprócz kampanii, także protesty sadowników namawiające do kupowania polskich jabłek – wyjaśnia Karolina Kamińska.

Kampanii promujących polskie jabłka jest jednak znacznie więcej, jak na przykład „Wybieram Polskie Jabłka”. To akcja realizowana w latach 2020-2021, ale przez cały czas aktywna na kanałach social media. Są to tylko kolejne przykłady na to, jak ogromną rolę odgrywa polskie jabłko.

Foto: pixabay.com

[1] Link – https://polskieradio24.pl/artykul/3252871,polska-jest-najwiekszym-producentem-jablek-w-ue-mamy-zarejestrowanych-ponad-70-odmian-jabloni
[2] Tamże.
[3] Link – https://1jablko.pl/347813-czy-da-sie-zwiekszyc-konsumpcje-jablek-w-polsce

Idź do oryginalnego materiału