Ćwiczenia i zabawy z plastikowymi nakrętkami w pracy rewalidacyjnej

pedagogika-specjalna.edu.pl 2 lat temu

Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych niejednokrotnie wymaga od nauczycieli niemałej kreatywności. Gdy zaczyna nam jej brakować, inspiracji możemy poszukać w najbliższym otoczeniu. Dziś przedstawiamy Państwu kilka pomysłów na zabawy z plastikowymi nakrętkami.

  • Tworzymy zbiory

Jedna z najprostszych aktywności rozwijających procesy poznawcze: dowolną ilość nakrętek dzielimy na grupy w zależności od koloru lub wielkości.

  • Układamy sekwencje

Kolejnym sposobem na rozwijanie procesów poznawczych jest ćwiczenie sekwencji: układamy obok siebie nakrętki w określonej kolejności, np. niebieska, żółta, czerwona, czerwona – dziecko odczytuje zasadę i kontynuuje rozpoczętą przez nas sekwencję.

  • Łączenie cech

Do tego ćwiczenia potrzebujemy planszy wykonanej np. na tekturce lub kartonie oraz nakrętek w różnych kolorach – kilka sztuk w tym samym kolorze. Na nakrętkach rysujemy flamastrem dowolne wzory, np. kreski, kropki, paski, spiralę. Ten sam wzór powielamy tyle razy, iloma kolorami nakrętek dysponujemy – każdy wzór pojawia się na nakrętce w każdym kolorze. Na planszy przygotowujemy tabelę składającą się np. z ośmiu kolumn i ośmiu wierszy (ilość elementów możemy modyfikować w zależności od możliwości dziecka). W polach pierwszej kolumny z lewej strony malujemy kwadraty w takich samych kolorach, jakie mamy nakrętki, a w górnym wierszu rysujemy te same wzory, które umieściliśmy na nakrętkach. Zadaniem dziecka jest umieszczenie nakrętek w odpowiednich miejscach poprzez połączenie cechy koloru i wzoru – np. pomarańczową nakrętkę w kropki umieszcza w miejscu zetknięcia się wiersza oznaczonego kolorem pomarańczowym i kolumny oznaczonej kropkami.

  • Odtwarzamy układy

To ćwiczenie sprawdzi się w rozwijaniu percepcji wzrokowej. Układamy obok siebie kilka nakrętek, dziecko pod spodem układa taki sam wzór. W trudniejszej wersji ćwiczenia układamy nakrętki w innej płaszczyźnie niż w szeregu, np. w szachownicy.

  • Ćwiczenia pamięci i uwagi

Na stole lub podłodze układamy w dowolny sposób kilka nakrętek, dziecko przygląda się im przez chwilę. Następnie prosimy dziecko o zamknięcie oczu, w tym czasie zabieramy jeden lub więcej elementów, zmieniamy ich ułożenie albo zastępujemy nakrętkę inną. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie zmiany lub braku.

  • Nakrętkowe wzory

Na kartce formatu A4 kreślimy dowolny wzór, np. spiralę, okrąg, trójkąt lub kwadrat. Dziecko układa nakrętki jedną obok drugiej, wypełniając cały wzór.

  • Paluszkowy twister

Na stole układamy nakrętki w różnych kolorach. Dziecko umieszcza palce na nakrętkach zgodnie z naszymi wskazówkami, np. kciuk na niebieską nakrętkę, palec wskazujący na czerwoną, a mały palec na zieloną.

  • Łowimy nakrętki

Do dużego, płaskiego naczynia wypełnionego wodą wrzucamy nakrętki, które wyławiamy dzięki chochli lub szczypiec kuchennych. Tę zabawę możemy przekształcić w łowienie rybek, montując do nakrętek np. dzięki masy mocującej spinacze, a następnie wyławiając je wędką wykonaną z magnesu przytwierdzonego do patyczka.

  • Nakrętki pełne emocji

Na nakrętkach rysujemy flamastrem buźki przedstawiające różne emocje. Tak przygotowane nakrętki wrzucamy np. do woreczka lub naczynia wypełnionego sypkim materiałem (ryżem, kaszą, ziarnami fasoli, makaronem). Dziecko losuje nakrętkę, odczytuje przedstawioną na niej emocję, może określić sytuacje, w których jej doświadcza.

  • Czytamy i liczymy

Nakrętki możemy wykorzystać w nauce czytania i liczenia. Na nakrętkach zapisujemy poznawane przez dziecko litery i cyfry, wrzucamy je do wiaderka lub pudełka wypełnionego atrakcyjnym dla dziecka materiałem – dziecko odszukuje nakrętki i odczytuje zapisane na nich symbole. dzięki nakrętek możemy układać krótkie wyrazy, np. podpisując obrazki lub zapisywać działania matematyczne.

Bibliografia:

Belta-Iwacz, 100 zabaw o dziecięcych emocjach, e-book

J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, wyd. Yoda – Jędrzej Cieszyński, Kraków 2011

Zabawy z plastikowymi nakrętkami opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Idź do oryginalnego materiału