Rekrutacja w stomatologii – czy prowadzisz ją prawidłowo?
Rekrutacja w stomatologii – czy prowadzisz ją prawidłowo?
Spis treści
Każdy lekarz dentysta, który zarządza praktyką, zwłaszcza większą niż jednostanowiskowa, mierzy się z decyzjami o zatrudnieniu (bądź niezatrudnieniu) kandydata do pracy na stanowisku stomatologa, asystentki, higienistki czy recepcjonistki. Czy stosowany przez ciebie proces rekrutacji skutkuje wyborem dobrego kandydata? Brytyjski portal Dentistry.co.uk przekonuje, że nie musi on być trudny – pod warunkiem, że przeprowadzi się go dobrze.
Prawdopodobnie w każdym gabinecie stomatologicznym choć raz występowały trudności w rekrutacji personelu. Jeśli tak było także w twoim przypadku, warto zastanowić się, czy proces ten został poddany ocenie i kto nim zarządzał. Łatwo zrzucić winę na kandydatów, na kapryśny rynek pracy, ale problem bardzo często tkwi w samym procesie rekrutacji lub jego braku. Trzeba znaleźć sposób na skuteczną rekrutację, a kluczem jest odpowiednie podejście, właściwi ludzie oraz dobrze działający system wsparcia.
Od czego zacząć?
Na początek warto zastanowić się, co wyróżnia twoją praktykę spośród innych działających w okolicy? A w związku z tym, dlaczego kandydat miałby wybrać właśnie ciebie? Co oczywiste, dobre wynagrodzenie ma znaczenie – ale to nie wszystko. Liczy się wiele innych rzeczy, w tym doświadczenie, panująca atmosfera i relacje jakie są budowane z nowym pracownikiem – już od pierwszego kontaktu.
Zacznijmy od ogłoszenia o pracę. Kto je pisze i jak wygląda jego przygotowanie? Jeśli to tylko formalność do „odhaczenia”, to już na starcie jesteś na straconej pozycji. Ogłoszenie to twoja pierwsza szansa, by się wyróżnić i zainteresować potencjalnego pracownika. Jeśli będzie ono nijakie, sztampowe lub napisane na szybko – nie przyciągnie uwagi właściwych osób.
Pisz ogłoszenie tak, jakbyś sam szukał pracy. Niech będzie ono interesujące, pełne zaangażowania, niech odzwierciedla realne doświadczenia, jakie przyszły pracownik będzie miał w twojej praktyce. Następnie zastanów się: czy ty sam chciałbyś odpowiedzieć na taką ofertę?
A gdy ogłoszenie jest już zredagowane, kolejne pytanie brzmi: kto kontaktuje się z kandydatami i w jaki sposób? Zapomnij o suchych, oficjalnych e-mailach. Jeśli rekruter nie korzysta z telefonu, tracisz ogromną szansę na budowanie relacji. Rekruter powinien działać szybko i konkretnie. Bez niepotrzebnych opóźnień – chcesz najlepszych kandydatów, to działaj błyskawicznie.
Dlaczego kandydat miałby wybrać twoją ofertę?
Wyobraź sobie, że znalazłeś idealnego kandydata. Jest zainteresowany, ale… ma też inną ofertę od konkurencji. Co sprawi, że wybierze właśnie ciebie? Musisz pamiętać, że osoba, która rekrutuje w twoim imieniu (możesz to być ty sam) nie tylko „sprzedaje” ofertę pracy, ale też reprezentuje całą twoją praktykę. Powinien to być ktoś, kto potrafi zbudować relację, zna twój biznes, podziela twoje wartości i sprawi, że kandydat poczuje się związany z twoim gabinetem od pierwszej rozmowy. Nikt nie chce być przepytywany przez osobę, która ma kłopoty komunikacyjne. Znaczenie ma też charyzma: nie chodzi tylko o to, by być miłym – liczy się o prawdziwe zaangażowanie i pokazanie entuzjazmu, jaki podzielają pozostali członkowie zespołu.
A gdy kandydat dołączy do zespołu – nie odpuszczaj. Rekrutacja nie kończy się na podpisaniu umowy. Najlepsi pracownicy potrzebują czegoś więcej niż tylko dobrej pensji – potrzebują środowiska, w którym mogą liczyć na wsparcie oraz dalszy rozwój zawodowy. Jeśli tego nie zapewniasz – szybko odejdą.
Prawda jest taka, że możesz zaoferować najwyższe wynagrodzenie w branży, ale jeśli osoba prowadząca rekrutację nie rozumie potrzeb twojej praktyki lub nie potrafi nawiązać kontaktu – nie pozyskasz dobrego kandydata. Nie należy więc unikać pytania: czy osoby odpowiedzialne za rekrutację pasują do twojej praktyki? Czy podzielają twoje wartości? Czy potrafią ocenić charakter i zbudować trwałą relację? Jeśli nie – być może tracisz tych kandydatów, których najbardziej chciałbyś przyciągnąć.
Czas na zmiany w twoim procesie rekrutacji?
Jeżeli krytycznie oceniłeś swój dotychczasowy proces rekrutacji, zadaj sobie pytanie: czy jest on przygotowany tak, że daje dużą szansę na pozyskanie świetnego kandydata do pracy? Czy jesteś gotowy wprowadzić potrzebne zmiany, by przyciągnąć najlepszego specjalistę? Czy może nadal będziesz narzekać na „trudny rynek”?
Rekrutacja nie musi być udręką. Z odpowiednim nastawieniem i przyjmując właściwą strategią, możesz zbudować świetny zespół! Czasem warto zrobić krok do tyłu, przemyśleć dotychczasowe działania i zdecydować się na zmiany w procesie rekrutacji.
Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakceptuje plan leczenia i ile czasu zajmie przejście z nim przez ten proces – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.
Źródło: https://dentistry.co.uk/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Sieć klinik stomatologicznych enel-med stomatologia poszukuje do współpracy lekarzy dentystów, zapewniając m.in. pracę w nowoczesnych klinikach zlokalizowanych w największych miastach Polski. Co ważne, enel-med promuje dobre praktyki w obszarze rekru...
Zły stan zębów i dziąseł może przyczyniać się do powstawania chorób ogólnoustrojowych, a także ich cięższego przebiegu, powikłań czy też mniejszej efektywności terapii. Według szacunków ministerstwa zdrowia, problem próchnicy dotyczy niemal każdego d...
22 maja rozpoczyna się rekrutacja kandydatów na studia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Dla tegorocznych maturzystów przygotowano ponad 1700 miejsc na dziesięciu kierunkach prowadzonych w języku polskim. – Nasza uczelnia jest najlepszym wybo...
W czwartek 4 maja rozpoczynają się tegoroczne egzaminy maturalne. Maturzyści chcący później studiować kierunki stomatologiczne mogą już rejestrować się na wybrane uczelnie – część uniwersytetów medycznych ruszyła z procesami rekrutacyjnymi. Na Uniwe...
7 maja rusza rejestracja osób chętnych do podjęcia studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, 8 maja rozpocznie się internetowa rejestracja kandydatów na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Pod koniec kwietnia rekrutację rozpoczął Uniwersytet...
W "Journal of the International Academy of Periodontology" ukazał się artykuł podsumowujący pracę naukowców z Uniwersytetu w Buffalo, którzy sprawdzali, jakie metody higieny są najskuteczniejsze w profilaktyce chorób dziąseł. Naukowcy z Uniwersytetu...
Zdrowy, piękny uśmiech może dodawać urody, a nawet wpływać na to, jak jest się postrzeganym przez innych. Żeby utrzymać zęby w dobrej kondycji zdrowotnej i cieszyć się ich pięknym wyglądem, musisz pamiętać o regularnej pielęgnacji, w tym przede wszys...
Według wyników ostatniej ankiety przeprowadzonej przez American Dental Association (ADA), największym problemem gabinetów stomatologicznych w USA pozostaje rekrutacja personelu. Jednocześnie około 80% dentystów w ciągu ostatniego roku udzieliło swoim...
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu otrzymał pozwolenie ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego na uruchomienie kierunku lekarsko-dentystycznego. Kształcenie będzie prowadzone na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum w Bydgoszczy. Rekrutacja na...
Według fizyków z Hammond Consulting Limited, ręce trzeba myć energicznie i co najmniej przez 20 sekund – tylko w ten sposób z ich powierzchni można usunąć bakterie i wirusy. Na łamach czasopisma „Physics of Fluids” fizycy z Hammond Consulting Limit...
Zły stan zębów i dziąseł może przyczyniać się do powstawania chorób ogólnoustrojowych, a także ich cięższego przebiegu, powikłań czy też mniejszej efektywności terapii. Według szacunków Ministerstwa Zdrowia, problem próchnicy dotyczy niemal każdego d...