NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

To pole jest wymagane

Plakaty w aptece miały informować o szczepieniach. Kara za złamanie zakazu reklamy

Autor: oprac. KM • Źródło: mgr.farmOpublikowano: 28 marca 2024 12:30

Inspekcja w jednej z aptek ujawniła, że obecne tam plakaty promowały szczepienia przeciwko grypie, co stało się przedmiotem sporu ze Śląskim Wojewódzkim Inspektorem Farmaceutycznym. Poszło o złamanie przepisów dotyczących reklamy.

Plakaty w aptece miały informować o szczepieniach. Kara za złamanie zakazu reklamy
Apteka została ukarana za plakaty. Fot. Adobe Stock/doganmesut
  • Inspekcja przeprowadzona przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w aptece stwierdziła, że plakaty promujące szczepienia przeciw grypie naruszają zakaz reklamy
  • Aptekę ukarano - musi zapłacić 5 000 zł
  • Właścicielka apteki broniła się, argumentując, że jej działania były częścią ogólnokrajowej kampanii zdrowotnej, mającej na celu zwiększenie odporności na grypę i nie naruszały przepisów o reklamie
  • Precedens ustanowiony przez Naczelny Sąd Administracyjny dotyczący niedozwolonej reklamy przez informowanie o "wykonywaniu leków recepturowych od ręki" został przywołany jako argument za uznaniem informacji o szczepionkach za reklamę

Materiały miały łamać przepisy o zakazie reklamy aptek

Jak podał portal mgr.farm, pod koniec 2022 roku, w trakcie inspekcji przeprowadzonej przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny, w jednej z lokalnych aptek ujawniono obecność plakatów informujących o dostępności szczepionek przeciw grypie na sezon 2022/2023. Plakaty te, umieszczone w widocznych miejscach, zachęcały klientów do zasięgnięcia informacji u farmaceutów oraz podkreślały znaczenie ochrony przed grypą.

Śląski Inspektorat Farmaceutyczny uznał, że materiały łamią przepisy dotyczące zakazu reklamy aptek zawarte w Prawie farmaceutycznym, interpretując je jako próbę promocji konkretnej placówki. W efekcie właścicielka apteki została obciążona grzywną w wysokości 5000 zł za działania uznane za marketingowe, mające wpływ na decyzje pacjentów odnośnie wyboru apteki.

Właścicielka nie zgadzała się z decyzją inspektoratu. Jej argumentacja, przedstawiona przez pełnomocnika, opierała się na wskazaniu, że działania apteki były częścią szeroko zakrojonej kampanii informacyjnej, mającej na celu zwiększenie odporności społeczności na grypę. Kampania ta, wspierana przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia, od maja 2021 roku obejmowała również apteki, na co pozwalała nowelizacja Prawa farmaceutycznego. Pełnomocnik podkreślił, że informacje na plakatach nie miały charakteru reklamowego, gdyż nie zawierały nazwy, adresu apteki ani terminów mających na celu zachęcenie do zakupu przez sugerowanie niższej ceny czy promocji, a działania wpisywały się w oficjalne starania państwa o ograniczenie skutków sezonowych epidemii grypy i COVID-19

Dodał, że działalność informacyjna apteki na temat szczepień stanowiła realizację obowiązków farmaceutycznych, nie naruszając tym samym zakazu reklamy aptek.

Apteka jednak naruszyła zakaz reklamy

Decyzją Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego ws. apteki, która promowała szczepienia przeciw grypie, utrzymano stanowisko o naruszeniu przepisów zakazujących reklamy aptek.

Inspektor argumentował, że każda forma promocji usług apteki wśród konsumentów, w tym umieszczenie komunikatu zachęcającego do szczepień, może wpływać na decyzje pacjentów odnośnie korzystania z usług danej placówki, co zostało uznane za działanie reklamowe.

Odwołując się do wytycznych Głównego Inspektora Farmaceutycznego, inspektor wskazał na określone sposoby informowania o możliwości wykonania szczepień w aptekach, zaznaczając, że rekomendacje te, choć nie mają mocy prawnej, powinny być respektowane przez wszystkie apteki zaangażowane w kampanię szczepień, zwłaszcza przeciwko COVID-19.

W kontekście decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego podkreślono precedens ustanowiony przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 września 2021 roku (Sygnatura Akt IIGSK 501/21). W tej sprawie NSA orzekł, iż informacja o możliwości „od ręki” wykonywania leków recepturowych w aptece stanowiła formę niedozwolonej reklamy, łamiąc tym samym art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. W świetle tego orzeczenia, Śląski WIF uznał, że informacje na plakatach wewnątrz apteki, promujące dostępność szczepionek przeciw grypie, również kwalifikują się jako reklama.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum