W strukturze porad podstawową część stanowiły te udzielone w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (54,1 proc.), 36,2 proc. dotyczyło specjalistycznej opieki zdrowotnej, a 9,7 proc. porad udzielili lekarze dentyści. Udzielone w miastach stanowiły 85,3 proc. wszystkich porad ambulatoryjnych, z czego 49 proc. dotyczyło POZ, 41,2 proc. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, a 9,8 proc. porad w miastach stanowiły porady udzielone przez lekarzy dentystów.
Struktura porad udzielonych w placówkach usytuowanych na obszarach wiejskich nieco się różniła: 84 proc. dotyczyło POZ, 6,9 proc. AOS, a 9,1 proc. porad stomatologicznych.
Ogółem w ciągu 2021 r., w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej udzielono ponad 320 mln porad (o ponad 33 mln więcej niż w roku poprzednim, w którym panował stan epidemii COVID-19 wywoływany przez koronawirus SARS-CoV-2 i odczuwalne były restrykcje z nim związane).
Spośród porad lekarskich 5171,3 mln stanowiły porady udzielone w podstawowej opiece zdrowotnej (wzrost o 9,7 proc. w stosunku do 2020 r.), a 114,6 mln porady w opiece specjalistycznej (wzrost o 14,1 proc. w skali roku). Liczba porad stomatologicznych wyniosła 30,7 mln (wzrost o 16,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim).
Porady udzielone w przychodniach stanowiły 97,5 proc. wszystkich porad ambulatoryjnych. Należy wspomnieć, iż w 2020 r. nastąpił spadek liczby porad udzielonych w przychodniach o 12,6 proc. i był on pierwszym na przestrzeni ostatnich 10 lat. W 2021 roku sytuacja się ustabilizowała, porad w przychodniach było o 12 proc. więcej. Wzrost odnotowano zarówno w miastach – o 12,6 proc., jak i na wsi – o 8,8 proc.
W związku z wystąpieniem stanu epidemii COVID-19 w 2020 r. przyspieszono upowszechnienie niektórych trendów zapoczątkowanych kilka lat wcześniej, których rozwój przed wydarzeniami z 2020 roku nie był tak dynamiczny.
W 2021 r., podobnie jak w roku 2020, wiele osób skorzystało z teleporady, szczególnie w ramach podstawowej opieki zdrowotnej u lekarza rodzinnego. Takie rozwiązanie stało się popularne, zwłaszcza w przypadku leczenia drobnych dolegliwości, które nie wymagają badania fizykalnego pacjenta. W 2021 r. w formie teleporad zrealizowano 48,6 mln porad lekarskich w podstawowej opiece zdrowotnej (w 2020 r. 56,8 mln), co stanowiło 28,4 proc. wszystkich porad POZ (w 2020 r. 36,4 proc.).
W opiece specjalistycznej teleporady stanowiły 14,6 mln, tj. 12,7 proc. specjalistycznych. Spośród porad stomatologicznych w formie teleporady świadczonych było 71,4 tys. (0,2 proc.). Najwyższy wskaźnik teleporad w odniesieniu do wszystkich porad ambulatoryjnych zaobserwowano w województwach: mazowieckim – 23,5 proc. i śląskim – 22,6 proc., natomiast najniższy odnotowano w województwie lubuskim – 14,6 proc. W czasie epidemii porady zdalne okazały się jednym z najlepszych rozwiązań chroniących zarówno pacjenta, jak i lekarza. Teleporada jest w tej chwili traktowana na równi z osobistą wizytą pacjenta w gabinecie, stała się również świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy mieszkają w miejscach, gdzie nie ma blisko przychodni czy szpitala.
Opracowanie: INK