
Temat: Ćwiczenia usprawniające mechanizmy planowania motorycznego.
Czas zajęć:
45 minut
Rodzaj zajęć:
terapia integracji sensorycznej
Cele ogólne:
- kształtowanie praksji – ruchów docelowych
 - stymulacja systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego
 - usprawnianie dużej i małej motoryki
 
Cele operacyjne – uczeń:
- potrafi planować ruch
 - wzmacnia siłę mięśni
 - wzmacnia napięcie posturalne
 - przyjmuje prawidłową postawę ciała podczas ćwiczenia
 - wzmacnia siłę rąk
 - doskonali jakość chwytu
 - rozpoznaje materiały dzięki dotyku
 - sprawnie wykonuje zadanie
 - biega na krótkich dystansach
 - skacze z odbicia
 - ćwiczy dbałość wykonywanego ruchu
 
Metody pracy:
- metoda integracji sensorycznej
 - metoda terapii ręki
 
Formy pracy:
- indywidualna
 
Pomoce dydaktyczne:
- deska równoważna
 - wędka z rybkami
 - dyski sensoryczne
 - chusta
 - drabinka treningowa
 - guma sensoryczna
 - deskorolka terapeutyczna
 - pachołki
 - karty posturalne „Terapia ręki od A do Z. Zrób jak ja” Jacek Szmalec
 - hula – hop
 - klocki przestrzenne rurki
 - komputer
 - muzyka relaksacyjna
 - prezentacja z ćwiczeniem jogi
 
Sposoby dokonania podsumowania lekcji oraz sprawdzenie stopnia realizacji celów:
Obserwacja czynności wykonywania ćwiczeń.
Planowany przebieg zajęć:
- Łagodne kołysanie na boki w siadzie na desce równoważnej z równoczesnym „łowieniem rybek na wędkę”.
 - Chodzenie po powierzchniach o różnych strukturach.
 - Dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez udziału wzroku.
 - Bieg po drabince treningowej.
 - Skoki w seriach.
 - Przeciąganie gumy sensorycznej.
 - Jazda na brzuchu na deskorolce slalomem.
 - Przyjmowanie pozycji wyjściowej do ćwiczeń na podstawie kart posturalnych.
 - Wprawianie w ruch wirowy koła hula-hop.
 - Odtwarzanie elementu przestrzennego konstruowanego z klocków rurek.
 - Wykonywanie pozycji jogi „odpoczynku” podczas słuchania muzyki relaksacyjnej.
 
Autor: Julia Kuczyńska – Czytelniczka Portalu













