Co to jest świadomość fonologiczna?

pedagogika-specjalna.edu.pl 4 dni temu

Świadomość fonologiczna to zdolność dostrzegania i manipulowania strukturą dźwiękową języka mówionego – od całych wyrazów, przez sylaby, aż po pojedyncze głoski (fonemy). Jest to najważniejszy element rozwoju językowego dziecka, a jej poziom ma ogromne znaczenie dla nauki czytania i pisania.

Świadomość fonologiczna obejmuje m.in.:

  • rozpoznawanie rymów i rytmu mowy,
  • umiejętność dzielenia słów na sylaby i głoski,
  • wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w słowie,
  • manipulowanie fonemami (np. zmiana jednej głoski w słowie).

Związek z dysleksją

Według Międzynarodowego Towarzystwa Dysleksji (2003), dysleksja to specyficzne zaburzenie językowe, charakteryzujące się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów, co często wynika z niewystarczających zdolności przetwarzania fonologicznego. To oznacza, iż dzieci z dysleksją mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i łączeniem dźwięków w słowa.

Jak diagnozować świadomość fonologiczną?

Diagnoza może obejmować różnorodne zadania, które oceniają zdolność dziecka do analizowania i manipulowania dźwiękami w słowach:

Typowe próby diagnostyczne:

  • Wskaż słowo, które nie pasuje (np. rak, mak, kot).
  • Rozpoznaj rym (czy „mama” rymuje się z „rama”?).
  • Zamień głoskę (np. „rak” → „mak”).
  • Synteza głosek (z głosek /s/-/o/-/k/ powiedz słowo: „sok”).
  • Analiza fonemowa (jakie głoski tworzą słowo „mak”?).
  • Podział i liczenie głosek („mama” – ile głosek?).

Jak kształtować świadomość fonologiczną?

Proces rozwijania tej umiejętności przebiega etapami:

I etap: rozwój fonologiczny

Ćwiczenia rozwijające słuch fonemowy i analityczne myślenie językowe:

  • Porównywanie głosek w różnych pozycjach słowa.
  • Wyodrębnianie głosek (początkowej, środkowej, końcowej).
  • Liczenie głosek w słowie.
  • Pomijanie lub zastępowanie głosek.
  • Tworzenie rymów i aliteracji.

II etap: skojarzenie głoska – litera

  • Nauka dekodowania: przekształcanie liter na głoski.
  • Automatyzacja czytania – skrócenie czasu rozpoznawania słów.

Dlaczego to takie ważne?

Brak rozwiniętej świadomości fonologicznej u dziecka może prowadzić do:

  • trudności w nauce czytania,
  • błędów w pisowni,
  • wolniejszego tempa uczenia się,
  • frustracji i obniżonej motywacji.

Dlatego tak istotna jest wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju tych umiejętności – najlepiej już w przedszkolu.

Bibliografia:

  • Kaja B. (red.) (2003). Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.
  • Zakrzewska B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa: WSiP.
  • Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wyd. „Żak”.

Autor: Katarzyna Gawrońska – Czytelniczka Portalu

Post Co to jest świadomość fonologiczna? pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału