Rząd Stanów Zjednoczonych nałożył grzywnę w wysokości 50 milionów dolarów na American Airlines. Powodem jest niewłaściwa obsługa pasażerów z niepełnosprawnościami oraz liczne przypadki nieodpowiedniego traktowania wózków inwalidzkich na przestrzeni pięciu lat. Departament Transportu przeprowadził dochodzenie. Ujawniono, iż w wyniku tych zaniedbań doszło do obrażeń kilku pasażerów, chociaż dokładna liczba przypadków nie została ujawniona.
Dochodzenie dotyczyło lat 2019–2023 i zostało częściowo zainicjowane przez skargi ze strony organizacji Paralyzed Veterans of America. Szczególną uwagę przykuł incydent na lotnisku w Miami, który miał miejsce w zeszłym roku. Pracownicy American Airlines niewłaściwie obsłużyli wózek inwalidzki, co doprowadziło do jego upadku na rampę bagażową. Zdarzenie zostało nagrane, co jeszcze bardziej nasiliło krytykę wobec linii lotniczej.
Czytaj więcej: Gruzin i Szwed kradli na gdańskim lotnisku
Sekretarz transportu USA, Pete Buttigieg, stanowczo skrytykował American Airlines, nazywając je jednym z największych winowajców w tej kwestii. Zaznaczył, iż problemy związane z obsługą pasażerów z niepełnosprawnościami nie są odosobnione i prowadzone są również dochodzenia wobec innych linii lotniczych. „Era tolerowania złego traktowania użytkowników wózków inwalidzkich na pokładach samolotów się skończyła” – powiedział Buttigieg, sygnalizując zaostrzenie stanowiska Departamentu Transportu w tej sprawie.
American Airlines broni się przed krytyką
W odpowiedzi na zarzuty, American Airlines podkreśliły, iż podjęły znaczne inwestycje. Mają one na celu poprawę obsługi wózków inwalidzkich oraz pasażerów z niepełnosprawnościami. Linia lotnicza oświadczyła, iż w bieżącym roku przeznaczyła ponad 175 milionów dolarów na szkolenia. Zmodernizowano też infrastrukturę i wyposażenie, co pozwoliło na obniżenie wskaźnika błędów o 20 proc. W ramach uznania tych wysiłków, przewoźnik otrzymał 25 milionów dolarów kredytu odjętego od nałożonej grzywny.
Między 2019 a 2023 rokiem American Airlines niewłaściwie obsłużyły ponad 10 tysięcy wózków inwalidzkich i skuterów mobilności. Jeszcze więcej przypadków zgłosiły Southwest Airlines, podczas gdy Spirit Airlines odnotowały najwyższy procent błędów w niektórych latach.
Carl Blake z Paralyzed Veterans of America pochwalił działania rządu, zaznaczając, iż pasażerowie z niepełnosprawnościami zasługują na podróżowanie w takim samym komforcie i bezpieczeństwie, jak wszyscy inni.
Przyszłość ochrony praw pasażerów z niepełnosprawnościami
Departament Transportu przygotowuje nowe przepisy, które mają jeszcze bardziej chronić pasażerów z niepełnosprawnościami. Nowe regulacje miałyby m.in. zakazywać uszkadzania lub opóźniania zwrotu wózków inwalidzkich. Ponadto mają zobowiązywać linie lotnicze do regularnych szkoleń dla pracowników zajmujących się obsługą urządzeń mobilności. Choć nie określono jeszcze terminu wprowadzenia nowych przepisów, naciski na poprawę obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami stale rosną.
mn