Ekonomia (经济), Biznes (生意)
W listopadzie br. wzrosły ceny 13 ważnych towarów/produktów monitorowanych przez Państwowy Urząd Statystyczny (国家统计局), spadły ceny 35, a ceny 2 pozostały bez zmian. Chińscy statystycy monitorują ceny 50 produktów uszeregowanych w 9 kategoriach.
W grupie towarów, których ceny spadły w listopadzie, „liderami” są:
- węgiel (zwykły, mieszany, 4 500 kcal) – spadek o 12,7% m/m, średnia cena wyniosła 957,5 RMB/t (ok. 605,10 PLN/t).
- wieprzowina – spadek o 7,4%, cena średnia 22,5 RMB/kg (ok. 14,22 PLN/kg).
Źródło:
Energetyka (精力)
Chiny odniosły kolejny sukces w Katarze. Na marginesie trwających mistrzostw świata w piłce nożnej Chiny podpisały z Katarem umowę na dostawy skroplonego gazu (LNG). To umowa długookresowa, bo zawarto ją na okres 27 lat. To ewenement i bodaj najdłuższa umowa w historii dostaw tego surowca w skali świata. Wartość kontraktu według informacji prasowych to ponad 60 mld EUR (ok. 280,48 mld PLN).
Począwszy od 2026 roku Katar będzie dostarczał rocznie 4 mln ton LNG reprezentującej Chiny firmie China Petroleum & Chemical Corporation (中国石油化工股份有限公司). ChRl już w zeszłym roku stały się największym na świecie importerem gazu LNG, wyprzedzając w tym względzie Japonię.
Katar posiada trzecie na świecie, po Rosji i Iranie, rezerwy gazu LNG.
Według zawartej umowy rozliczenie tego kontaktu następować będzie w najpierw w dolarach amerykańskich, by przechodzić stopniowo w rozliczenie w chińskim juanie RMB.
Źródło:
Motoryzacja (汽车)
Po raz pierwszy w swej historii firma BYD Motor Co., Ltd. (比亞迪股份有限公司) stała się liderem sprzedaży samochodów w Chinach. W listopadzie br. spółka z Shenzhen wyprzedziła pod tym względem dotychczasowego, od dekad niepokonanego lidera, niemieckiego Volkswagena. BYD, spółka założona w 2003 roku, w minionym miesiącu sprzedała 152 863 aut. To wzrost o 83% r/r.
Źródło:
Transport (交通运输)
Mija rok od uruchomienia linii kolejowej z Kunming w Chinach do stolicy Laosu – Wientian. Jak wskazują dane China National Railway Group Co., Ltd. (中国国家铁路集团有限公司) w okresie tym przewieziono na tej linii 8,5 mln pasażerów oraz 11,2 mln ton towarów.
Źródło:
1 grudnia pobito rekord liczby przesyłek dostarczonych w całych Chinach. Od początku roku do adresatów na terenie ChRL trafiło ponad 100 mld paczek i listów.
Źródło:
W listopadzie rozpoczęto budowę czterech nowych linii szybkiej kolei (High Speed Rail / HSR), które połączą ważne ośrodki przemysłowe Chin. W sumie w ramach tylko tych 4 projektów w ciągu ok. 5 lat powstanie 1631 km nowych linii. Zgodnie z założeniami pociągi poruszać będą się na tych liniach z prędkością do 350 kilometrów na godzinę.
Źródło:
Zdrowie (健康)
Wydaje się, iż protesty społeczne przeciw restrykcjom Covid-19, jakie miały miejsce przed ponad tygodniem w 16 większych miastach, zostały wysłuchane. Miasta, jedno po drugim, zaczynają łagodzić środki walki z epidemią, choć ilość wykrywanych infekcji utrzymuje się na poziomie zbliżonym do rekordowego (30 tyś.). Władze poszczególnych miast rozluźniają obostrzenia i wprowadzają w życie wytyczne „optymalizacji” przeciwdziałania epidemii, ogłoszone pod koniec listopada przez centralne organy zdrowia i instytucje epidemiologiczne.
Zgodnie z tymi wytycznymi obszary “wysokiego ryzyka” powinny obejmować tylko pojedyncze budynki, masowe testy nie powinny być arbitralnie rozszerzane na obszary poza te „wysokiego ryzyka”, a osobom uznanym za “bliskie kontakty” zakażonych należy w miarę możliwości pozwalać na kwarantannę w domach, a nie kierować do szpitali tymczasowych, czy specjalnie dla tego celu stworzonych izolatoriów. Znoszone są zakazy wychodzenia z osiedli, na których odnotowano przypadki zakażeń (objawowych, bezobjawowych). Ujemny wynik testu (zielony QR kod na telefonie) nie jest już wymagany jako przepustka do miejsc publicznych, komunikacji miejskiej (metra, autobusów). Zmniejszana zostaje ilość obowiązkowych testów PCR na osiedlach.
W pierwszej kolejności takie działania podjęły miasta takie jak:
- ChongQing 重庆,
- GuangZhou 广州,
- ShenZhen 深圳,
- Pekin/BeiJing 北京,
- ChongQing 重庆,
- TianJin 天津,
- NanChang 南昌,
- HarBin 哈尔滨,
- KunMing 昆明
- i wiele innych idących tą samą drogą.
Jednak zarówno chińscy, jak i zagraniczni eksperci ostrzegają, iż całkowita rezygnacja z polityki „zero covid” mogłaby doprowadzić do choćby 200 mln zakażeń i ponad 2 mln zgonów. Władze podkreślają, iż dominujący w tej chwili wariant koronawirusa, czyli omikron, jest bardziej zaraźliwy, choć zarazem mniej groźny dla życia niż pierwotna odmiana patogenu. Szczepionki chińskie i zagraniczne produkowane w Chinach są szeroko dostępne, a kraj zdobył duże doświadczenie w walce z epidemią.
Czy to oznacza odejście od polityki „zero Covid”? Nie, to wskazuje raczej na drobną zmianę, usprawnienie tych dotychczasowych zasad oraz obniżenia kosztów ich stosowania, które coraz bardziej odczuwają lokalne budżety. Cel jest jeden- zero Covid. Stad np. w ShangHaiu wciąż obowiązuje zasada testów PCR (24, 40 lub max 72 godz. ważny) wejścia do galerii handlowych, na zakupy, do restauracji, baru, do biura czy innych placówek usługowych. Czyli jeżeli nie wyjdę z domu to nie potrzebuję testów PCR, ale każde wyjście to inna historia i już testy obowiązują. No i wszędzie obowiązują maseczki. To poluźnienie jest wiec minimalne. No, oprócz komunikacji miejskiej i parków. Także póki co przez cały czas biznesmeni czy turyści nie mogą swobodnie przylatywać tutaj. Droga do normalności jeszcze daleka.
Źródło:
- https://www.jiemian.com/article/8505124.html
- https://www.chinanews.com.cn/gn/2022/12-03/9907835.shtml
- https://news.sina.com.cn/c/2022-12-04/doc-imqqsmrp8490573.shtml
- https://mp.weixin.qq.com/s/10B6vfRibfSjnj2avB73DA
- https://www.zaobao.com/news/china/story20221204-1340018
- https://news.xinmin.cn/2022/12/05/32276938.html
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie – www.chiny24.com