Analiza finansowa – dlaczego warto przeprowadzić ją w swojej firmie?

czestochowskie24.pl 1 tydzień temu

[Materiał partnera] Jednym z aspektów rozwoju firmy jest większa złożoność oraz skomplikowanie jej struktury finansów. Oznacza to, iż każde rozwijające się przedsiębiorstwo, prędzej czy później będzie musiało stanąć przed koniecznością dokonania analizy finansowej. Kompleksowy proces badania pozwala na ocenę danych finansowych firmy, w celu zrozumienia między innymi jej umiejętności generowania zysków oraz zachowania płynności finansowej. Ujmując krótko: analiza finansowa firmy sprawdza, czy przedsiębiorstwo przynosi zysk czy straty, a także jak bardzo opłacalne są podejmowane inwestycje. w tej chwili wyróżnia się kilka rodzajów analiz finansowych. Poznaj je wszystkie i dowiedz się, jak często przeprowadzać je w swojej firmie!

Główne rodzaje analizy finansowej oraz sposoby interpretacji wyników

Analiza finansowa może okazać się procesem złożonym oraz skomplikowanym. Między innymi z tego powodu dzieli się ją na kilka rodzajów.

Analiza wstępna sprawozdań finansowych (ex ante) – przeprowadzana przed podjęciem przez firmę działań, dostarcza podstawowych informacji niezbędnych do dalszych etapów. Ten rodzaj analizy obejmuje sprawdzenie bieżących sprawozdań, jak bilans czy rachunek zysków oraz strat. Do analizy wstępnej dodatkowo zaliczamy analizę pionową oraz poziomą. Pierwsza, funkcjonująca także pod nazwą analizy struktury, sprawdza udział poszczególnych składników sprawozdania w bilansie, w tym również udział przychodów oraz kosztów w rachunku zyski/straty. Druga analiza, zwana analizą dynamiki, przedstawia porównanie następujących danych w różnych odstępach czasu. To dzięki niej możliwe jest znalezienie tendencji wzrostowych oraz spadkowych, a także sprawdzenie, jak firma rozwijała się na przestrzeni lat.

Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych (bieżąca/operatywna) – mająca na celu ustalenie konkretnych relacji pomiędzy wskaźnikami ze sprawozdania finansowego. Pod uwagę brane są tu wskaźniki: rentowności, zadłużenia, płynności finansowej, a także rotacji należności.

Następcza analiza sprawozdań finansowych (ex post) – wykonywana w celu oceny rezultatów działań, jakich firma podejmowała się w przeszłości. Pozyskane dane mają pomóc w planowaniu kolejnych przedsięwzięć w firmie.

Po wykonaniu każdej z analiz, otrzymuje się wyniki informujące o stanie finansów firmy. Zdarza się, iż są nimi liczby bezwzględne (konkretne kwoty) lub liczby względne (ilorazy wskaźników bezwzględnych). W trakcie analizy pod uwagę można brać wskaźniki syntetyczne bądź cząstkowe, jednak należy przy tym mieć świadomość, iż same w sobie nie dają żadnych konkretnych informacji. W interpretacji wyników istotny jest bowiem punkt odniesienia. Może nim być zestaw wyników z dawnych analiz, wskaźniki konkurencji czy zakładane wartości wskaźników. Wybór punktu odniesienia jest wysoce indywidualny i zależy od przedsiębiorcy.

Jak często wykonywać analizy finansowe?

Częstotliwość przeprowadzania analiz finansowych w firmie uzależniona jest od specyfiki przedsiębiorstwa. W sytuacji, gdy firma działa na naprawdę dynamicznym rynku, a także posiada niezbędny budżet na wykonywanie częstych analiz, choćby cotygodniowa analiza może okazać się pomocna. Innym wystarczy analiza miesięczna, kwartalna lub roczna. Niezależnie od częstotliwości, chcąc przeprowadzić analizę finansową w firmie, warto zwrócić się do doświadczonych osób. Analizy finansowe przeprowadzają między innymi biura rachunkowe, takie jak Calendaria. Skorzystanie z usług specjalistów, którzy mają za sobą niejedną analizę dla firmy, stanowi swoistą gwarancję, iż wyniki będą miarodajne, wolne od błędów. Osoby wykwalifikowane doskonale wiedzą, co robić i czego unikać, by dostarczyć swoim klientom wartościowe dane. Samodzielne wykonanie analizy jest możliwe, jednak w większości przypadków pozostaje nieskuteczne. Tymczasem dokładnie przeprowadzona analiza finansowa może pomóc firmie osiągać korzystne wyniki, wyprzedzając przy tym konkurencję.

Idź do oryginalnego materiału