Ceny leków: pacjenci z mniejszych gmin muszą zapłacić więcej. Raport ujawnia różnice cen

300gospodarka.pl 2 godzin temu

Ceny leków w Polsce znacząco różnią się w zależności od lokalizacji i rodzaju apteki. Z raportu Forum Konsumentów wynika, iż pacjenci w małych miastach i na wsiach płacą za leki choćby o 30 proc. więcej niż mieszkańcy dużych miast. W niektórych gminach różnice sięgają choćby 120 proc. Najwięcej kosztują leki w aptekach będących jedynymi placówkami w okolicy.
– Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z ich dostępnością. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi – tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – mówi dr Tomasz Sińczak, prezes Forum Konsumentów.

Leki droższe poza dużymi miastami


Badanie przeprowadzone na zlecenie Forum Konsumentów pokazuje, iż apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny niż indywidualne. Średnia wartość koszyka zakupowego była tam o 23,83 zł niższa, a w porównaniu z aptekami internetowymi – różnica, jeżeli chodzi o ceny leków, sięgała aż 31 proc. Na niekorzyść pacjentów zadziałał lokalny monopol – w gminach podwarszawskich, gdzie działa tylko jedna apteka, ceny były średnio o 31 proc. wyższe niż w stolicy.


Największą różnicę cenową odnotowano dla popularnego leku Zyrtec UCB – aż 57 proc. drożej w najdroższej aptece niż w najtańszej. Problemem okazała się też dostępność leków – w jednej z aptek indywidualnych w Olsztynie nie było żadnego z badanych preparatów.

Sieciowe apteki z lepszą obsługą i szerszą ofertą


Raport wskazuje, iż apteki sieciowe nie tylko oferują niższe ceny, ale także wyższy standard obsługi. We wszystkich badanych placówkach sieciowych obecni byli magistrowie farmacji, podczas gdy w aptekach indywidualnych – tylko w 66 proc. przypadków. Pracownicy sieciowych aptek częściej posiadali też identyfikatory (62 proc. wobec 34 proc. w indywidualnych) i częściej oferowali dodatkowe usługi, takie jak wystawianie recept farmaceutycznych czy przygotowywanie leków recepturowych.


– Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, iż apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – mówi dr Tomasz Sińczak.

Dostępność usług farmaceutycznych wciąż ograniczona


Tylko 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty farmaceutycznej, a 18 proc. – przygotowanie leku recepturowego. W obu przypadkach częściej takie usługi świadczyły apteki sieciowe. Z kolei dostępność popularnych leków okazała się wciąż problemem, szczególnie w mniejszych miejscowościach.


– Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta – przychodzi do apteki nie tylko po to, by kupić lek, ale także uzyskać poradę i pomoc. Dlatego różnice w jakości obsługi czy dostępności usług farmaceutycznych mają bezpośredni wpływ na zdrowie Polaków – dodaje prezes Forum Konsumentów.


Organizacja zapowiada przekazanie wyników badania do instytucji odpowiedzialnych za nadzór nad rynkiem farmaceutycznym. Celem ma być poprawa dostępności leków, wyrównanie cen i wzmocnienie roli opieki farmaceutycznej w Polsce.




Polecamy także:



  • Import równoległy leków to miliardowe oszczędności. Potrzebne uproszczenie przepisów

  • Polacy chcą korzystać z pomocy psychologicznej, ale nie mają na to pieniędzy

  • Dług alimentacyjny wynosi już 17 mld zł. Wzrósł o 66 proc. od 2021 roku

Idź do oryginalnego materiału