Technologia mobilna rewolucjonizuje opiekę medyczną w Polsce. Szpital Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie stał się pierwszym miejscem w naszym kraju, gdzie z powodzeniem wdrożono system telemedyczny, pozwalający na zdalne monitorowanie stanu swoich ran. Spółka Polmedi Group, twórca aplikacji iWound, zainicjowała unikalne rozwiązanie, umożliwiając pacjentom obserwowanie i opiekę nad ranami, szczególnie tymi pooperacyjnymi i przewlekłymi. To krok milowy w polskiej ochronie zdrowia, który nie tylko poprawia jakość opieki, ale także otwiera nowe perspektywy dla pacjentów i personelu medycznego.

Spis treści
E-zdrowie rozkwita. Telemedycyna w Polsce i na świecie
Choć słysząc „telemedycyna” w głowach mamy głównie porady lekarskie za pomocą wydawane za pomocą telefonów, pojęcie to mieści w sobie zdecydowanie więcej. Telediagnostyka, telerehabilitacja, telemonitoring to tylko część z nich. I choć wiedza o e-zdrowiu upowszechniła się zwłaszcza w trakcie pandemii COVID-19, rozwijała się ona powolutku, w swoim tempie już od dłuższego czasu.
W 2015 roku polska telemedycyna przeszła niemałą rewolucję, dzięki wprowadzonej nowelizacji, która zakładała między innymi to, że zawód medyczny nie wymaga już osobistego kontaktu na linii lekarz-pacjent, a orzekanie o stanie zdrowia może następować za pośrednictwem dostępnych rozwiązań teleinformatycznych, przyczyniając się do ułatwienia kontaktu ze specjalistą np. osobom wykluczonym komunikacyjnie. Dzięki nowym technologiom, w tym w ogromnej mierze rozwojowi sztucznej inteligencji, podobne rozwiązania coraz częściej wchodzą w skład wachlarza usług w szpitalach i placówkach medycznych w Polsce i na świecie.
Raport „Telemedycyna oczami Polaków” 2023

W 2023 roku opublikowano raport pt. „Telemedycyna oczami Polaków„. Ukazuje on, że telemedycyna zdobywa coraz większe uznanie w polskim społeczeństwie. Badanie opinii przeprowadzone przez SW Research na zlecenie serwisu erecept.pl rzuca światło na postrzeganie, częstotliwość korzystania oraz skuteczność usług telemedycznych przez Polaków.
Jak wspomnieliśmy telemedycyna w oczach Polaków głównie utożsamiana jest z konsultacjami lekarskimi przez telefon lub internet, a także z możliwością otrzymania e-recepty czy e-zwolnienia. Badani podkreślają korzyści, takie jak szybki kontakt z lekarzem w sytuacjach nagłych, możliwość konsultacji z każdego miejsca na świecie oraz pomoc w awaryjnych sytuacjach, gdy oczekiwanie na wizytę w placówce jest zbyt długie.
Ważnym wnioskiem jest fakt, że 56 proc. pacjentów decyduje się na konsultację telemedyczną w przypadku kontynuacji leczenia, a co drugi Polak korzysta z rozwiązania, jakim jest telemedycyna w sytuacjach nagłych, gdy nie może dotrzeć do tradycyjnej placówki medycznej. Dodatkowo badanie wskazuje, że teleporady zyskują uznanie, szczególnie w przypadku prostych czynności medycznych, np. przedłużenia recepty na stale przyjmowane leki czy zlecania badań.

Blisko 80 proc. pacjentów uznaje, że konsultacja telemedyczna skutecznie rozwiązała ich problem zdrowotny. Wyniki te wskazują, że Polacy nie tylko przekonali się do telemedycyny, lecz również cenią jej wygodę, oszczędność czasu i kosztów dojazdu do placówki.
Badanie podkreśla również obawy pacjentów związane z długimi terminami oczekiwania na wizytę lekarską, gdzie co drugi ankietowany obawia się pogorszenia stanu zdrowia w przypadku zbyt długiego oczekiwania. Telemedycyna jawi się jako potencjalne rozwiązanie problemu dostępu do opieki zdrowotnej, eliminując wszystkie wymienione obawy.
Raport ukazuje, że telemedycyna zdobywa zaufanie Polaków, uznawana jest za skuteczne i wygodne rozwiązanie, szczególnie w kontekście sytuacji awaryjnych oraz konieczności kontynuacji leczenia.
Rozwój technologii determinuje zmiany w ochronie zdrowia
Rozwój technologii stanowi kluczowy czynnik, determinujący dynamiczne zmiany zachodzące w dziedzinie ochrony zdrowia. Postęp technologiczny, szczególnie w obszarze telemedycyny, cyfryzacji i inteligentnych urządzeń medycznych, rewolucjonizuje tradycyjne podejście do opieki zdrowotnej.
Zastosowanie nowych technologii umożliwia świadczenie usług medycznych na odległość, co staje się szczególnie istotne w kontekście dostępu do opieki oraz wygody pacjentów. E-recepty, telekonsultacje, telemonitoring czy telediagnostyka stają się integralną częścią systemu opieki zdrowotnej, umożliwiając szybkie, skuteczne i bezpieczne interakcje między pacjentem a profesjonalistą medycznym.
Zmieniający się rynek oraz nowe potrzeby pacjenta powodują, że prywatni dostawcy usług medycznych będą musieli wprowadzić szereg zmian w swoich organizacjach. W przeciwnym wypadku, będą narażeni na utratę udziału w rynku lub obniżenie rentowności. Zmiany dotkną przede wszystkim te segmenty ochrony zdrowia, w których już dostępne są nowe technologie, a zarazem udział prywatnego finansowania jest największy. W szczególności będą to podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, a następnie diagnostyka, rehabilitacja i usługi dla seniorów.
Szymon Piątkowski, wicedyrektor, lider doradztwa biznesowego dla sektora ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej w PwC, cytowany w artykule opublikowanym na pwc.pl.
Ponadto, rozwój technologii mobilnych typu wearables pozwala pacjentom aktywnie uczestniczyć w monitorowaniu swojego stanu zdrowia poprzez zbieranie danych, co z kolei wpływa na bardziej spersonalizowane podejście do opieki zdrowotnej. W rezultacie środowisko medyczne staje przed nowymi wyzwaniami, ale także korzysta z szans, jakie niesie za sobą dynamiczna ewolucja technologiczna w obszarze ochrony zdrowia.
Telemedycyna na świecie
Według analizy ekspertów PwC przeprowadzonej w kontekście raportu „Pacjent w świecie cyfrowym” wynika, że rynek telemedyczny w Polsce jest na bardzo dobrym poziomie, jeżeli chodzi o finansowanie. Aktualna wartość rynku prywatnych usług zdrowotnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wynosi 13,9 mld euro. Szacuje się, że nasz rodzimy rynek jest warty 5 mld euro, stanowiąc jednocześnie znaczące 36% całościowej wartości. To największy wynik w regionie. Kolejno pojawiają się Czechy (2 mld euro) oraz Węgry (1,6 mld euro).
Perspektywy wzrostu tych wartości są obiecujące, gdyż eksperci PwC prognozują, że wydatki na prywatną opiekę zdrowotną w regionie rosną z imponującym tempem 6% rocznie, co oznacza niemal dwukrotnie szybszy wzrost w porównaniu do sektora publicznego. Ten dynamiczny rozwój usług prywatnych jest w dużej mierze skutkiem procesu cyfryzacji, stając się jednym z głównych katalizatorów tego dynamicznego trendu.
Rynek ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się rozwijać w kierunku wytyczanym przez nowe technologie oraz rozwiązania telemedyczne. Jest to ogromna szansa dla krajów naszego regionu, borykających się z niewystarczającym finansowaniem, które nie pozwala na dorównanie krajom Europy Zachodniej. Dzięki nowym rozwiązaniom w ochronie zdrowia osiągnięcie porównywalnych standardów i wyników może nastąpić szybciej i w dużo bardziej efektywnym modelu, zarówno pod względem kosztów, jak i jakości świadczonych usług.
Mariusz Ignatowicz, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej, cytowany w artykule opublikowanym na pwc.pl.

Nowe rozwiązania telemedyczne w najbliższych latach
Według predykcji ekspertów z PwC wśród potencjalnych rozwiązań, jakie wkrótce będą mogły zmienić oblicze ochrony zdrowia są m.in.
- udoskonalone urządzenia medyczne, skierowane dla telemedycyny, w tym domowe wersje medycznych urządzeń (np. domowe stacja ze zdalnie podłączanymi urządzeniami takimi jak waga, ciśnieniomierz, Holtera EKG),
- narzędzia sztucznej inteligencji, wspierające proces diagnostyczny lub leczniczy. Te rozwiązania będą wspierać profesjonalistów medycznych w pracy, w tym pomagać w diagnozowaniu nowych przypadków,
- narzędzia data-mining, które zdolność przekształcania dostępnych danych w skonkretyzowane informacje, które mogą efektywnie wspomagać proces leczenia. Obecnie głównym wyzwaniem jest niedostateczne wykorzystanie potencjału zawartego w historycznych danych, które stanowią obszerną bazę wiedzy.
Wyjątkowy system telemedyczny już w gnieźnieńskim szpitalu

Wprowadzenie nowoczesnych technologii do obszaru opieki zdrowotnej staje się rzeczywistością w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie. Innowacyjny system telemedyczny opieki nad raną został wdrożony, znacząco zmieniając podejście do monitorowania i leczenia pacjentów. Rozwiązanie zaimplementowano w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie. System telemedyczny najpierw objął Oddział Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej, a oddział ten stał się areną dla testowania i udoskonalania tego innowacyjnego podejścia do opieki nad ranami. W niedługim czasie system ma zostać wdrożony na Oddziale Intensywnej Terapii oraz na Oddziale Ortopedii (w tym przypadku obserwowane będą odleżyny oraz ciężko gojące się rany). W planach są kolejne wdrożenia, w innych szpitalach w Polsce. Korzyści z jego implementacji już teraz są zauważalne.
Unikalny system telemedyczny w Polsce
To, co czyni to przedsięwzięcie wyjątkowym, to fakt, że mamy do czynienia z pierwszym takim wdrożeniem w Polsce. Szpital w Gnieźnie staje się liderem w adaptacji nowoczesnych rozwiązań telemedycznych, umożliwiając pacjentom zdalną kontrolę nad postępem leczenia ran. Ten krok otwiera nowe perspektywy dla całego systemu opieki zdrowotnej w kraju, podnosząc jakość świadczeń medycznych na wyższy poziom.
Rozwiązanie pozwala na prowadzenie dokumentacji ran, szczególnie pooperacyjnych i przewlekłych, w jednym miejscu, tj. w aplikacji mobilnej. Przebieg leczenia pacjenta jest ciągle i łatwo monitorowany, dając lekarzom możliwość naprawdę szybkiej reakcji. Wystarczy dokumentacja zdjęciowa, aby osoba konsultująca mogła dać zdalnie wytyczne odnośnie postępowania z raną zespołowi będącemu na innym oddziale.
dr n. med. Krzysztof Karaś, zastępca koordynatora Oddziału Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie, cytowany w notatce prasowej.
Inicjatorem tej rewolucji w opiece nad ranami jest spółka Polmedi Group, która z sukcesem wdrożyła aplikację iWound. Ta nowoczesna platforma, powstała w wyniku fuzji spółek Polmedi i WARMIE, umożliwia kompleksowe zarządzanie dokumentacją ranową, a także zapewnia pacjentom dostęp do informacji o swoim leczeniu w czasie rzeczywistym. Polmedi Group stawia sobie za cel zmianę standardów opieki medycznej, a iWound jest wyrazem ich zaangażowania w poprawę doświadczeń pacjentów i efektywności pracy personelu medycznego.
Technologia niezbędnym elementem ochrony zdrowia
Wraz z dynamicznym postępem technologii mobilnej, sektor opieki zdrowotnej zyskuje nowe, innowacyjne narzędzia, które istotnie poprawiają jakość świadczeń. Zastosowanie technologii mobilnej w medycynie przyczynia się do bardziej efektywnego monitorowania pacjentów, szybszego dostępu do informacji medycznych i przyspieszenia procesów leczniczych. W dzisiejszym kontekście, gdzie szybki dostęp do danych jest kluczowy, technologia mobilna staje się niezbędnym elementem nowoczesnej opieki zdrowotnej. Wśród przykładowych rozwiązań technologicznych z pewnością można wymienić wyjątkową aplikację iWound będącą rezultatem fuzji spółek Polmedi i WARMIE.

Jest ona pionierskim telemedycznym systemem, skupionym na monitorowaniu stanu ran pacjentów. To narzędzie pozwala na zdalne analizowanie dokumentacji przebiegu leczenia ran, zwłaszcza pooperacyjnych i przewlekłych. Pacjenci, korzystając z aplikacji na swoich telefonach, utrzymują ciągłą łączność z personelem medycznym, co umożliwia błyskawiczną reakcję w razie potrzeby. Aplikacja iWound wprowadza nową jakość w zarządzaniu opieką nad ranami, eliminując bariery czasowe i umożliwiając pacjentom aktywny udział w procesie leczenia.
Zastosowanie aplikacji na Oddziale Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej Szpitala Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie pozwoliło na efektywną analizę i przyswajanie nowych metod pracy, co zaowocowało dwukrotnym wzrostem efektywności personelu medycznego. Wdrażanie iWound na tym etapie jest krokiem w stronę transformacji procesów leczniczych oraz pracy medyków, a planowane rozszerzenie implementacji na Oddział Intensywnej Terapii oraz Oddział Ortopedii ukazuje potencjał tej technologii.
Początkowo aplikacja była stosowana i instalowana przy wyjściu ze szpitala. Obecnie działa prawidłowo, podczas gdy pacjenci kontynuują leczenie w swoich domach. Aktualnie tworzony jest zespół leczenia ran, który będzie wykonywać zdjęcia każdemu choremu już od pierwszej zmiany opatrunku podczas pobytu w szpitalu. Przy współpracy z grupą pielęgniarek z opieki długoterminowej, hospicyjnej czy pielęgniarek środowiskowych, zostały stworzone grupy zdalnego leczenia przewlekłych owrzodzeń i odleżyn. To skoordynowało działanie i zacieśniło współpracę między pacjentem, pielęgniarką i lekarzem.
dr n. med. Krzysztof Karaś, zastępca koordynatora Oddziału Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie, cytowany w notatce prasowej.

Jak działa ten system telemedyczny?
System telemedyczny iWound umożliwia pacjentom zdalne monitorowanie postępu gojenia się ran bez konieczności fizycznego obecności w szpitalu. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, pacjenci mają stały dostęp do aktualnych informacji dotyczących swojego stanu zdrowia, a także mogą śledzić ewolucję swoich ran. Zdalne monitorowanie pozwala na szybką identyfikację ewentualnych problemów czy powikłań, co skraca czas reakcji personelu medycznego i poprawia ogólną skuteczność leczenia.
Od momentu wdrożenia tego rozwiązania widzę znaczną poprawę w gojeniu ran i skrócenie czasu leczenia. Korzyścią jest również edukacja pacjentów w postępowaniu z takimi ranami. Chory, często po przeszkoleniu, sam sobie radzi z raną i nie potrzebuje opieki personelu medycznego, a jedynie korzysta ze wskazówek osoby prowadzącej leczenie.
dr n. med. Krzysztof Karaś, zastępca koordynatora Oddziału Chirurgii Ogólnej i Małoinwazyjnej w Szpitalu Pomnik Chrztu Polski w Gnieźnie, cytowany w notatce prasowej.
Aplikacja iWound gromadzi kompleksową dokumentację dotyczącą leczenia ran, w tym zdjęcia i informacje na temat postępu gojenia się. Lekarze oraz personel medyczny mają dostęp do pełnej historii choroby, co ułatwia podejmowanie trafnych decyzji leczniczych. Dzięki zintegrowanej analizie dokumentacji, możliwe jest szybkie dostosowanie planu leczenia do indywidualnych potrzeb pacjenta, co przekłada się na skuteczność terapii.
Dzięki uproszczeniu procesów dokumentacyjnych oraz możliwości zdalnej analizy zdjęć ran, personel może efektywniej zarządzać pacjentami, skracając czas potrzebny na analizę i reakcję na ewentualne zmiany w stanie zdrowia. To istotne ułatwienie dla lekarzy i pielęgniarek, pozwalające im skoncentrować się na bardziej skomplikowanych przypadkach. Ponadto w relację pacjent-lekarz może być również włączony pielęgniarz, który zajmuje się dbaniem o rany poszpitalne. Dzięki aplikacji ma możliwość ciągłej komunikacji z lekarzem oraz wymianę spostrzeżeń.

Aplikacja iWound w przyszłości będzie dostępna dla każdego, chętnego pacjenta
Spółka Polmedi Group planuje kontynuować rozwój funkcjonalności aplikacji iWound, wprowadzając nowe możliwości monitorowania i interakcji. Kierunek ten obejmuje dodatkowe narzędzia, ułatwiające pracę personelu medycznego oraz nowe funkcje, które zwiększą aktywność pacjentów w procesie leczenia.
Szpital planuje stopniowo objąć też wszystkich chętnych pacjentów programem prehabilitacji, a więc właściwym przygotowaniem do operacji w celu zmniejszenia ryzyka powikłań i trudności w leczeniu. Program ten będzie wspierany w całości, opracowywanymi i testowanymi w tej chwili, funkcjonalnościami naszej aplikacji. Pacjent otrzyma w niej plan na każdy dzień prehabilitacji w zakresie diety i fizjoterapii, a w razie potrzeby będzie mógł poprosić odpowiedniego specjalistę o pomoc, w tym również psychologa. Aplikacja iWound obejmie więc docelowo opieką pacjenta od momentu decyzji o operacji do jego całkowitego wyleczenia, o ile będzie ono możliwe w danym przypadku.
Marcin Cieślak, prezes zarządu, Polmedi Group, cytowany w notatce prasowej.
Aplikacja funkcjonuje na zasadzie abonamentu opłacanego przez szpital. W jego ramach mieści się m.in. maksymalna liczba specjalistów, którzy mają dostęp do systemu. Liczba pacjentów oraz terapii jest nieograniczona.
W 2022 roku przeprowadzono badanie opinii pacjentów korzystających z systemu iWound. Wyniki są imponujące, ponieważ aż 83% ankietowanych było bardzo zadowolonych z faktu opieki za pośrednictwem tego rozwiązania. Zaś 75% respondentów odczuło znaczne ułatwienie w komunikacji z lekarzem, a wszyscy badani wyrazili chęć ponownego skorzystania z aplikacji w przypadku kolejnego zabiegu operacyjnego. To jednoznacznie potwierdza, że technologia mobilna może znacząco wpływać na pozytywne doświadczenia pacjentów.
To tylko nas utwierdza w przekonaniu, że tego typu rozwiązania są potrzebne w służbie zdrowia, a technologie mobilne mogą nie tylko wspomóc pacjentów w procesie leczenia lub ich powracania do zdrowia, ale też mogą zdecydowanie poprawić wydajność personelu medycznego.
Marcin Cieślak, prezes zarządu, Polmedi Group, cytowany w notatce prasowej.
Źródło: materiały prasowe. Zdjęcie otwierające: fot. obraz wygenerowany za pomocą DALLE-3