- Tworzenie listy pomysłów. Nauczyciel może utworzyć listę różnych pomysłów, które są związane z jego pracą terapeutyczną. Do takich należą: nowe podejścia do terapii, różne techniki interwencji (m.in. biofeedback, techniki oddechowe), sposoby zaangażowania wychowanków/uczniów (np. znalezienie wspólnego języka, dostrojenie własnego zachowania do sposobu zachowania się dzieci). W ten sposób nauczyciel będzie miał zawsze do dyspozycji listę pomysłów, które może wykorzystać w trudnych sytuacjach.
- Eksplorowanie różnych perspektyw. Nauczyciel może zacząć rozważać problemy z różnych perspektyw, co pozwoli mu na zauważenie nowych rozwiązań i pomysłów. Na przykład, nauczyciel może spróbować spojrzeć na problem z punktu widzenia ucznia, innych terapeutów, innych specjalistów, jak również z punktu widzenia różnych kultur i społeczeństw.
- Praktyka brainstormingu z innymi terapeutami lub specjalistami, aby wymieniać pomysły na temat problemów, z którymi borykają się w swojej pracy. Ta praktyka pozwoli nauczycielowi uzyskać perspektywę innych ludzi, a także zbadać szerszy zakres pomysłów, które mogą okazać się przydatne w jego pracy.
- Poszukiwanie inspiracji w sztuce. Nauczyciel może szukać inspiracji w różnych formach sztuki, takich jak literatura, sztuka wizualna, teatr czy film. Ta praktyka pozwoli nauczycielowi na rozwijanie swojej wyobraźni, a także nauczy go stosować różne techniki artystyczne w swojej pracy terapeutycznej.
- Stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi. Nauczyciel może próbować zadawać pytania, które prowokują myślenie i poszukiwanie odpowiedzi. Na przykład, nauczyciel może zadać pytanie: „Jak można pomóc uczniowi, który nie reaguje na zastosowane konwencjonalne terapie?”. I zacząć poszukiwać różnych odpowiedzi na to pytanie.
- Eksperymentowanie z nowymi technikami. Nauczyciel może spróbować eksperymentować z nowymi technikami terapeutycznymi, które jeszcze nie zostały przetestowane lub opisane w literaturze. Ta praktyka pozwoli nauczycielowi na odkrywanie nowych sposobów pracy z wychowankami/uczniami, co może prowadzić do nowych odkryć i innowacyjnych rozwiązań.
- Praca w grupie. Nauczyciel może pracować w grupie terapeutów lub innych specjalistów, aby wymieniać pomysły i rozwijać swoją kreatywność.
- Rysowanie i malowanie. Wizualna sztuka, tak jak rysowanie lub malowanie, może pomóc w rozwijaniu kreatywności, ponieważ stymuluje umysł, by myśleć w bardziej niekonwencjonalny sposób.
- Gra w słowa. Gra w słowa może być świetnym sposobem na rozwijanie kreatywności i myślenie poza schematami. Na przykład można spróbować wymyślić nowe słowa lub łączyć słowa w niestandardowe sposoby.
- Wykorzystanie technologii. W dzisiejszych czasach istnieje wiele narzędzi cyfrowych, które można wykorzystać do rozwijania kreatywności. Na przykład można spróbować tworzyć wideo, animacje graficzne dzięki systemu lub aplikacji.
Rozwijanie kreatywności to proces, który wymaga czasu i wysiłku. Dlatego warto regularnie poświęcać czas na ćwiczenia kreatywności, aby móc stale rozwijać swoje umiejętności.
Autor: Agnieszka Pelc – Czytelniczka Portalu