Temat: Ćwiczenia usprawniające mechanizmy planowania motorycznego.
Czas zajęć:
45 minut
Rodzaj zajęć:
terapia integracji sensorycznej
Cele ogólne:
- kształtowanie praksji – ruchów docelowych
- stymulacja systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego
- usprawnianie dużej i małej motoryki
Cele operacyjne – uczeń:
- potrafi planować ruch
- wzmacnia siłę mięśni
- wzmacnia napięcie posturalne
- przyjmuje prawidłową postawę ciała podczas ćwiczenia
- wzmacnia siłę rąk
- doskonali jakość chwytu
- rozpoznaje materiały dzięki dotyku
- sprawnie wykonuje zadanie
- biega na krótkich dystansach
- skacze z odbicia
- ćwiczy dbałość wykonywanego ruchu
Metody pracy:
- metoda integracji sensorycznej
- metoda terapii ręki
Formy pracy:
- indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- deska równoważna
- wędka z rybkami
- dyski sensoryczne
- chusta
- drabinka treningowa
- guma sensoryczna
- deskorolka terapeutyczna
- pachołki
- karty posturalne „Terapia ręki od A do Z. Zrób jak ja” Jacek Szmalec
- hula – hop
- klocki przestrzenne rurki
- komputer
- muzyka relaksacyjna
- prezentacja z ćwiczeniem jogi
Sposoby dokonania podsumowania lekcji oraz sprawdzenie stopnia realizacji celów:
Obserwacja czynności wykonywania ćwiczeń.
Planowany przebieg zajęć:
- Łagodne kołysanie na boki w siadzie na desce równoważnej z równoczesnym „łowieniem rybek na wędkę”.
- Chodzenie po powierzchniach o różnych strukturach.
- Dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez udziału wzroku.
- Bieg po drabince treningowej.
- Skoki w seriach.
- Przeciąganie gumy sensorycznej.
- Jazda na brzuchu na deskorolce slalomem.
- Przyjmowanie pozycji wyjściowej do ćwiczeń na podstawie kart posturalnych.
- Wprawianie w ruch wirowy koła hula-hop.
- Odtwarzanie elementu przestrzennego konstruowanego z klocków rurek.
- Wykonywanie pozycji jogi „odpoczynku” podczas słuchania muzyki relaksacyjnej.
Autor: Julia Kuczyńska – Czytelniczka Portalu