Fundacja LiderON realizuje projekt „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”, którego głównym celem jest budowanie postaw akceptacji, empatii i integracji społecznej wśród dzieci i młodzieży. Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów szkół podstawowych oraz młodzieży szkół ponadpodstawowych i opiera się na bezpośrednim kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami oraz nowoczesnych narzędziach multimedialnych.
Poprzez rozmowę, wspólne doświadczenia i materiały edukacyjne uczestnicy projektu mają możliwość poznania codzienności osób z niepełnosprawnościami, zrozumienia wyzwań, z jakimi się mierzą, oraz skonfrontowania swoich dotychczasowych wyobrażeń i stereotypów z rzeczywistością. W ramach projektu powstało Multimedialne wsparcie edukacyjne – wiedza dostosowana do wieku, które obejmuje między innymi nagranie 12 filmików edukacyjnych.
Filmiki edukacyjne – trzy grupy wiekowe, jeden cel
Filmiki edukacyjne powstają z myślą o trzech głównych grupach odbiorców:
Dzieci w wieku przedszkolnym
Dla najmłodszych przygotowano krótkie, kolorowe filmy pełne animacji i prostych narracji. Ich forma umożliwia skupienie uwagi na krótkiej treści, a dynamiczne historie oraz interaktywne elementy sprawiają, iż nauka staje się atrakcyjna i angażująca. Filmiki nie tylko przekazują wiedzę, ale także rozwijają kreatywność i zdolności poznawcze dzieci.
Dzieci w wieku szkolnym
Dla uczniów szkół podstawowych powstają animowane filmiki edukacyjne wspierające komunikację i integrację. Treści przedstawiane są w formie czytelnych komunikatów, prostych przekazów i ciekawych historii, dostosowanych do wieku i możliwości poznawczych dzieci. Materiały te pomagają lepiej zrozumieć potrzeby rówieśników z niepełnosprawnościami oraz uczą empatii i współpracy.
Młodzież szkół ponadpodstawowych
Dla młodzieży przygotowano filmiki oparte na nowoczesnej narracji i języku bliskim nastolatkom. Skupiają się one na pokazywaniu podobieństw i elementów łączących wszystkich młodych ludzi – niezależnie od posiadanych dysfunkcji. Bezpośredni przekaz pomaga przełamywać stereotypy, bariery komunikacyjne oraz budować bardziej otwarte relacje rówieśnicze.
Kampania edukacyjna dla całego środowiska szkolnego
Projekt „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” to nie tylko działania skierowane do dzieci i młodzieży, ale również kampania wspierająca akceptację i zrozumienie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami wśród:
- rodziców dzieci z niepełnosprawnościami,
- rodziców dzieci pełnosprawnych,
- nauczycieli i całego środowiska dydaktycznego.
W ramach projektu został opracowany i wyemitowany cykl spotów edukacyjnych i informacyjnych, poruszających temat narzędzi wsparcia, komunikacji i integracji osób z niepełnosprawnościami w placówkach przedszkolnych, szkołach podstawowych oraz szkołach ponadpodstawowych – liceach, technikach i szkołach zawodowych.
Materiały wideo – obejrzyj i dowiedz się więcej
Filmiki edukacyjne realizowane w ramach projektu:










